000 04712namaa22004331i 4500
003 EG-GICUC
005 20251103151037.0
008 251103s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a624.20288
092 _a624.20288
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.13.05.Ph.D.2025.Mo.B
100 0 _aMohamed Gamal Sayed ElBaroty,
_epreparation.
245 1 0 _aBridge management system with ai maintenance prioritization from field records /
_cby Mohamed Gamal Sayed ElBaroty ; Supervisors Prof. Dr. Sherif A Mourad, Prof. Dr. Mohamed A Zaki.
246 1 5 _aنظام إدارة الجسور بالذكاء الاصطناعي لترتيب أولويات الصيانة من الدراسات الحقلية
264 0 _c2025.
300 _a250 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 173-178.
520 3 _aEgypt directs great potential for the Egyptian modern bridge network including the preservation of the existing bridges. This can be achieved by effective bridge maintenance and efficient planning in addition to precisely designated rehabilitation, managed by applying a bridge management system (BMS) on a bridge network level. This research aims to produce a robust and simple bridge management system suited for Egypt and the Middle East (MENA) region. The produced BMS pivotally provides tools for new concepts reaching effective maintenance budget prioritization for national maintenance budget allocation. Integrally, a detailed in-depth systematic inspection of the bridges under study is performed to determine the current structural health ratings. Furthermore, an artificial intelligence scheme is provided to predict bridge health degradation with age and future maintenance needs. Further, multi-objective optimization for prioritization is performed using the relevant influential attributes including degradation, obsolescence, public use essentials and budgetary constraints. As a result, this research provides a valuable applicable BMS base with an automated AI-assisted prioritization tool ready in the hands of authorities and decision makers to preciously allocate any limited bridge network maintenance budget to its optimum for enhancing bridge national assets all over the transportation network
520 3 _aتتوجه مصر لتطوير شبكة الجسور، وذلك يشمل الحفاظ على الجسور القائمة وإطالة عمرها. ويمكن تحقيق ذلك من خلال الصيانة الفعالة والتخطيط الأمثل. تهدف هذه الرسالة الي اعداد وتطوير نظام إدارة للجسور قوي وسهل الاستخدام ومناسب لمصر ودول الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. فيتضمن نظام BMS التخصيص الأمثل لميزانية الصيانة للحفاظ على الجسور بشبكة الطرق ورفع كفئاتها. حيث تم إجراء فحص منهجي مفصل للجسور قيد الدراسة وفقًا للمعايير الدولية للوقوف على حالتها الحالية. بالإضافة إلى ذلك، تم اعداد نظام بالذكاء الاصطناعي للتنبؤ بتدهور الجسور بمرور الزمن، مما يسمح بتقدير دقيق لمتطلبات خطة الصيانة المستقبلية. حيث تم استخدام نهج المثالية متعدد الأهداف لتحديد أولويات خطة الصيانة، بمراعاة أهم العوامل المؤثرة مثل التقادم ومتطلبات الاستخدام العام وقيود الميزانية.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aBridges Management
650 0 _aإدارة الجسور
653 0 _aHealth index
_aBridge inspection
_aRepair fund allocation
_aBridges network maintenance planning
_aBridges network prioritization
_aBridges structural defects
_aHands-on inspection
_aStructural safety AI prediction
_aBridge management system
700 0 _aSherif A Mourad
_ethesis advisor.
700 0 _a Mohamed A Zaki
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cSherif A Mourad
_cMohamed A Zaki
_dMetwally Abu-Hamad
_dAbdelrahim K. Dessouki
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Structural Engineering
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175474