| 000 | 05532namaa22004211i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20251008130110.0 | ||
| 008 | 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a320.962 |
| 092 |
_a320.962 _221 |
||
| 097 | _aدكتوراه | ||
| 099 | _aCai01.03.03.Ph.D.2024.نا.د | ||
| 100 | 0 |
_a،ناهد حمودة شعراوي عفيفي _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aدور آليات سد الفجوة الرقمية في تعزيز الحوكمة الإلكترونية في الدول النامية مع التطبيق على جمهورية مصر العربية / _cإعداد ناهد حمودة شعراوي عفيفي؛ إشراف أ.د خالد مصطفي بركات. |
| 246 | 1 | 5 | _aThe role of mechanisms to bridge the digital divide in enhancing e-governance in developing countries with the application to the arab republic of egypt / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a185 صفحة : _bإيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aبليوجرافيا: صفحات 172-185. | ||
| 520 | _aتسعى هذه الدراسة إلى توضيح العلاقة بين آليات سد الفجوة الرقمية بأبعادها الثلاثة التكنولوجية والمعرفية والإلكترونية في تعزيز الحوكمة الإلكترونية وفقاً لمعايير فعالية الخدمات الإلكترونية وشفافية المعلومات والمشاركة الإلكترونية والمساءلة الإلكترونية، وذلك باستخدام المنهج المقارن من دراسة التجارب في خمس دول متقدمة مثل بريطانيا ودول نامية مثل الهند والصين ودول عربية مثل الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية. واستخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الكمي والتحليل الإحصائي وتحليل ارتباط بيرسون، ثم استخدام تحليل الانحدار المتعدد لاختبار تأثير المتغيرات المستقلة في المتغير التابع لتحديد النماذج باستخدام اختبار جودة النموذج من خلال دراسة ميدانية لبعض الوزارات المصرية. وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين آليات سد الفجوة الرقمية (التكنولوجية والمعرفية والإلكترونية) وكل من الآتي: جودة الخدمات الإلكترونية وشفافية المعلومات والمشاركة الإلكترونية والمساءلة الإلكترونية. كما أوصت الدراسة بأهمية وجود نظام حوكمة إلكترونية لدى المؤسسات والهيئات الحكومية المصرية وذلك بالمساهمة في وضع خطة عمل لتطبيق هذا النظام. | ||
| 520 | _aThis study seeks to clarify the relationship between the mechanisms for bridging the digital divide in its three dimensions of technological, knowledge, and electronic in promoting e-governance in accordance with the standards of e-service effectiveness, information transparency, e-participation, and e-accountability. Using the comparative approach from the study of experiments in five developed countries, such as Britain, and developing countries, such as India and China, and Arab countries such as the United Arab Emirates and Saudi Arabia, using the descriptive analytical approach and the quantitative approach using statistical analysis, Pearson's correlation analysis, and then using multiple regression analysis to test the effect of independent variables in the dependent variable to determine models using model quality testing through a field study of some Egyptian ministries. The study discovered a statistically significant positive relationship between the mechanisms of bridging the digital divide (technological, knowledge, and electronic) and each of the following: the quality of electronic services, information transparency, e-participation, and electronic accountability. The study also recommended the importance of having a e-governance system by Egyptian government institutions and agencies by contributing to an action plan to apply this system. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. | ||
| 650 | 7 |
_aالحكومة _2qrmak _zمصر |
|
| 650 | 7 | _aالحوكمة الالكترونية | |
| 653 | 0 |
_aآليات سد الفجوة التكنولوجية _aآليات سد الفجوة المعرفية والفجوة الكهربائية _aفعالية الخدمات الإلكترونية |
|
| 700 | 0 |
_aخالد مصطفي بركات _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cخالد مصطفي بركات _dمحمد إبراهيم درويش _dنينت فهمي _Uجامعة القاهرة _Fكلية الاقتصاد والعلوم السياسية _Dقسم الإدارة العامة |
||
| 905 |
_aSara _eAfaf |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c174166 | ||