000 07261namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251014123038.0
008 251014s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a616.024
092 _a616.024
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.11.35.M.Sc.2025.Ha.I
100 0 _aHatem Sayed Mohammad Mahmoud,
_epreparation.
245 1 4 _aThe association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence among hypertensive patients /
_cby Hatem Sayed Mohammad Mahmoud ; Supervisors Dr. Inas Talaat Abdelhamid El-Sayed, Dr. Asmaa Ahmed Sayed.
246 1 5 _aالعلاقة بين علاقة المريض بالطبيب ورضائه عن الخدمة الطبية المقدمة مع الالتزام الدوائي بين مرضى ارتفاع ضغط الدم
264 0 _c2025.
300 _a148 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 102-122.
520 3 _aBackground Hypertension affects over one-third of adults worldwide, increasing the risk of cardiovascular diseases, kidney failure, and stroke. Poor adherence to antihypertensive medication exacerbates these risks, leading to higher mortality and healthcare costs. The doctor-patient relationship (DPR) and patient satisfaction are thought to be associated with adherence, but their exact relation remains unclear. This study explores the relationship between DPR, patient satisfaction, and medication adherence among hypertensive patients at Kasr Alainy hospital. Methods A cross-sectional study was conducted among 300 patients with hypertension who attended Family Medicine outpatient clinics. Validated Arabic versions of the Morisky Medication Adherence Scale (MMAS-8), the Patient-Doctor Relationship Questionnaire (PDRQ-9), and the Patient Satisfaction Questionnaire (PSQ-18) were used to assess the association of the doctor-patient relationship and patient satisfaction with medication adherence. Sociodemographic and health-related data, including blood pressure and BMI, were also analyzed. Results The study involved 300 participants, primarily middle-aged(53 ± 8SD), with 49% male and 51% female.. It shows a positive correlation between DPR and medication adherence (r=0.35). Regression analysis confirmed DPR as a predictor (p < 0.05), though its contribution was limited (low R²). Patient satisfaction had a weaker correlation with adherence (r=0.2957), mainly linked to technical care quality (p<0.01). Uncontrolled blood pressure and obesity are negatively related to adherence, whereas comorbidities like diabetes and heart disease improve it. Conclusion DPR and patient satisfaction are significantly related to medication adherence, but systemic and health-related factors play a mediating role. Strengthening DPR, improving technical care, and implementing comprehensive interventions, including patient education and trust-building, are crucial for enhancing adherence.
520 3 _aارتفاع ضغط الدم من التحديات الصحية العالمية الهامة التي تؤثر على أكثر من ثلث البالغين في جميع أنحاء العالم، ويعوق التحكم فيه غالبًا عدم الالتزام بالأدوية بشكل صحيح. إن عدم الالتزام بالأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم يزيد من مخاطر الإصابة بالأمراض القلبية الوعائية، وفشل الكلى، والسكتات الدماغية، مما يؤدي إلى زيادة معدلات الوفاة وتكاليف الرعاية الصحية. تعتبر علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض من العوامل المهمة التي يُعتقد أنها تؤثر على الالتزام بالعلاج والنتائج الصحية العامة. وعلى الرغم من الاعتقاد السائد بأنهما يلعبان دورًا كبيرًا في تعزيز الالتزام بالعلاج، إلا أن تأثيرهما الفعلي لا يزال غير واضح. تم إجراء هذه الدراسة لاستكشاف العلاقة بين علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض والالتزام بالعلاج لدى مرضى ارتفاع ضغط الدم الذين يراجعون مستشفى قصر العيني. كما تم دراسة تأثير العوامل الشخصية، المرتبطة بالرضا، والعوامل الاجتماعية والاقتصادية و الصحية على الالتزام بالعلاج. استخدم البحث، الذي أجري بين أبريل وديسمبر 2024 دراسة رصدية مقطعيًة على 300 مريض مصاب بارتفاع ضغط الدم يزورون العيادات الخارجية لطب الأسرة بالقصر العيني منهج وأهداف الدراسة كان الهدف الرئيسي هو تقييم ما إذا كانت علاقة الطبيب بالمريض ورضا المريض يؤثران بشكل مستقل على الالتزام بالعلاج المضاد لارتفاع ضغط الدم، مع الأخذ في الاعتبار دور العوامل الاجتماعية والاقتصادية. تم جمع البيانات باستخدام استبيانات معتمدة باللغة العربية تشمل: مقياس الالتزام بالعلاج الدوائي موريسكي (MMAS-8)، استبيان علاقة الطبيب بالمريض (PDRQ-9)، واستبيان رضا المريض (PSQ-18). كما تم تحليل البيانات الديموغرافية الاجتماعية والصحية، بما في ذلك ضغط الدم ومؤشر كتلة الجسم. شملت معايير الدخول البالغين الذين تتراوح أعمارهم بين 18-65 عامًا، المصابين بارتفاع ضغط الدم، والذين يتناولون الأدوية المضادة لارتفاع ضغط الدم لمدة لا تقل عن عام. تم استبعاد الأشخاص الذين يعانون من إعاقات معرفية أو أمراض مصاحبة تؤثر على ضغط الدم أو الحواجز اللغوية. تم الحصول على الموافقات الأخلاقية، وتم ضمان الحصول على موافقة مستنيرة لجميع المشاركين
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aFamily Medicine
650 0 _aطب الأسرة
653 1 _aHypertension
_aMedication Adherence
_aDoctor-Patient Relationship
_aPatient Satisfaction.
700 0 _aInas Talaat Abdelhamid El-Sayed
_ethesis advisor.
700 0 _aAsmaa Ahmed Sayed
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cInas Talaat Abdelhamid El-Sayed
_cAsmaa Ahmed Sayed
_UCairo University
_FFaculty of Medicine
_DDepartment of Medicine
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174851