000 04718namaa22004211i 4500
003 EG-GICUC
005 20251120153615.0
008 251120s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a620.6
092 _a620.6
_221
097 _aM.Sc
099 _aCai01.13.05.M.Sc.2025.Mo.P
100 0 _aMohamed Shams-Elden Mohamed Kamel,
_epreparation.
245 1 2 _aA proactive web-baseddynamic user equilibrium assignment approach for travel time balance on road networks: application on sample roads in greater Cairo /
_cby Mohamed Shams-Elden Mohamed Kamel ; Supervision Prof. Dr. Azza Mostafa Mohamed Ali Saied.
246 1 5 _aتقديم منهج تقدير وتوازن ديناميكي لأزمنة الانتقال المسبق على شبكات المرور للمستخدم وتطبيقه على عينة من الشبكة بالقاهرة الكبرى
264 0 _c2025.
300 _a79 pages :
_billustrations ;
_c30 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (M.Sc)-Cairo University, 2025.
504 _aBibliography: pages 76-79.
520 3 _aThe rapid growth in traffic demand has outpaced the expansion of road networks, which is limited by public space and resources. As a result, traffic management solutions, particularly Intelligent Transport Systems (ITS), have become vital. ITS applications collect and process real-time data to assist users in making informed decisions. One common ITS tool is the Advanced Traveler Information System (ATIS), widely used for route guidance via smartphones. Most ATIS applications offer users k-shortest paths but typically recommend the single shortest path. However, assigning many users to the same routes can lead to congestion, unbalanced travel times, and route oscillations, reducing network efficiency. This research addresses the issue by developing a proactive dynamic user equilibrium assignment algorithm for ATIS. The aim is to minimize total travel time, reduce oscillations, and predict user travel times. The algorithm calculates k-shortest paths using real-time data and assigns users based on stored route probabilities. A case study in Cairo Governorate demonstrates that the algorithm improves average network travel time by about 12% when user penetration reaches 100%.
520 3 _aلم يواكب توسع شبكات الطرق النمو المتزايد في الطلب على حركة المرور، نتيجة محدودية الأماكن والموارد العامة. لذلك، أصبحت إدارة المرور، خاصة عبر أنظمة النقل الذكي (ITS)، حلاً أساسياً. حيث توفر تطبيقات ITS بيانات فورية لمساعدة مستخدمي الطرق على اتخاذ قرارات أفضل، ومن أبرزها أنظمة معلومات المستخدمين المتقدمة (ATIS) المستخدمة في توجيه المسارات عبر الهواتف الذكية. عادةً، توصي هذه الأنظمة بأقصر مسار، مما قد يؤدي إلى ازدحامها وتذبذب المستخدمين على المسارات البديلة، وبالتالي ضعف كفاءة الشبكة. لذلك، يقترح البحث الحالي خوارزمية ديناميكية استباقية لتوزيع المستخدمين على الطرق البديلة ضمن ATIS، بهدف تقليل زمن الرحلات الكلي والحد من التذبذب وتحسين دقة التنبؤ بزمن الرحلة. تعتمد الخوارزمية على بيانات زمن الرحلة المحدثة لحساب وتخصيص أفضل المسارات للمستخدمين بناءً على احتمالات مخزنة. أظهر تدراسة حالة بمحافظة القاهرة تحسنًا بنسبة 12% في متوسط زمن الرحلة عند وصول معدل استخدام النظام إلى 100%.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aCivil Engineering
650 0 _aالهندسة المدنية
653 1 _aITS
_aATIS
_aDynamic User Equilibrium
_aTraffic Assignment
_aTravel Time
700 0 _aAzza Mostafa Mohamed Ali Saied.
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cAzza Mostafa Mohamed Ali Saied
_dAhmed Elbadawy Taha
_dIbrahim Hassan Hashem
_UCairo University
_FFaculty of Engineering
_DDepartment of Civil Engineering
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c176055