000 04376namaa22004211i 4500
003 EG-GICUC
005 20251201114837.0
008 251113s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a420
092 _a420
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.23.01.M.Sc.2025.Na.P
100 0 _aNaglaa Ahmed Ali Zeyada,
_epreparation.
245 1 2 _aA proposed enrichment program based on “english for specific purposes” esp for developing writing skills of the technical commercial institute students /
_cby Naglaa Ahmed Ali Zeyada ; Supervised Dr. Awatef Ali Sheir.
246 1 5 _aبرنامج إثرائى مقترح قائم على مدخل"الإنجليزية لأغراض خاصة"ESP لتنمية مهارات الكتابـة لدى طلاب المعاهد الفنية التجارية
264 0 _c2023.
300 _a126 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 78-86.
520 3 _aThe study aimed to explore the effect of a program based on English for specific purposes for developing writing skills of the technical commercial institute students. To meet this end, the study adopted the quasi-experimental design including 150 first year students from the general section of the technical commercial institute in Shoubra, Cairo. All 150 students responded to a needs analysis questionnaire designed to identify their academic needs. From this group 50 students were selected to begin the program and participate in testing. The study utilized a needs analysis questionnaire, a writing skills checklist, a writing skills test, and a scoring rubric. The findings of the study showed the effect of the proposed enrichment program based on ESP in developing writing skills (content and organization, vocabulary and language use, and grammar and mechanics of writing) though business letters and emails.
520 3 _aهدفت الدراسة إلى قياس فاعلية تصميم وتطبيق برنامج إثرائى مقترح قائم على مدخل الإنجليزية لأغراض خاصة لتنمية مهارات الكتابة لدى طلاب المعاهد الفنية التجارية، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج شبة التجريبى، وتكونت عينة الدراسة من 150 طالب وطالبة، من الصف الأول بالمعهد الفنى التجارى بشبرا (الشعبة العامة)للمشاركة فى الاستبيان. أيضاً، تم اختيار 50 منهم لتطبيق البرنامج الإثرائى المقترحوالمشاركة فى الاختبار. استخدمت الباحثة استبيان لتحليل احتياجات مهارات الكتابة، وقائمة لمهارات الكتابة باللغة الإنجليزية المناسبة لطلاب الصف الأول بالمعهد الفنى التجارى، واختبار مهارات الكتابة مصحوباً بمقياس تقدير متدرج. أشارت نتائج الدراسة إلى أثر البرنامج الإثرائى المقترح القائم على مدخل الإنجليزية لأغراض خاصة لتنمية مهارات الكتابة (المحتوى والتنظيم، و الكلمات، والقواعد وآليات الكتابة) من خلال الرسالة التجارية ، والبريد الإليكترونى لدى طلاب المعاهد الفنية التجارية.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aEnglish language
650 0 _aاللغة الانجليزية
653 1 _aEnrichment Program
_aEnglish for Specific Purposes
_aESP
_aWriting Skills
_aTechnical Commercial Institute
700 0 _aAwatef Ali Sheir
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cAwatef Ali Sheir
_UCairo University
_FFaculty of Graduate Studies for Education
_DDepartment of Education (EFL Curriculum and Instruction)
905 _aShimaa
_eEman Ghareb
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c175831