000 05796namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251027102036.0
008 251015s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a420
092 _a420
_221
097 _aM.A
099 _aCai01.02.12.M.A.2024.Ha.E
100 0 _aHazem Galal Mohamed Mohamed Shaheen,
_epreparation.
245 1 4 _aThe effect of strategic intensive reading on complex sentences in efl university students’ academic paragraphs /
_cby Hazem Galal Mohamed Mohamed Shaheen ; Supervisor Dr. Amira Agameya Dr. Manar Shalaby.
246 1 5 _aتأثير القراءة الاستراتيجية المكثفة على الجمل المركبة في كتابة الفقرات الأكاديمية للطلاب الجامعيين
264 0 _c2024.
300 _a161 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.A)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 96-120.
520 3 _aThis study investigated the effect of employing Strategic Intensive Reading (SIR) using authentic texts as supplementary materials on the production of complex sentences in the academic paragraphs of EFL Engineering and Pharmacy university students. SIR is based on the process of conscious and unconscious noticing, and awareness of the purpose of texts to have strategic readers. Employing various top-down, bottom-up, cognitive, and metacognitive reading strategies draw the learners’ attention to grammatical forms, which helped them to comprehend the text fully. The study's theoretical framework included the communicative approach, content-based instruction, explicit, and implicit teaching, and the noticing hypothesis. The research followed a quasi-experimental design, with experimental and control groups, and using a pretest and posttest design with the treatment in-between. A questionnaire was used to detect the attitude of the experimental group towards SIR. The findings revealed that there were significant improvements in producing complex sentences in general, and accurate complex sentences for both groups' posttests compared to the pretests; and a notable reduction in inaccurate complex sentences for both groups’ posttests in comparison to the pretests, presenting a particularly significant effect size, indicating improved proficiency for the experimental group. The questionnaire responses indicated a consensus among the participants in favor of SIR.
520 3 _aبحثت هذه الدراسة في تأثير تطبيق القراءة الإستراتيجية المكثفة (SIR)باستخدام نصوص اصلية مواد تكميلية على تحسين إنتاج الجمل المركبة في الفقرات الأكاديمية للطلاب الجامعيين بالهندسة والصيدلة من متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تعتمد القراءة المكثفة الإستراتيجية على عملية الوعي المقصود وغير المقصود، وعلى إدراك غرض النصوص لتحقيق قراء استراتيجيين. يتم ذلك من خلال استخدام استراتيجيات قراءة متنوعة تشمل الأساليب التنازلية والتصاعدية والاستراتيجيات الإدراكية وما وراء الإدراكية، مما يوجه انتباه المتعلمين إلى الأشكال النحوية، ويساعدهم على فهم النصوص بشكل كامل. شمل الإطار النظري للدراسة النهج التواصلي، والتدريس المعتمد على المحتوى، والتدريس الصريح والضمني، وفرضية الملاحظة. اعتمدت الدراسة على تصميم شبه تجريبي، مع مجموعتين (تجريبية وضابطة) واستخدام تصميم ما قبل الاختبار وبعده، مع تقديم المعالجة بينهما. كما تم استخدام استبيان لتحديد موقف المجموعة التجريبية من القراءة الإستراتيجية المكثفة. كشفت النتائج عن وجود تحسينات ملحوظة في إنتاج الجمل المركبة بشكل عام والجمل المركبة الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة لكلا المجموعتين مقارنة باختبارات الاولية في الدراسة، بالإضافة إلى انخفاض ملحوظ في الجمل المركبة غير الدقيقة في اختبارات ما بعد الدراسة بالمقارنة مع اختبارات ما قبلها، مما يشير إلى تأثير كبير يدل على تحسين الكفاءة لدى المجموعة التجريبية. كما أظهرت استجابات الاستبيان إجماعا بين المشاركين لصالح القراءة الإستراتيجية المكثفة.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aEnglish language
650 0 _a اللغة الإنجليزية
653 0 _aStrategic Intensive Reading (SIR
_aauthentic texts, noticing hypothesis
_abottom-up
_atop-down
_acognitive
_ametacognitive reading strategies
700 0 _aAmira Agameya
_ethesis advisor.
700 0 _aManar Shalaby
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cAmira Agameya
_cManar Shalaby
_UCairo University
_FFaculty of Arts
_DDepartment of English Language and Literature
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c174911