000 07334namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251105105941.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a372.218
092 _a372.218
_221
097 _aمــــاجستير
099 _aCai01.26.01.M.Sc.2024.را.ب
100 0 _a،رامي محمد أحمد عكمي
_eإعداد.
245 1 0 _aبرنامج تليفزيوني رقمي لتنمية الهوية التاريخية لدى طفل الروضة /
_cإعداد رامي محمد أحمد عكمي؛ إشراف أ.د. ايمان سعد زناتي، د. رنا علاء الدين عبد المنعم، د. نادر محمد علي عبدالمطلب.
246 1 5 _aDigital tv program for developing historical identity in kindergarten children /
264 0 _c2024.
300 _a154 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 96-104.
520 _aيهدف البحث إلى تنمية ابعاد الهوية التاريخية لدى طفل الروضة من خلال اعداد وتصميم برنامج تليفزيون رقمي لتنمية الهوية التاريخية لدى طفل الروضة, من خلال استخدام حلقات البرنامج التليفزيوني الرقمي المنوعة والتي استهدفت مقومات الهوية التاريخية لطفل الروضة، وتكونت عينة البحث من جميع أطفال الروضات التجريبية بمحافظة الجيزة وقد تم اختيار روضة "المنار الحديثة" التجريبية والتابعة لإدارة الهرم التعليمية بمحافظة الجيزة بالطريقة العمدية ويشمل مجتمع البحث الأطفال المقيدين بروضة المنار الحديثة والبالغ عددهم (300) طفل في العام الدراسي (2024/2024)، واقتصرت العينة على الأطفال بالمستوى الثاني لرياض الأطفال والبالغ عددهم (150)، وتكونت عينة البحث من (٦٠) طفل، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية بواقع (۳۰) طفل لكل مجموعة، وتم اختيارهم بالطريقة العمدية، كما شملت (۳۰) طفل من نفس مجتمع البحث وخارج عينة البحث الأصلية لإجراء التجربة الاستطلاعية، استخدم الباحث في البحث الحالي المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي وذلك على النحو التالي: المنهج الوصفي التحليلي وذلك بالإطلاع على المراجع العربية والأجنبية والمجلات والدوريات العلمية والدراسات السابقة والنظريات العلمية ذات الصلة بموضوع البحث لإعداد الأدوات اللازمة له وتحديد أبعاد مقياس الهوية التاريخية لطفل الروضة وخطوات البرنامج لاستخدام البرنامج التليفزيوني لتنمية أبعاد الهوية التاريخية لطفل الروضة وعمل التجارب الإستطلاعية لأدوات البحث وكذلك المنهج شبه التجريبي لمناسبته طبيعة هذا البحث الحالي وذلك باستخدام التصميم التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين (ضابطة وتجريبية) لعينة طفل الروضة وأجراء القياسين القبلى والبعدى لنفس المجموعة لمعرفة أثر المتغير المستقل (البرنامج التليفزيوني) على المتغير التابع (الهوية التاريخية).
520 _aThe research aims to develop the dimensions of historical identity in kindergarten children by preparing and designing a digital television program to develop historical identity in kindergarten children, through the use of various episodes of the digital television program that targeted the components of historical identity for kindergarten children. The research sample consisted of all children in experimental kindergartens in Giza Governorate. The experimental "Al-Manar Modern" kindergarten affiliated with the Haram Educational Administration in Giza Governorate was chosen intentionally. The research community includes children enrolled in Al-Manar Modern Kindergarten, numbering (300) children in the academic year (2024/2024). The sample was limited to children in the second level of kindergarten, numbering (150). The research sample consisted of (60) children, and they were divided into two groups, a control and an experimental group, with (30) children for each group. They were chosen intentionally. It also included (30) children from the same research community and outside the original research sample to conduct the exploratory experiment. The researcher used the descriptive analytical method and the quasi- experimental method in the current research as follows: The descriptive analytical method by reviewing Arabic and foreign references, magazines, scientific periodicals, previous studies and scientific theories related to the research topic to prepare the necessary tools for it and determine the dimensions of the scale of historical identity for kindergarten children and the program steps to use the television program to develop the dimensions of historical identity for kindergarten children and conduct exploratory experiments for research tools as well as the quasi-experimental approach to suit the nature of this current research by using the experimental design with two equivalent groups (control and experimental) for the sample of kindergarten children and conducting the pre- and post-measurements for the same group to know the effect of the independent variable (television program) on the dependent variable (historical identity).
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aرياض الاطفال
_2qrmak
653 0 _aبرنامج تليفزيوني
_aحلقات اعلامية
_aالهوية التاريخية
700 0 _aايمان سعد زناتي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aرنا علاء الدين عبد المنعم
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aنادر محمد علي عبدالمطلب
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cايمان سعد زناتي
_cرنا علاء الدين عبد المنعم
_cنادر محمد علي عبدالمطلب
_dجيهان عبد الفتاح عزام
_dمحمود حسن اسماعيل
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية التربية للطفولة المبكرة
_Dقسم العلوم الأساسية
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175048