000 09952namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20250929132301.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a658.45
092 _a658.45
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.15.03.Ph.D.2024.دع.ع
100 0 _a،دعاء سليمان عاشور محمد حسن
_eإعداد.
245 1 0 _aعلاقة استراتيجيات الاتصال التنظيمي بمخرجات عملية إدارة الجودة الشاملة :
_bدراسة على عينة من المنظمات العاملة في قطاع الصناعات الغذائية في مصر /
_cإعــــــــــــــداد دعاء سليمان عاشور محمد حسن؛ إشـــــــــــراف أ.د.سامي عبد العزيز، أ.م.د.كريمان محمد فريد.
246 1 5 _aThe relationship between organizational communication strategies and total quality management process outcomes :
_bA study on a sample of organizations operating in the food industries sector in egypt /
264 0 _c2024.
300 _a284 ورقة :
_b إيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 247-264.
520 _aتسعى هذه الدراسة إلى دراسة سياسات وأساليب تطبيق عملية إدارة الجودة الشاملة بمساريها الإداري والاتصالي في عينة من الشركات العاملة في قطاع الصناعات الغذائية في مصر، وذلك للتعرف على كيفية توظيف الاتصالات الاستراتيجية المؤسسية ضمن عملية إدارة الجودة الشاملة، وتحديد ماهية العلاقة ما بين استراتيجيات الاتصال التنظيمي، ومكونات عملية إدارة الجودة الشاملة (الإنتاجية، والإدارية)، بهدف التعرف على العوامل المؤثرة عليها سلبًا أو إيجابًا، وتحديد معوقات تطبيقها، وقياس، وتحليل، وتقييم درجة كفاءة مخرجات عملية إدارة الجودة الشاملة سواء الكمية (الاقتصادية)، أو الكيفية (جودة العلاقات مع مجموعات المصالح الأساسية)، وصولًا لاستخلاصات تساعد على رفع كفاءة نتائج تلك العملية سواء على مستوى الأداء التنظيمي ككل، أو على مستوى الاتصالات المؤسسية المعنية بتلك العملية، وقد اعتمدت الدراسة على نموذج جيمس، جوركيم، وفريد فيننج، والذي يعد النموذج الأمثل حيث يتضمن ممارسات عملية الجودة، ويحدد طبيعة التدفق بين العوامل المختلفة لعملية إدارة الجودة الشاملة، والتي تؤدي لتحقيق المزايا السوقية والمالية، وقد تم تطبيق الدراسة على شركتي مونتانا للصناعات الغذائية ومجموعة بورسعيد ستار للأسماك، وتم اختيار عينة عمدية متاحة من العاملين بمختلف المستويات التنظيمية في الشركات المدروسة، بواقع 120 مفردة، مقسمة على الشركتين بالتساوي 60 مفردة بكل شركة، وتم إجراء مقابلات متعمقة مع مسئولي الإدارة العليا ومديري إدارة الجودة ومديري العلاقات العامة والتسويق ومديري الموارد البشرية بالشركتين محل الدراسة، كما تم إجراء مقابلات متعمقة مع العاملين بالشركات المدروسة، كما تم إجراء تحليل مضمون كيفي لكل من الموقع الإلكتروني، وصفحة الشركتين على منصة الفيس بوك، كما تم إجراء تحليل كيفي للمواد الوثائقية للشركات محل دراسة الحالة، والمواد الإعلامية الخاصة بها، والمواد الإعلامية المنشورة عنها، واعتمدت الدراسة على منهج دراسة الحالات، ووضعت الباحثة نموذج علمي جديد بعنوان "إدارة عملية الجودة المؤسسية الشاملة في الشركات" أضافت فيه المتغيرات التي كشفت نتائج دراسة الحالتين عن أنهم سببًا في تحديد قوة أو ضعف الأداء المؤسسي في الحالتين محل الدراسة، وهي: (نمط القيادة- الثقافة التنظيمية- نظم المعلومات والاتصالات المؤسسية- إدارة العمليات التسويقية والاتصالية- التنسيق بين الإدارات)، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: هناك علاقة ارتباطية وثيقة بين درجة التزام العاملين وبين الاستراتيجيات الاتصالية للتسويق الداخلى لها، كما ثبت أن هناك علاقة ارتباطية بين اتجاهات العاملين نحو سياسات إدارة الجودة بالشركة وبين اتجاهاتهم نحو الاتصالات الداخلية عنها، كما أثبتت النتائج أن هناك علاقة ارتباطية بين اتجاهات العاملين عن واقع اتصالات الجودة بالشركة، وبين مدركاتهم عما تحققه إدارة الجودة من قيمة مضافة (مزايا تنافسية) للشركة
520 _aThis study aims to examine the policies and methods of implementing Total Quality Management processes in its administrative and communication aspects within a sample of companies operating in the food industry sector in Egypt. The study seeks to understand how corporate strategic communication is employed in the TQM process and to identify the relationship between organizational communication strategies and the components of TQM (productivity and administration). The aim is to determine the factors influencing these components positively or negatively, identify the obstacles to their implementation, and assess and analyze the efficiency of the outcomes of the TQM process, both quantitatively (economic aspects) and qualitatively (quality of relationships with key stakeholder groups). The goal is to reach conclusions that could improve the outcomes of TQM, both at the organizational performance level and at the level of institutional communications related to this process. The study adopted the James, Gorkem, and Fred Finning model, which is considered optimal as it includes practices of quality processes and specifies the flow between the various factors of the TQM process, leading to achieving market and financial advantages. The study was applied to Montana Food Industries and Port Said Star Fish Group. A purposive sample of 120 employees from various organizational levels in both companies was selected, with 60 participants from each company. In-depth interviews were conducted with senior management officials, quality department managers, public relations and marketing managers, and human resources managers in the studied companies. Additionally, in-depth interviews were held with employees in both companies. Qualitative content analysis was conducted for the companies’ websites, Facebook pages, and the companies' documentary materials. The study also conducted qualitative analysis of the media materials related to the companies and the media published about them. The study relied on the case study method and introduced a new scientific model titled "Managing Total Corporate Quality Process in Companies," which includes variables revealed by the results of the case studies, which were found to determine the strength or weakness of institutional performance in the cases studied. These variables include: leadership style, organizational culture, information and institutional communication systems, management of marketing and communication processes, and coordination between departments. The study concluded several results, the most important of which are: there is a significant correlation between employee commitment and the internal marketing communication strategies, a correlation between employees' attitudes towards the company’s quality management policies and their attitudes toward internal communication regarding these policies, and a correlation between employees' perceptions of the company’s quality communications and their perceptions of the added value (competitive advantages) created by quality management for the company.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالاتصالات
_2qrmak
653 0 _aاستراتيجيات الاتصال التنظيمي
_aعملية إدارة الجودة الشاملة
_aنمط القيادة
700 0 _aسامي عبد العزيز
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aكريمان محمد فريد
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cسامي عبد العزيز
_cكريمان محمد فريد
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الإعلام
_Dقسم العلاقات العامة والإعلان
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174365