000 04926namaa22004211i 4500
003 EG-GICUC
005 20251119200823.0
008 251119s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a620.6
092 _a620.6
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.13.05.M.Sc.2025.Mo.N
100 0 _aMohammed Moeen Habib,
_epreparation.
245 1 0 _aNumerical parametric study on deformation of tunnel face reinforced by longitudinal fiberglass pipes /
_cby Mohammed Moeen Habib ; Supervisors Prof. Dr. Mohamed Abdallah El-Khouly.
246 1 5 _aدراسة عددية ثلاثية الأبعاد لتشوه وجه النفق المسلح بأنابيب الألياف الزجاجية الطولية
264 0 _c2025.
300 _a102 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 101-102.
520 3 _aUsing a 3D finite-element model, the behavior of a tunnel face reinforced by longitudinal pipes was investigated. A comprehensive set of numerical parametric studies was conducted to examine the effects of the density, length, and reinforcement force distribution of FG pipes, as well as the reinforcement area and axial rigidity of face pipes on face stability. Several critical values related to the parameters of cemented cohesionless soils, including silty and clayey sands under dry conditions, were identified and evaluated. Additionally, the following variables affecting the determined critical values were studied: • Effect of friction angle (Φ) and soil cohesion (c) on extrusion and (𝐿𝑐𝑟). • Effect of geostatic stress ratio (𝐾0) and dilation angle (ѱ) on extrusion and (𝐿𝑐𝑟). • Effect of (H/D) on extrusion and critical density of reinforcement pipes (𝐷𝑆 𝑐𝑟). • Effect of density patterns 𝐷𝑠= (0.33-1.05) N/𝑚2 and H/D on extrusion and (𝐿𝑐𝑟). Furthermore, the primary parameters influencing surface settlements, including the friction angle (Φ), geostatic stress ratio (𝐾0), and the density of reinforcement pipes (𝐷𝑆) were examined.
520 3 _aباستخدام نموذج العناصر المحدودة ثلاثي الأبعاد، تم التحقيق في سلوك وجه النفق المسلح بأنابيب الألياف الزجاجية الطولية، وتم إجراء مجموعة واسعة من التحليلات العددية للتحقيق في تأثيرات: 1- الكثافة والطول والصلابة المحورية لأنابيب التسليحFG على الانتقالات في وجه النفق. 2- مساحة منطقة التسليح على الانتقالات في وجه النفق, بالإضافة لتوزيع القوى الداخلية فيها. كما تم تحديد العديد من القيم المثلى الخاصة بأنابيب التسليح الزجاجية والمتعلقة بخصائص الرمل الطين والرمل الطميى. كما تم إجراء العديد من التحليلات العددية لتحديد تأثير خصائص التربة وأنابيب التسليح على القيم المثلى الهامة في التنفيذ: 1- تأثير خصائص التربة(زاوية الاحتكاكΦ , التماسك c, معامل ضغط التربة في حالة السكونK_0, زاوية التمدد ѱ) على تشوهات وجه النفق وعلى الطول الأمثل لأنابيب التسليح(L_cr). 2- تأثير عمق النفق(H/D) على تشوهات وجه النفق وعلى الكثافة المثالية لأنابيب التسليحD_(s cr). 3- تأثير أنماط الكثافة m^2= (0.33-1.05)N/D_sوعمق النفق(H/D)على تشوهات وجه النفق وعلى〖(L〗_cr). تم أيضا دراسة الخصائص الأساسية المؤثرة على الهبوطات السطحية، مثل زاوية احتكاك التربة (Φ)، معامل ضغط التربة في حالة السكون (K_0)، وكثافة أنابيب التسليح (D_(s )).
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aCivil engineering
650 0 _aالهندسة المدنية
653 1 _aAbaqus
_a(3D) Finite element modeling
_aFiberglass pipes
_aTunneling
_aFace stability
700 0 _aMohamed Abdallah El-Khouly
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cMohamed Abdallah El-Khouly
_dSherif Adel Akl
_dKhalid M. El-Zahaby
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Civil Engineering
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c176034