000 04680namaa22004331i 4500
003 EG-GICUC
005 20251103153121.0
008 251103s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a729
092 _a729
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.13.02.Ph.D.2025.Ya.E
100 0 _aYasmine Mahmoud Saad Abdelhamid,
_epreparation.
245 1 4 _aThe effect of parametric patterned façade variations on daylight quality, visual comfort, and daylight performance enhancing students’ mood and task performance in an architecture studio-based tutoring /
_cby Yasmine Mahmoud Saad Abdelhamid ; Supervisors Prof. Dr. Sherine M. Wahba, Dr. Mennat-Allah ElHusseiny.
246 1 5 _aتأثير اختلافات الواجهات المزخرفة البارامترية على جودة ضوء النهار والراحة البصرية والأداء ضوء النهار لتعزز الحالة المزاجية للطلاب وأداء المهام في التدريس القائم على استوديو الهندسة المعمارية
264 0 _c2025.
300 _a220 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 186-212.
520 3 _aThis research investigates the impact of parametric façade design on daylighting performance, visual comfort, and student well-being in educational spaces, with a focus on architecture studios in hot-dry climates. The study utilizes both theoretical and analytical approaches. The theoretical approach examines daylight metrics, visual comfort, and psychological effects of daylight on students, while reviewing experimental methods for environmental studies. The analytical approach includes a simulation experiment, identifying a "Triangles Parametric Pattern" as the most effective for daylighting performance using Climate Studio software, and a field experiment to assess its impact on student mood and task performance. Methods include statistical analysis, spatial ability testing, and mood assessments. Results show that the parametric façade design significantly enhances mood and performance, supporting its potential as a framework for effective daylighting design in educational settings.
520 3 _aيبحث هذا البحث في تأثير تصميم الواجهة البارامترية على أداء ضوء النهار، والراحة البصرية، ورفاهية الطلاب في الأماكن التعليمية، مع التركيز على استوديوهات الهندسة المعمارية في المناخات الحارة والجافة. تستخدم الدراسة كلا النهجين النظري والتحليلي. يدرس المنهج النظري مقاييس ضوء النهار والراحة البصرية والتأثيرات النفسية لضوء النهار على الطلاب، مع مراجعة الأساليب التجريبية للدراسات البيئية. يتضمن المنهج التحليلي تجربة محاكاة، تحدد "النمط البارامتري للمثلثات" باعتباره الأكثر فعالية للأداء في ضوء النهار باستخدام برنامج Climate Studio، وتجربة ميدانية لتقييم تأثيره على مزاج الطالب وأداء المهام. وتشمل الأساليب التحليل الإحصائي، واختبار القدرة المكانية، وتقييم الحالة المزاجية. تظهر النتائج أن تصميم الواجهة البارامترية يعزز بشكل كبير الحالة المزاجية والأداء، ويدعم إمكاناتها كإطار لتصميم ضوء النهار الفعال في البيئات التعليمية
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aDesign and decoration of buildings
650 0 _aتصميم وزخرفة المنشآت
653 0 _aDaylight
_aDaylight Performance
_aParametric Patterned Façade
_aMood
_aTask Performance
700 0 _aSherine M. Wahba
_ethesis advisor.
700 0 _aMennat-Allah ElHusseiny
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cSherine M. Wahba
_cMennat-Allah ElHusseiny
_dAyman Hassan
_dYasser M. Mansour
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Architectural Engineering
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175476