000 07815namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20251005110249.0
008 250923s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a420
092 _a420
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.02.12.Ph.D.2025.No.P
100 0 _aNorhan Mohamed Soliman Mosry,
_epreparation.
245 1 0 _aPromoting Egypt’s national image on social media :
_ba corpus-based, multimodal, critical genre study /
_cby Norhan Mohamed Soliman Mosry ; Supervision Prof. Amira Agameya.
246 1 5 _aترويجُ صورةِ مصرَ القوميَّةِ عَبْرَ وسائلِ التَّواصُلِ الاجتماعيّ :
_bدِراسةٌ نَقديّة متعدِّدةُ الصِّيغِ قَائِمَةٌ عَلى المُتونِ للأجناسِ التَّعبيرية /
264 0 _c2025.
300 _a270 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 251-258.
520 3 _aTwo historical parades, which took place in Egypt in 2021, created a massive ambient community of Egyptians on social media. The Pharaohs’ Golden Parade took place in Cairo on the 4th of April. It was organised to transport twenty-two royal mummies to the National Museum of Egyptian Civilization in Fustat, Giza. The second was the Sphinx Avenue Parade in Luxor, which was performed on the 25th of November to celebrate the opening of the Sphinx Avenue after being renovated. Significantly, these two parades reenacted the death rituals in ancient Egypt, including the funeral procession. Following the two parades, some Egyptians enthusiastically dominated different social media platforms and communicated their views and feelings toward them. Hence, this study set to examine the Egyptians’ shared posts in English on three social media platforms: LinkedIn, Twitter, and Facebook. The study aimed to analyse the evaluative language and the visual semiotics Egyptian netizens employed in their posts to identify their attitudes. It further sought to explore the use of identity markers to show the Egyptian netizens’ construction of an ambient national identity. The study also examined the employed ‘Communing Affiliation’ strategies to explore how those Egyptian netizens built an ambient national bond. To fulfil these objectives, two of the top searched hashtags were traced, #GoldenParade and #SphinxAvenue, and six hundred and ten posts were collected from the three social media platforms. Then, a corpus-based study was conducted, and a triangulation approach was adopted, combining Social Semiotics, Critical Discourse Analysis, and Critical Genre Analysis. The findings of the study indicated that the Egyptian netizens positively evaluated the parades and used common identity markers to construct and promote a national-ethnic identity. The study also found that the Egyptian netizens employed the same communing strategies, reflecting their engagement with the hashtag users and their construction of an ambient national bond. It additionally showed that they used similar emojis and images to emphasize their positive attitudes and construct a national-ethnic identity. Finally, the genre analysis revealed the Egyptian netizens’ use of promotional moves, communicating their purposes for promoting Egypt’s national image.
520 3 _aأسهم موكبان تاريخيان أقيما في مصر عام 2021 عن تكوين مجتمع كبير من المواطنين المصريين على منصات التواصل الاجتماعي. أُقيمَ مَوكب الملوك و الملكات الذهبي في القاهرة في الرابع من أبريل، وكان منظمًا لنقل اثنين وعشرين مومياء ملكية إلى المتحف الوطني للحضارة المصرية في الفسطاط، الجيزة. أما العرض الثاني فكان موكب طريق الكباش في الأقصر، الذي أُقيم في الخامس والعشرين من نوفمبر للاحتفال بافتتاح طريق الكباش بعد تجديده. هذين العرضين أعادا تمثيل الطقوس الجنائزية في مصر القديمة. وعلى الرغم من الفاصل الزمني بين الموكبين، إلا أن المصريين تواجدوا على مختلف منصات التواصل الاجتماعي وشاركوا بحماس آرائهم ومشاعرهم حول الحدثين، مستخدمين اللغة الإنجليزية. لذلك، تهدف الدراسة إلي التَّعرُّفِ علي سياق المنشورات التي قام عددٌ كبيرٌ من المصريين بكتابتها ونشرها علي ثلاث منصات: لينكدإن، تويتر، وفيسبوك. كما سعت الدراسة إلى تحليل مختلف التَّعبيرات الُّلغوية والسيميائيات البصرية التي قام المصريون بصياغتها في منشوراتهم لتحديد مواقفهم. بالإضافة إلى ذلك، تم الكشف عن استخدام علامات الهوية الوطنية لتحديد كيفية بناء المصريين لهويتهم الوطنية علي منصات التواصل الاجتماعي. كما تناولت الدراسة استراتيجيات الانتماء المشترك لفهم كيفية بناء هؤلاء الرواد لرابطة وطنية. لتحقيق هذه الأهداف، تم استخدام أسلوب تحليل المضمون لجمع عينة عمدية قوامها ثلاث منصات للتواصل الاجتماعى بإجمالى ستمئة وعشر منشورا باللغة الإنجليزية. ثم أُجريت دراسة تتضمن تطبيق نهج ثلاثي يجمع بين: السيميائيات الاجتماعية، تحليل الخطاب النقدي، وتحليل النوع النقدي. أشارت نتائج الدراسة إلى أن رواد التواصل الاجتماعي من المصريين قد قيموا المواكب بشكل إيجابي وقاموا ببناء وتعزيز هويتهم الوطنية والعرقية. كما وجدت الدراسة أنهم استخدموا نفس استراتيجيات الانتماء المشترك، مما يعكس تفاعلهم مع مستخدمي هذه المنصات وبناء رابطة وطنية بينهم. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت الدراسة أنهم استخدموا الرموز التعبيرية والصور لتأكيد المواقف الإيجابية وبناء هوية وطنية. أخيرًا، كشفت تحليل أنواع البِنَى الخِطابية عن استخدام رواد التواصل الاجتماعي من المصريين لأساليب ترويجية، مما يعبر عن أغراضهم في تعزيز الهوية الوطنية-العرقية وصورة مصر الوطنية
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aEnglish Language
650 0 _aاللغة الأنجليزية
653 1 _aCommuning Affiliation System
_aConstruction of National Identity
_aConvergence System of Emojis
_aIdeation-Attitude
_aMoves Structure
_aNation Branding
700 0 _aAmira Agameya
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cAmira Agameya
_UCairo University
_FFaculty of Arts
_DDepartment of English Language and Literature
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174201