000 05541namaa22004091i 4500
003 OSt
005 20250921110308.0
008 250921b |||||||| |||| 00| 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a258
092 _a258
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.06.04.Ph.D.2024.أح.د
100 0 _a،أحمد صلاح فتوح لاوندي
_eإعداد.
245 1 0 _aدور التقليد فِي بناء المذاهب الفقهية وأثـره في تطويــر التفكير الفقهيّ /
_cالباحث أحمد صلاح فتوح لاوندي؛ إشراف الأستاذ الدكتور / أحمد علي أحمد موافي.
246 1 5 _aThe role of tradition in buildingdoctrines of jurisprudence and its impact on developing jurisprudential thinking /
264 0 _c2024.
300 _a276 ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 254-269*.
520 _aتُجيب هذه الدراسة عن أسئلة مهمة، وهي: ما الالتباس الذي حدث في مفهوم "التقليد" ووظيفته؟ وما العلاقة بين التقليد والاجتهاد خلال حركة النشاط الفقهي؟ وما آليات التقليد التي استخدمت في بناء المذاهب الفقهية؟ وما دورها في تطوير التفكير الفقهي؟ تفرق الدراسة بين نوعين من التقليد، وهما: "التقليد المجرد" الذي لا يستند إلى دليل وهو خاص بالعوام، و"التقليد المستبصِر" الذي يعني التزام الفقيه بالأحكام الفقهية مع فهمِ أدلتها، ومعرفة قواعد استنباطها للوصول إلى الحكم الفقهي. وهو تقليد ينبغي ألا يُذم، وألا يوصف بالجمود والضعف. تبين الدراسة أن حركة التقليد الفقهي تضمنت جهود أئمة المذاهب الفقهية من المجتهدين والفقهاء المنتسبين إليها، وقد قاموا باستنباط الأحكام الفقهية وفق آليات منضبطة، بدأت بآلية "التخريج"، وبعد أن كثرت التخريجات احتاجت فاعلية النشاط الفقهي إلى "الترجيح" بين الأحكام، ثم ظهرت الحاجة إلى "التلفيق" والجمع بين الآراء، ثم تطورت آليات العمل الفقهي مع نهضة "التنظير" الفقهي، و"التقنين"، وجميعها آليات منهجية منضبطة بضوابط الشرع، وتقع في إطار التقليد الفقهي، ولها وظائفها المعتبرة التي أسهمت في بناء منظومة التشريع
520 _aThis study answers important questions: What confusion has occurred in the concept of “tradition” and its function? What is the relationship between imitation and ijtihad during the jurisprudential activity movement? What are the mechanisms of imitation that were used in building schools of jurisprudence? What is its role in developing jurisprudential thinking? The study distinguishes between two types of imitation: “abstract imitation,” which is not based on evidence and is specific to the common people, and “insightful imitation,” which means the jurist’s commitment to the jurisprudential rulings while understanding their evidence, and knowing the rules of deducing them to reach the jurisprudential ruling. It is a tradition that should not be condemned, nor described as stagnation and weakness. The study shows that the movement of jurisprudential tradition included the efforts of the imams of the schools of jurisprudence, including the mujtahids and jurists affiliated with them, and they derived jurisprudential rulings according to disciplined mechanisms, which began with the “graduation” mechanism. After the graduations increased, the effectiveness of the jurisprudential activity required “weighing” between the rulings, and then the need arose. To “fabrication” and combining opinions, then the mechanisms of jurisprudential work developed with the renaissance of jurisprudential “theorizing” and “codification”, all of which are methodological mechanisms governed by the controls of Sharia, and fall within the framework of the jurisprudential tradition, and have their significant functions that contributed to building the system of Islamic legislation, and the continuation of The process of developing jurisprudential thinking
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالمذاهب الفقهية
_2qrmak
653 0 _aالتقليد الفقهي
_aالتقليد المستبصر
_aالتخريج
700 0 _aأحمد علي أحمد موافي
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cأحمد علي أحمد موافي
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية دار العلوم
_Dقسم الشريعة الإسلامية
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174132