000 07012namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250910110158.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.9
092 _a371.9
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.23.07.Ph.D.2024.غا.ف
100 0 _a،غاده مصطفى محمد عبد الحليم
_eإعداد.
245 1 0 _aفعالية بيئة تعلم الكتروني لتنمية التمكين النفسي في تحسين الدافعية للتعلم لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم /
_cإعداد الباحثة غاده مصطفى محمد عبد الحليم؛ هيئة الإشراف أ‌.د. نادية شريف، أ‌.د. أحمد محمود فخري.
246 1 5 _aEffectiveness of an e-learning environment to develop psychological empowerment in improving the learning motivation among talented with learning disabilities /
264 0 _c2024.
300 _a150+56 صفحة :
_bملاحق ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 131-150.
520 _aهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فعالية بيئة تعلم الكتروني لتنمية التمكين النفسي في تحسين الدافعية للتعلم لدى الموهوبين ذوي صعوبات التعلم. وقد تكونت عينة الدراسة الاستطلاعية (153) طالبة من الطالبات الموهوبات بالمرحلة الثانوية، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (40) طالبة من الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم بالمرحلة الثانوية. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس التمكين النفسي، ومقياس دافعية التعلم، وبيئة تعلم الكتروني، كما توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0,01). ويوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للتمكين النفسي لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0,01). بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي للتمكين النفسي لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم. وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية عند مستوى دلالة (0,01). ويوجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لدافعية التعلم لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0,01). بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتابعي لدافعية التعلم لدى الطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم، بالإضافة لوجود علاقة موجبة بين التمكين النفسي ودافعية التعلم عند مستوى دلالة(0.01).
520 _aThe current study aims to verify the effectiveness of an electronic learning environment for psychological empowerment development in improving the motivation for learning among gifted learning difficulties. The basic study sample consisted of 40 female students with secondary learning disabilities. The study tools consisted of a psychological empowerment scale, a learning motivation scale and an electronic learning environment, and the results of the study found statistically significant differences between the grading averages of the experimental and control groups in favour of the experimental group at an indicative level (0.01). There are statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in the tribal and postgraduate measurements of psychological empowerment of talented students with learning disabilities, in favour of dimensional measurement at an indicative level (0.01). In addition, there are no statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in the dimensional and sequential measurements of psychological empowerment of talented students with learning disabilities. Statistically significant differences exist between the grading averages of the experimental and control groups in favor of the experimental group at an indicative level (0.01). There are statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in tribal and postgraduate measurements of the learning motivation of talented students with learning disabilities, in favour of dimensional measurement at an indicative level (0.01). In addition, there are no statistically significant differences between the grading averages of the experimental group in dimensional and sequential measurements of learning motivation of talented students with learning disabilities, as well as a positive correlation between psychological empowerment and learning motivation at an indicative level (0.01).
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالتربية الخاصة
_2qrmak
653 0 _aالطالبات الموهوبات ذوات صعوبات التعلم
_aبيئة تعلم الكتروني
_aالتمكين النفسي
700 0 _aنادية شريف
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأحمد محمود فخري
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cنادية شريف
_cأحمد محمود فخري
_dهيام صابر شاهين
_dأيمن سالم عبدالله
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم التربية الخاصة
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173964