000 07673namaa22004211i 4500
003 OSt
005 20251027112115.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a658.05
092 _a658.05
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.18.06.Ph.D.2024.أح.أ
100 0 _a،أحمـد عبـد الحميـد علـى محمــد جوهـــر
_eإعداد.
245 1 0 _aأثر الإدارة الاستراتيجية في دعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي في ظل التحول الرقمي /
_cإعــداد أحمـد عبـد الحميـد علـى محمــد جوهـــر؛ إشــــــراف ا.د/ عبد الله محمد عبد الفتاح، د/ عبد التواب أحمد عبد العزيز.
246 1 5 _aThe impact of strategic management in supporting the competitive advantage in the banking sector in light of the digital transformation /
264 0 _c2024.
300 _a116 ورقة :
_bإيضاحيات ؛
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 112-116.
520 _aهدفت الدراسة الي التعرف على أثر الإدارة الاستراتيجية بأبعادها (التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي) في دعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، التعرف علي مستوي تطبيق التحول الرقمي في القطاع المصرفي ، استكشاف وتحليل آراء العاملين بالبنوك حول العوامل المؤثرة على تحقيق الميزة التنافسية. قام الباحث باتباع المنهج الوصفي التحليلي وتم استخدام قائمة الاستقصاء كأداة رئيسية لجمع البيانات ، بلغت عينة الدراسة (261) مفردة للعاملين بإدارات المركز الرئيسي ببنك فيصل الإسلامي المصري، وتم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (spss) كحزمة إحصائية لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة . توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين أبعاد الادارة الاستراتيجية "التخطيط الاستراتيجي ، التنفيذ الاستراتيجي ، الرقابة الاستراتيجية ، التقييم الاستراتيجي" ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين التحول الرقمي ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي ، أن التحول الرقمي يزيد من قوة العلاقة بين الادارة الاستراتيجية ودعم الميزة التنافسية بالقطاع المصرفي. وفي ضوء النتائج التي أظهرتها الدراسة تم التوصل الى العديد من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تدريب وتأهيل القيادات الادارية بالبنوك على ممارسة الادارة الاستراتيجية ، ضرورة الاهتمام بأبعاد الميزة التنافسية والعمل على تحقيقها بكفاءة من أجل تحقيق التفوق على المنافسين ، العمل على تسويق الخدمات الرقمية للعملاء التقليدين غير المتعاملين رقمياً وعمل ورش تسويقية منتظمة لهم من خلال البنك.
520 _athis study came to clarify the role of the banking sector in practicing strategic management to support and enhance its competitive advantage in light of the application of digital transformation in order to achieve its goals to reach distinguished performance rates in providing the required services with high quality. The study aimed to identify the impact of strategic management in its dimensions (strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation) in supporting competitive advantage in the banking sector, identifying the level of application of digital transformation in the banking sector, exploring and analyzing the opinions of bank employees on the factors affecting the achievement of competitive advantage. The researcher conducted a survey study that included a desk study in which secondary data related to strategic management, competitive advantage and digital transformation were collected, in addition to personal interviews with a number of employees in the banking sector represented by department heads, department managers and some members of senior management. The researcher followed the descriptive analytical approach and used the survey list as the main tool for collecting data. The study sample amounted to (261) individuals for employees in the main center departments of Faisal Islamic Bank of Egypt, and the statistical analysis program (SPSS) was used as a statistical package to enter, process and analyze data and test the study hypotheses. The study reached a set of results, the most important of which is the existence of a statistically significant correlation between the dimensions of strategic management "strategic planning, strategic implementation, strategic control, strategic evaluation" and supporting competitive advantage in the banking sector, the existence of astatistically significant correlation between digital transformation and supporting competitive advantage in the banking sector, and that digital transformation increases the strength of the relationship between strategic management and supporting competitive advantage in the banking sector. In light of the results shown by the study, many recommendations were reached, the most important of which is the need to work on training and qualifying administrative leaders in banks to practice strategic management, The need to pay attention to the dimensions of competitive advantage and work to achieve it efficiently in order to achieve superiority over competitors. Working on marketing digital services to traditional customers who do not deal digitally and holding regular marketing workshops for them through the bank
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aمعالجة البيانات، تطبيقات الحاسب الالي
_2qrmak
653 0 _aالإدارة الإستراتيجية
_aالميزة التنافسية
_aالتحول الرقمي
700 0 _aعبد الله محمد عبد الفتاح
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعبد التواب أحمد عبد العزيز
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cعبد الله محمد عبد الفتاح
_cعبد التواب أحمد عبد العزيز
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للبحوث الإحصائية
_Dقسم إدارة المشروعات
905 _aSara
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175271