000 04269namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251102112151.0
008 251019s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a629.434
092 _a629.434
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.13.01.Ph.D.2024.Ah.D
100 0 _aAhmed Aboulftouh Mohamed Ahmed,
_epreparation.
245 1 0 _aDrag deorbit sub-system :
_bA novel technology for cubesats deorbiting, attitude stabilization and space debris mitigation /
_cby Ahmed Aboulftouh Mohamed Ahmed ; Supervision Prof. Dr. Mohamed Madbouli Abdelrhman, Prof. Dr. Gamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi.
246 1 5 _aنظام المقاومة الفرعي للخروج من المدار :
_bتقنية حديثة لإزالة الأقمار الصناعية المكعبة من المدار وإستقرار وجهتها وتخفيف الحطام الفضائي /
264 0 _c2024.
300 _a131 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.
504 _aBibliography: pages 100-106.
520 3 _aIn the first part of this thesis, we used a special perturbation technique as an orbit propagator to model orbital motion and predict the behavior of Cube satellites subjected to perturbations. This technique is a high-precision numerical approach via Cowell's formulation with adaptive step size Runge-Kutta-Fehlberg (RKF78) for numerical integration. The second part of this thesis focuses on the detailed design considerations for implementing a drag deorbit subsystem as a passive attitude actuator. This includes optimizing the geometric characteristics according to stability and lifetime requirements. The effect of the proposed technology on CubeSats attitude stability in different modes of operation is analyzed. Furthermore, numerical simulations are made to assess the performance of the proposed subsystem under different scenarios. The results demonstrate the effectiveness of the drag deorbit subsystem in achieving improved attitude stability and accelerating the decay rate at the end of space mission to mitigate the development of space debris.
520 3 _aفي الجزء الأول من هذه الأطروحة، استخدمنا تقنية اضطراب خاصة كسريان مداري لنمذجة الحركة المدارية والتنبؤ بسلوك الاقمار الصناعية المعرضة للاضطرابات. هذه التقنية هي نهج رقمي عالي الدقة من خلال صياغة Cowell بحجم خطوة متكيف بطريقة RKF78 للتكامل العددي. يركز الجزء الثاني من هذه الأطروحة على اعتبارات التصميم التفصيلية لتنفيذ نظام فرعي لإزالة الأقمار وكمتحكم سلبي للوجهة. يتم تحليل تأثير التكنولوجيا المقترحة على استقرار وجهة القمر في مداره. علاوة على ذلك، يتم إجراء محاكاة رقمية لتقييم أداء النظام الفرعي المقترح في ظل سيناريوهات مختلفة. توضح النتائج فعالية نظام السحب الفرعي في تحقيق استقرار أفضل للموقف واضمحلال المدار في نهاية المهمة الفضائية للحد من تطور الحطام الفضائي.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aArtificial satellites
650 0 _aالاقمار الصناعية
653 1 _aSpace debris
_aCubeSats
_aDeorbiting
_aAtmospheric drag
_aPassive Stability
700 0 _aMohamed Madbouli Abdelrahman
_ethesis advisor.
700 0 _aGamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2024
_cMohamed Madbouli Abdelrahman
_c Gamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Aerospace Engineering
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175001