000 08871namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251019105304.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a370.113
092 _a370.113
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.18.06.Ph.D.2024.حس.ت
100 0 _a،حسين علاء السيد
_eإعداد.
245 1 0 _aتطوير التعليم الفني ودوره في مواجهة خطر البطالة :
_bدراسة ميدانية /
_cإعداد حسين علاء السيد؛ تحت إشراف الأستاذ الدكتور/ السيد خاطر، دكتور/ إيمان مسلم.
246 1 5 _aImproving technical education and its role in addressing the threat of unemployment :
_bA field study /
264 0 _c2024.
300 _a108 ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 92-96.
520 _aيتمثل الهدف من هذه الدراسة الميدانية في "تطوير التعليم الفني ودوره في مواجهة خطر البطالة" ولتحقيق الهدف قام الباحث بوضع فرض رئيسى يندرج أسفله مجموعة من الفروض الفرعية وتم اختبار مدى صحتها، حيث قام الباحث بإعداد قائمة استقصاء وذلك بالاعتماد على المقاييس المستخدمة في الدراسات السابقة لقياس كل بعد من أبعاد الدراسة. وقد اعتمد الباحث في الحصول على البيانات اللازمة للدراسة الميدانية لمجتمع الدراسة على أسلوب الحصر الشامل واستخدام قائمة الاستقصاء، وقد قام بإعداد القائمة في شكل عبارات واستفسارات يُمكن من خلالها دراسة وتحليل الردود عليها لتحقيق أهداف الدراسة واختبار فروضها، وقد تم توزيع الاستقصاء ونظراً لكبر حجم مجتمع الدراسة، فقد تم اختيار عينة عشوائية ممثلة للمجتمع وكانت (n=360) مفردة باعتبارها حجم العينة المستهدف، وكان معدل الاستجابة من الـ (N=350) استبيان الموزعة، تم استرداد جميعها بنسبة استجابة 97%- تم ارسال الاستبيان الكترونيا لكل مفردات العينةً. وتم ضمان تمثيل جميع فئات مجتمع الدراسة في العينة المختارة. يتمثل مجتمع الدراسة الذى حدده الباحث بالتطبيق على موظفي التعليم الفني في وزارة التربية والتعليم، والذين يمتلكون المعرفة الكافية فيما يتعلق بموضوع البحث، وقام الباحث بتفريغ الردود على الاستقصاء بجداول البيانات وتم تحليلها واستخلاص النتائج من خلال تطبيق بعض الأساليب الاحصائية الواردة بحزمة البرامج الاحصائية للعلوم الاجتماعية المعروفة اختصاراً باسم (SPSS). وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها:- - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد المتغير المستقل تطوير التعليم الفني وأبعاده (إعداد القوة البشرية المدربة للتعامل مع التكنولوجيا الحديثة، تدريب المعلمين والإداريين، تحديث مناهج التعليم الفني، تغير الصورة الذهنية عن التعليم الفني لدى المواطنين) وكل بعد من هذه الأبعاد مع المتغير التابع وهو مواجهة خطر البطالة. - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين أعداد القوة البشرية المدربة للتعامل مع التكنولوجيا الحديثة وبين مواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تدريب المعلمين والإداريين، ومواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تحديث منهجية التعليم الفني وبين مواجهة خطر البطالة. - يوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تغيير الصورة الذهنية عن التعليم الفني وبين مواجهة خطر البطالة.
520 _aThe goal of this field study is "to develop technical education and its role in addressing the threat of unemployment." To achieve this goal, the researcher established a main hypothesis under which a set of sub-hypotheses was formulated and tested for validity. The researcher prepared a survey checklist based on the metrics used in previous studies to measure each dimension of the study. For data collection in the field study, the researcher relied on a comprehensive enumeration method and utilized the survey checklist. The checklist was designed in the form of statements and questions that allow for the study and analysis of responses to achieve the study’s objectives and test its hypotheses. The survey was distributed, and due to the large size of the study community, a representative random sample was selected, comprising (n=360) individuals as the target sample size. The response rate for the distributed questionnaires (N=350) was 97%, with all being returned. The questionnaire was sent electronically to all participants in the sample. The selection ensured representation of all demographic groups within the study community. The study population identified by the researcher consists of technical education employees in the Ministry of Education, who possess adequate knowledge regarding the research topic. The researcher organized the responses to the survey in data tables and analyzed them, deriving conclusions using specific statistical methods outlined in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study reached several important conclusions, including:• There is a statistically significant relationship between the dimensions of the independent variable, development of vocational education, and its components (preparing a trained workforce to handle modern technology, training teachers and administrators, updating vocational education curricula, changing public perceptions of vocational education) with the dependent variable, which is addressing the risk of unemployment. • There is a statistically significant relationship between the number of trained professionals capable of dealing with modern technology and addressing the risk of unemployment. There is a statistically significant relationship between training for teachers and administrators and addressing the risk of unemploymentof the environmental world. A virtual environment was created for the students. A space background consisting of a large number of luminous stars to simulate the shape of real space and can be viewed from a 360- degree perspective. This application is implemented with many features such as observing the movement in space, holding movement of plants, and rotation around itself, visual effects and sound effects. We provided the experience with good lighting that matches the space and the sun, which makes the visuals good and realistic. There are also characters around the scenery to maximize the illusion of the environmental world. So, many advantages have been achieved including improving the E-Learning experience and avoiding possible dangerous situations by bringing them to VR.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aالتعليم المهنى
_2qrmak
650 7 _aالتعليم الفنى
653 0 _aالتعليم الفنى
_aالبطالة
700 0 _aالسيد خاطر
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aإيمان مسلم
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cالسيد خاطر
_cإيمان مسلم
_dعبدالهادى نبيه
_dرضا حســين
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للبحوث الإحصائية
_Dقسم إدارة المخاطر والأزمات
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174629