000 07580namaa22004451i 4500
003 EG-GICUC
005 20251202105841.0
008 251201s2025 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_beng
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aeng
_beng
_bara
049 _aDeposit
082 0 4 _a591.722
092 _a591.722
_221
097 _aPh.D
099 _aCai01.16.07.Ph.D.2025.Ra.I
100 0 _aRabab Sobhi Makhlouf Mohamed,
_epreparation.
245 1 3 _aThe impacts of climatic changes on Mombasa Port in Kenya :
_bA study in applied geography /
_cby Rabab Sobhi Makhlouf Mohamed ; Supervised Prof. El Said El-Badway, Prof. Aziza Badr, Prof. Attia El-Tantwai.
246 1 5 _aتأثير التغيرات المناخية علي ميناء ممبسا في كينيا :
_bدراسة في الجغرافيا التطبيقية /
264 0 _c2025.
300 _a207 pages :
_billustrations ;
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aThesis (Ph.D)-Cairo University, 2025
504 _aBibliography: pages191-199.
520 3 _aMombasa Port act as crucial maritime gateway located on Kenya’s southeastern coastline along the Indian Ocean. As East Africa’s large and one of most significant seaports, Mombasa plays an indispensable role in supporting Kenya’s economy and serves as a critical access point to global trade for landlocked countries including Uganda, Rwanda, Burundi, and the Democratic Republic of Congo. Its functionality underpins regional socio-economic development and integration through the Northern Corridor. However, the port is increasingly threatened by climate change, with rising sea levels, temperature increases, storm surges, and coastal erosion endangering both its infrastructure and operational efficiency. These risks not only compromise the port’s immediate environment but also threaten the continuity of its supply chain connections to inland nations, necessitating urgent adaptive measures to safeguard its strategic value. Statistical analysis within the study covers the period from 1981 to 2022 and employs a range of methods including linear regression, Pearson correlation, Mann-Kendall trend testing, and ARDL modeling. The findings indicate a statistically significant rise in maximum temperatures, correlating with decreased cargo throughput and ship traffic. The port recorded consistent declines in throughput during peak temperature years, which also coincided with increased mechanical failures and labor fatigue. While the impacts of rainfall and extreme winds are less consistent, they are still significant during peak anomalies, contributing to berthing delays and cargo handling disruptions. Rainfall data showed high inter-annual variability, which further complicated operational planning. The relationship between climate variability and agricultural exports is particularly noteworthy, as drought years result in diminished export volumes, thus affecting overall port throughput. Increased frequencies of extreme wind days post-2000 have added complexity to logistics, and sea-level rise continues to pose existential risks to coastal infrastructure. Notably, the analysis also underscores the vulnerability of temperature-sensitive goods and freshwater-dependent systems within the port.
520 3 _aميناء مومباسا بوابة بحرية حيوية تقع على الساحل الجنوبي الشرقي لكينيا على طول المحيط الهندي. وبصفتها واحد أكبر وأهم الموانيء البحرية في شرق أفريقيا، تلعب مومباسا دورًا لا غنى عنه في دعم اقتصاد كينيا، وتُشكل نقطة وصول حيوية للتجارة العالمية للدول غير الساحلية، بما في ذلك أوغندا ورواندا وبوروندي وجمهورية الكونغو الديمقراطية. وتدعم وظيفتها التنمية الاجتماعية والاقتصادية الإقليمية والتكامل عبر الممر الشمالي. ومع ذلك، يتعرض الميناء لتهديد متزايد من جراء تغير المناخ، مع ارتفاع منسوب مياه البحر، وارتفاع درجات الحرارة، والعواصف العاتية، وتآكل السواحل، مما يُهدد بنيته التحتية وكفاءته التشغيلية. ولا تُهدد هذه المخاطر البيئة المباشرة للميناء فحسب، بل تُهدد أيضًا استمرارية اتصالات سلسلة التوريد الخاصة به بالدول الداخلية، مما يستلزم اتخاذ تدابير تكيفية عاجلة لحماية قيمته الاستراتيجية. يغطي التحليل الإحصائي في الدراسة الفترة من عام ١٩٨١ إلى عام ٢٠٢٢، ويستخدم مجموعة من الأساليب، بما في ذلك الانحدار الخطي، وارتباط بيرسون، واختبار اتجاهات مان-كيندال، ونمذجة ARDL. تشير النتائج إلى ارتفاع ذي دلالة إحصائية في درجات الحرارة القصوى، يرتبط بانخفاض إنتاجية البضائع وحركة السفن. سجّل الميناء انخفاضات مستمرة في الإنتاج خلال سنوات 2ذروة الحرارة، والتي تزامنت أيضًا مع زيادة الأعطال الميكانيكية وإرهاق العمال. في حين أن آثار هطول الأمطار والرياح الشديدة أقل ثباتًا، إلا أنها لا تزال كبيرة خلال فترات الذروة الشاذة، مما يساهم في تأخير الرسو واضطرابات مناولة البضائع. أظهرت بيانات هطول الأمطار تقلبًا كبيرًا بين السنوات، مما زاد من تعقيد التخطيط التشغيلي. وتُعد العلاقة بين تقلبات المناخ والصادرات الزراعية جديرة بالملاحظة بشكل خاص، حيث تؤدي سنوات الجفاف إلى انخفاض أحجام الصادرات، مما يؤثر على إجمالي إنتاجية الميناء. وقد أدى تزايد وتيرة أيام الرياح الشديدة بعد عام ٢٠٠٠ إلى تعقيد الخدمات اللوجستية، ولا يزال ارتفاع مستوى سطح البحر يشكل مخاطر وجودية على البنية التحتية الساحلية. ومن الجدير بالذكر أن التحليل يسلط الضوء أيضًا على مدى ضعف البضائع الحساسة لدرجة الحرارة والأنظمة المعتمدة على المياه العذبة داخل الميناء.
530 _aIssues also as CD.
546 _aText in English and abstract in Arabic & English.
650 0 _aClimatic changes
650 0 _aالتغيرات المناخية
653 1 _aKenya
_aMombasa
_aClimate Change
_aSPI
_aRDI
_aResilience Strategy
700 0 _aSaid El-Badway
_ethesis advisor.
700 0 _aAziza Badr
_ethesis advisor.
700 0 _aAttia El-Tantwai
_ethesis advisor.
900 _b01-01-2025
_cSaid El-Badway
_cAziza Badr
_cAttia El-Tantwai
_UCairo University
_FFaculty of African Postgraduate Studies
_DDepartment of Geography and Geographic Information Systems
905 _aShimaa
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c176391