000 06053namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251019124523.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a811.9
092 _a811.9
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.02.06.Ph.D.2024.خا.م
100 0 _a،خالد محمد حسان حسن
_eإعداد.
245 1 0 _aمظاهر الكتابية والشفاهية في قصيدة النثر :
_bقراءة ثقافية في شعر "رفعت سلام" و "عماد أبو صالح" /
_cإعداد خالد محمد حسان حسن؛ الإشراف أ.د خيري دومة، أ.د محمود عبدالغفار.
246 1 5 _aAspects of literacy and orality in prose poem :
_bA cultural approach to the poetry of "rifat salam" and "imad abu saleh" /
264 0 _c2024.
300 _a215 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 200-204.
520 _aتنظر الدراسة إلى خطاب قصيدة النثر بوصفه مجالا لتيارين كبيرين، أحدهما يتمثل في إبداع يمتح من وعي كتابي واضح حيث الميل إلى دقة المعاني وغرائبيتها، وتعقيد اللغة ومجازاتها، ويمثله خطاب جيل السبعينيات في القصيدة، ومنه الشاعر رفعت سلام، أما الثاني فيتمثل في إبداع يميل إلى مقاربة الحياة في تفاصيلها الصغيرة، وبساطتها وعاديتها بعيدا عن الغموض والتعقيد، وهو إبداع تظهر فيه ثقافة جديدة هي ثقافة الصورة وتقنيات جديدة هي تقنيات الشفاهية الثانوية، ويمثله خطاب جيل التسعينيات، ومنه الشاعر عماد أبو صالح، لذا تسعى الدراسة إلى رصد التحول الثقافي الذي طرأ على وسائل تلقينا للمعرفة وبيان الانتقال الذي حدث من الثقافة الكتابية إلى عصر الصورة والشفاهية الثانوية، وكيفية ظهور ذلك التحول في قصائد الشعراء ودواوينهم. عبر الخطاب الشعري عند رفعت سلام عن وعي كتابي واضح، تمثل في التجريب اللغوي والتشكيل البصري وسيطرة العوالم الغرائبية، وهيمنة مفهوم الهجنة الثقافية في مقابل التخلي عن مفهوم الوحدة، بالإضافة إلى تمكن نسق الذاتية من الخطاب إلى حد إنتاج قصيدة الوعي، والجسد، والذات. من ناحية أخرى عبر خطاب عماد أبوصالح الشعري عن وعي شفاهي ( شفاهية ثانوية)، تمثل في التقاء ذلك الخطاب مع ثقافة ما بعد الحداثة في النزوع إلى المشهدية والتداولية وطرق التعبير الشفاهي، والتفاصيلية، والأساليب الساخرة.
520 _aThe proposed study considers the speech of the prose poem as a field for two major currents, one of which is creativity that erases from a clear literate awareness, where the tendency to the accuracy and exoticism of meanings, the complexity of the language and its metaphors, is represented by the speech of the seventies generation in the poem, including the poet “Rifaat Salam”, and the second is creativity tends to approach Life in its small details, simplicity and normality away from ambiguity and complexity, which is an innovation in which a new culture appears, which is the culture of image and new techniques are secondary oral techniques, and is represented by the discourse of the generation of the nineties, including the poet “Imad Abu Saleh”, so the proposed study seeks to monitor the cultural transformation that occurred in The means of our receiving of knowledge and the statement of the transition that took place from the literary culture to the era of the new image and orality, and how that transformation appeared in the poems of poets and their collections. Through the poetic discourse of Rafat Salam, there is a clear written awareness, represented in linguistic experimentation, visual formation, and the dominance of exotic worlds, and the dominance of the concept of cultural hybridity in contrast to the abandonment of the concept of unity, in addition to the ability of the subjectivity system to control the discourse to the point of producing the poem of consciousness, body, and self. On the other hand, the poetic discourse of Imad Abu Saleh expressed an oral awareness (secondary orality), represented in the convergence of that discourse with the culture of postmodernism in the tendency towards the spectacle, the discourse, and methods of oral expression, detail, and satirical styles.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
600 _aسلام، رفعت
650 7 _aالشعراء العرب
_2qrmak
653 0 _aقصيدة النثر
_aالشفاهية
_aالكتابية
700 0 _aخيري دومة
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aمحمود عبدالغفار
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cخيري دومة
_cمحمود عبدالغفار
_dسامي سليمان أحمد
_dمحمد محمد بريري
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الآداب
_Dقسم اللغة العربية وآدابها
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174535