000 06452namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251005102517.0
008 250922s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a610.7365
092 _a610.7365
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.17.04.Ph.D.2024.Ib.E
100 0 _aIbrahim Ahmed Mohamed El-Samahy,
_epreparation.
245 1 0 _aEffect of educational intervention on knowledge, functional mobility and quality of life among elderly patients with parkinson's disease /
_cby Ibrahim Ahmed Mohamed El-Samahy ; Advisors Dr. Soheir Aly Badreldin, Dr. Ebtesam M. ELSayed.
246 1 5 _aتأثير تدخل تعليمي على المعرفة والاداء الوظيفي وجودة الحياة بين المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون
264 0 _c2024.
300 _a172+70 Leaves :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 158-172.
520 3 _aBackground: Parkinson's disease (PD) is a progressive neurodegenerative disorder affecting functional mobility and quality of life (QoL) in elderly patients. Educational nursing interventions may help manage symptoms and improve outcomes. Aime: To evaluate the effect of an educational intervention on PD related knowledge, functional mobility and PDQoL among elderly patients with PD. Methods: A quasi-experimental design was utilized. The study included 60 elderly patients with PD, randomly assigned to either an intervention group (n=30) or a control group (n=30). The intervention group received a 7-session educational program focusing on PD management, including exercises and daily living activities. Study tools: 1-PD related knowledge questionnaire, 2- modified Hoehn and Yahr scale, 3- the Parkinson's disease quality of life Questionnaire (PDQ-39) and 4-short physical battery scale (to assess functional mobility). The date was collected from outpatient clinic in Elkasr Elaniy teaching medical school. Results: The mean age of elderly patients with PD was 64.2 x̄ ± SD=1.1 year. The intervention group showed significant improvements in PD related knowledge, functional mobility and PDQoL as compared to the control group. The mean scores for FMS and PDQ-39 improved significantly post-intervention (p<0.05). Conclusion: The educational nursing intervention significantly enhanced PD related knowledge, functional mobility and QoL in elderly patients with PD. Such interventions should be integrated into the routine care of PD patients to optimize outcomes. Recommendation: Conduct further research that includes larger sample size of elderly to generalize the results. Increase awareness campaigns regarding Parkinson’s disease. Implement educational nursing intervention (knowledge and exercise) to manage signs and symptoms of PD and management
520 3 _aمرض باركنسون (PD) هو اضطراب تنكسي عصبي تدريجي يؤثر على الحركة الوظيفية ونوعية الحياة لدى المرضى المسنين. قد تساعد التدخلات التمريضية التعليمية في إدارة الأعراض وتحسين النتائج. هدف الدراسة : لتقييم تأثير التدخل التعليمي على المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي و وجودة الحياة بين المرضى المسنين الذين يعانون من مرض باركنسون. تصميم البحث : تم استخدام تصميم شبه تجريبي. شملت الدراسة 60 مريضا مسنا يعانون من مرض باركنسون ، تم اختيارهم عشوائيا إما إلى مجموعة تدخل (عدد = 30) أو مجموعة مراقبة (عدد = 30). تلقت مجموعة التدخل برنامجا تعليميا من 7 جلسات يركز على إدارة مرض باركنسون، بما في ذلك التمارين وأنشطة الحياة اليومية. أدوات الدراسة: 1-استبيان المعرفة المتعلقة ب مرض باركنسون ، 2- مقياس Hoehn و Yahr المعدل ، 3- استبيان جودة حياة مرض باركنسون (PDQ-39) )ومقياس معدل التنقل الوظيفي . تم جمع البيانات من العيادات الخارجية في كلية الطب في القصر العيني النتائج: كان متوسط عمر المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون 64.2 و× ̄ ± SD = 1.1 سنة. أظهرت مجموعة التدخل تحسينات كبيرة في المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي ووجودة الحياة مقارنة بالمجموعة الضابطة. تحسن متوسط درجات FMS و PDQ-39 بشكل ملحوظ بعد التدخل (p<0.05). الخلاصة: عزز التدخل التمريضي التعليمي بشكل كبير المعرفة المتعلقة بمرض باركنسون والتنقل الوظيفي وجودة الحياة لدى المرضى المسنين المصابين بمرض باركنسون. يجب دمج هذه التدخلات في الرعاية الروتينية لمرضى باركنسون لتحسين النتائج. التوصية: إجراء المزيد من الأبحاث التي تشمل حجم عينة أكبر من كبار السن. زيادة حملات التوعية بمرض باركنسون. دمج التدخل التعليمي في الرعاية الروتينية
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aGerontological Health Nursing
650 0 _aتمريض كبار السن
653 0 _aParkinson's disease
_aeducational intervention
_afunctional mobility
_aquality of life
700 0 _aSoheir Aly Badreldin
_ethesis advisor.
700 0 _aEbtesam. M. ELSayed
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cSoheir Aly Badreldin
_cEbtesam M. ELSayed
_UCairo University
_FFaculty of Nursing
_DDepartment of Nursing Sciences (Gerontological Health Nursing)
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174192