| 000 | 04941namaa22004091i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20251019121230.0 | ||
| 008 | 251019s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _bara _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aara _bara _beng |
|
| 049 | _aإيداع | ||
| 082 | 0 | 4 | _a155.7 |
| 092 |
_a155.7 _221 |
||
| 097 | _aدكتوراه | ||
| 099 | _aCai01.23.04.Ph.D.2024.من.ب | ||
| 100 | 0 |
_aمنى عبد العزيز على عبد العزيز، _eإعداد. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_a برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات النفسية لدي طلاب الجامعة / _cإعداد منى عبد العزيز على عبد العزيز ؛ إشراف أ.د/ منال عبد النعيم محمد. |
| 246 | 1 | 5 | _a: A counseling program to reduce emotional sensitivity and its impact on some variables in a sample of university students |
| 264 | 0 | _c2024 | |
| 300 |
_a239 صفحة : _b; إيضاحيات ؛ _c25 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _a. أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. | ||
| 504 | _aببليوجرافيا: صفحات 158-173. | ||
| 520 | _aهدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي لخفض الحساسية الانفعالية وأثره في بعض المتغيرات لدي عينه من طلاب الجامعة، تكونت عينة الدراسة من مجموعتين مجموعة ضابطة (12 طالب) ومجموعة تجريبية (12 طالب) ممن يعانون من الحساسية الانفعالية تتراوح أعمارهم بين (18: 22) عاماً، واستخدمت الدراسة مقياس الحساسية الانفعالية من إعداد الباحثة، ومقياس قوة الآنا إعداد الباحثة) ومقياس تقدير الذات (إعداد إبراهيم جبر،2020) ومقياس الكفاءة الاجتماعية(اعداد ساراسون1985 ترجمه مجدي حبيب،1990). وقد توصلت النتائج الى : انخفاضاً دالا في الحساسية الانفعالية لدي المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج وارتفاعاً في قوه الانا مما يدل على فعالية البرنامج في تعزيز قوة الآنا. وأشارت النتائج إلى ارتفاعًا في تقدير الذات لدى طلاب المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج. وأظهرت القياسات التتبعية بعد شهر ونصف من انتهاء البرنامج استمرار فعالية البرنامج في تحسين قوة الآنا وتقدير الذات، و الكفاءة الاجتماعية لدى المجموعة التجريبية. | ||
| 520 | _aThe current study aimed to investigate the effectiveness of a counseling program designed to reduce emotional sensitivity and its impact on various variables among a sample of university students. The study sample consisted of two groups: (A) a control group (12 students) and an experimental group (12 students) who were experiencing emotional sensitivity, with ages ranging from 18 to 22 years. The study utilized an emotional sensitivity scale, an ego strength scale (both developed by the researcher), a self-esteem scale (developed by Ibrahim Jabr, 2020), as well as a social competence scale (developed by Sarason, 1985, translated by Magdy Habib, 1990). The results indicated a significant decrease in emotional sensitivity in the experimental group after the program was applied, along with an increase in ego strength, which reflects the program's effectiveness in enhancing ego strength. The results also showed an increase in self-esteem among the experimental group students after the program was applied. Follow-up measurements, taken a month and a half after the program's completion, revealed that the program's effectiveness continued in improving ego strength, self-esteem, and social competence among the experimental group. | ||
| 530 | _aصدر أيضًا كقرص مدمج. | ||
| 546 | _aالنص بالعربية والملخص بالإنجليزية. | ||
| 650 | 7 |
_aعلم النفس الارشادي _2qrmak |
|
| 653 | 0 |
_aالحساسية الانفعالية _a، قوة الآنا _aالاجتماعيةـ تقدير _a، طلاب الجامعة. |
|
| 700 | 0 |
_aمنال عبد النعيم محمد _eمشرف أطروحة. |
|
| 900 |
_b4/11/2024 _cمنال عبد النعيم محمد _dعصام جمعة نصار _dابراهيم محمد سعد _Uجامعة القاهرة _Fكلية الدراسات العليا للتربية _Dقسم علم النفس الارشادي |
||
| 905 | _aNadia | ||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c174995 | ||