| 000 | 04269namaa22004331i 4500 | ||
|---|---|---|---|
| 003 | OSt | ||
| 005 | 20251102112151.0 | ||
| 008 | 251019s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d | ||
| 040 |
_aEG-GICUC _beng _cEG-GICUC _dEG-GICUC _erda |
||
| 041 | 0 |
_aeng _beng _bara |
|
| 049 | _aDeposit | ||
| 082 | 0 | 4 | _a629.434 |
| 092 |
_a629.434 _221 |
||
| 097 | _aPh.D | ||
| 099 | _aCai01.13.01.Ph.D.2024.Ah.D | ||
| 100 | 0 |
_aAhmed Aboulftouh Mohamed Ahmed, _epreparation. |
|
| 245 | 1 | 0 |
_aDrag deorbit sub-system : _bA novel technology for cubesats deorbiting, attitude stabilization and space debris mitigation / _cby Ahmed Aboulftouh Mohamed Ahmed ; Supervision Prof. Dr. Mohamed Madbouli Abdelrhman, Prof. Dr. Gamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi. |
| 246 | 1 | 5 |
_aنظام المقاومة الفرعي للخروج من المدار : _bتقنية حديثة لإزالة الأقمار الصناعية المكعبة من المدار وإستقرار وجهتها وتخفيف الحطام الفضائي / |
| 264 | 0 | _c2024. | |
| 300 |
_a131 pages : _billustrations ; _c30 cm. + _eCD. |
||
| 336 |
_atext _2rda content |
||
| 337 |
_aUnmediated _2rdamedia |
||
| 338 |
_avolume _2rdacarrier |
||
| 502 | _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. | ||
| 504 | _aBibliography: pages 100-106. | ||
| 520 | 3 | _aIn the first part of this thesis, we used a special perturbation technique as an orbit propagator to model orbital motion and predict the behavior of Cube satellites subjected to perturbations. This technique is a high-precision numerical approach via Cowell's formulation with adaptive step size Runge-Kutta-Fehlberg (RKF78) for numerical integration. The second part of this thesis focuses on the detailed design considerations for implementing a drag deorbit subsystem as a passive attitude actuator. This includes optimizing the geometric characteristics according to stability and lifetime requirements. The effect of the proposed technology on CubeSats attitude stability in different modes of operation is analyzed. Furthermore, numerical simulations are made to assess the performance of the proposed subsystem under different scenarios. The results demonstrate the effectiveness of the drag deorbit subsystem in achieving improved attitude stability and accelerating the decay rate at the end of space mission to mitigate the development of space debris. | |
| 520 | 3 | _aفي الجزء الأول من هذه الأطروحة، استخدمنا تقنية اضطراب خاصة كسريان مداري لنمذجة الحركة المدارية والتنبؤ بسلوك الاقمار الصناعية المعرضة للاضطرابات. هذه التقنية هي نهج رقمي عالي الدقة من خلال صياغة Cowell بحجم خطوة متكيف بطريقة RKF78 للتكامل العددي. يركز الجزء الثاني من هذه الأطروحة على اعتبارات التصميم التفصيلية لتنفيذ نظام فرعي لإزالة الأقمار وكمتحكم سلبي للوجهة. يتم تحليل تأثير التكنولوجيا المقترحة على استقرار وجهة القمر في مداره. علاوة على ذلك، يتم إجراء محاكاة رقمية لتقييم أداء النظام الفرعي المقترح في ظل سيناريوهات مختلفة. توضح النتائج فعالية نظام السحب الفرعي في تحقيق استقرار أفضل للموقف واضمحلال المدار في نهاية المهمة الفضائية للحد من تطور الحطام الفضائي. | |
| 530 | _aIssues also as CD. | ||
| 546 | _aText in English and abstract in Arabic & English. | ||
| 650 | 0 | _aArtificial satellites | |
| 650 | 0 | _aالاقمار الصناعية | |
| 653 | 1 |
_aSpace debris _aCubeSats _aDeorbiting _aAtmospheric drag _aPassive Stability |
|
| 700 | 0 |
_aMohamed Madbouli Abdelrahman _ethesis advisor. |
|
| 700 | 0 |
_aGamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi _ethesis advisor. |
|
| 900 |
_b01-01-2024 _cMohamed Madbouli Abdelrahman _c Gamal Mahmoud Sayed El-Bayoumi _UCairo University _FFaculty of Engineering _DDepartment of Aerospace Engineering |
||
| 905 |
_aShimaa _eEman Ghareb |
||
| 942 |
_2ddc _cTH _e21 _n0 |
||
| 999 | _c175001 | ||