000 07369namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250910113952.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a371.9
092 _a371.9
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.23.07.M.Sc.2024.ري.ف
100 0 _a،ريهام نبيل فريد المزين
_eإعداد.
245 1 0 _aفعالية استخدام أساليب التواصل المعزز والبديل في تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية /
_cإعداد ريهام نبيل فريد المزين؛ إشـــــــــــراف الأستاذ الدكتور منى محمد الصفي الجزار، الأستاذ الدكتور أيمن سالم عبد الله.
246 1 5 _aThe effectiveness of using augmentative and alternative communication methods for developing verbal and nonverbal communication skills for children with brain injury /
264 0 _c2024.
300 _a117 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 104-117.
520 _aهدفت الدراسة إلى تنمية مهارات التواصل اللفظي وغير اللفظي للأطفال ذوي الإصابة الدماغية بإستخدام أساليب التواصل المعزز والبديل. تكونت عينة الدراسة من (12) طفلاً من ذوي الإصابة الدماغية ذات التأثير الحركي(إصابة دماغية تشنجية المستوي الثاني والثالث) ويعانون من ضعف فى مهارات التواصل، في أحد مراكز التأهيل الخاصة، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين (8 و 12 سنة)، بمتوسط حسابي قدره (9.92 سنة) وانحراف معياري (1.51 سنة). قُسِّمَت العينة إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة. ضمت المجموعة التجريبية 6 أطفال تلقت البرنامج التدريبي. أما المجموعة الضابطة، فضمت أيضًا 6 أطفال تلقت التدريب العادي. وقد تتراوح درجة الذكاء بين (90:75)، إصابة دماغية تشنجية، المستوي الثاني والثالث تراوحت أعمارهم بين (8 -12) عامًا. استخدمت أدوات الدراسة مقياس استنافورد بينيه لقياس الذكاء، مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبرنامج قائم على أساليب التواصل المعزز والبديل لتعزيز مهارات التواصل لدى الأطفال ذوي الإصابة الدماغية. وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات رتب درجات الأطفال في القياس البعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح المجموعة التجريبية.ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (1.,0) بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي لصالح متوسط رتب درجات القياس البعدي.وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التواصل اللفظي وغير اللفظي، وبناءاً على هذة النتائج أثبتت فعالية البرنامج القائم على التواصل المعزز والبديل لتنمية مهارات التواصل لدي الأطفال ذوي الإصابة الدماغية.
520 _aThe aim of the study was to develop verbal and non-verbal communication skills in children with brain injuries using augmentative and alternative communication methods. The sample consisted of 12 children with brain injuries affecting motor function (spastic brain injury, levels II and III), who were experiencing communication difficulties. These children were enrolled in a special rehabilitation center, with ages ranging from 8 to 12 years, and an average age of 9.92 years (SD = 1.51). The sample was divided into two groups: an experimental group and a control group. The experimental group included 6 children who received the training program, while the control group included 6 children who received standard training. The IQ scores of the participants ranged between 75 and 90, with spastic brain injury (levels II and III), and ages ranging from 8 to 12 years. The study used several tools, including the Stanford-Binet Intelligence Scale to measure IQ, a verbal and non-verbal communication scale, and a program based on augmentative and alternative communication methods to enhance communication skills in children with brain injuries. The results of the study indicated statistically significant differences at the 0.01 level between the mean ranks of the children's post-test scores on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the experimental group. There were also statistically significant differences at the 0.1 level between the mean ranks of the experimental group children in the pre- and post-tests on the verbal and non-verbal communication scale, favoring the post-test scores. However, no statistically significant differences were found between the mean ranks of the experimental group participants in the post-test and follow-up tests on the verbal and non-verbal communication scale. Based on these results, the study confirmed the effectiveness of the program based on augmentative and alternative communication methods in developing communication skills in children with brain injuries.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالتربية الخاصة
_2qrmak
653 0 _aالأَطْفالُ ذَوِي الإِصابَةِ الدِماغِيَّةِ
_aمهارات التَواصُلِ اللَفْظِيِّ وَغَيْرُ اللَفْظِيِّ
_aأَسالِيبُ التَواصُلِ المُعَزَّزِ وَالبَدِيلِ
700 0 _aمنى محمد الصفي الجزار
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأيمن سالم عبد الله
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cمنى محمد الصفي الجزار
_cأيمن سالم عبد الله
_dصموئيل تامر بشري
_dممدوح سالم الفقي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم التربية الخاصة
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c173971