000 06550namaa22004331i 4500
003 OSt
005 20251217115541.0
008 250827s2024 ua a|||frm||| 000 0 eng d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a370.15
092 _a370.15
_221
097 _aدكتوراه‎
099 _aCai01.23.09.Ph.D.2024.مر.أ
100 0 _a،مروه عبد الحميد محمد سليم
_eإعداد.
245 1 0 _aأثر برنامج قائم علي مهارات التفكير الإيجابي في تنمية توكيد الذات والدافعية للإتقان لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم /
_cإعداد مروه عبد الحميد محمد سليم؛ إشراف أ. د / مني حسن السيد بدوي، أ. د / أماني سعيدة سيد إبراهيم، ا.م. د / عمرو محمد إبراهيم يوسف.
246 1 5 _aThe effect of a program basedom positive thinking skills on development self assertiveness and mestery motivation for primary stage pupiles with learning disabilities /
264 0 _c2024.
300 _a247 صفحة :
_bإيضاحيات ؛
_c25 cm. +
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aUnmediated
_2rdamedia
338 _avolume
_2rdacarrier
502 _aأطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 _aببليوجرافيا: صفحات 165-185.
520 _aهدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من أثر برنامج تدريبي قائم على التفكير الإيجابي وما يتضمنه من فنيات واستراتيجيات تربوية في تنمية في تنمية توكيد الذات وزيادة الدافعية للإتقان لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم ، تكونت العينة من(40) تلميذا من ذوى صعوبات التعلم ما بين (9 - 12) سنوات, واستخدمت الدراسة الادوات الاتية اختبار المسح النيورولوجي السريع (تعريب: عبدالوهاب كامل، 2007). المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن: إعداد رافن (ترجمة وتقنين: عماد حسن، 2016) مقياس توكيد الذات (إعداد: الباحثة). مقياس الدافعية للإتقان (إعداد: الباحثة).توصلت نتائج الدراسة إلى : وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في توكيد الذات لصالح المجموعة التجريبية , وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي في توكيد الذات لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي , وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في دافعية الإتقان لصالح المجموعة التجريبية , وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات القياسين القبلى والبعدى في دافعية الإتقان لدى المجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي , لا توجد فروق ذات دلاله إحصائية بين متوسطى درجات القياسين البعدى والتتبعى في دافعية الإتقان لدى المجموعة التجريبية.
520 _aThe current study aims to verify the effectiveness of a training program based on positive thinking and the educational techniques and strategies it includes in developing self-affirmation and increasing motivation for mastery among primary school students with learning difficulties, and revealing the effect of a program based on positive thinking on developing self-affirmation and increasing motivation. Mastery among students with learning difficulties in the primary stage. The sample consisted of (20) students with learning difficulties between (9-12) years old, and the study used the following tools: the rapid neurological scanning test (Arabization: Abdel Wahab Kamel, 2007). Raven's Colored Progressive Matrices: Prepared by Raven (Translation and codification: Imad Hassan, 2016): Self-affirmation Scale (Prepared by: Researcher). Motivation for Mastery Scale (Prepared by: Researcher). The results of the study concluded: There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in self-affirmation in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements in self-affirmation for the experimental group in favor of the post-measurement. There are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in mastery motivation in favor of the experimental group. There are statistically significant differences between the average scores of the pre- and post-measurements. In the experimental group’s mastery motivation in favor of the post-measurement, there are no statistically significant differences between the average scores of the post- and follow-up measurements in the experimental group’s mastery motivation.
530 _aصدر أيضًا كقرص مدمج.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 7 _aعلم النفس التربوي
_2qrmak
653 0 _aمهارات التفكير الإيجابي
_aتوكيد الذات
_aالدافعية للإتقان
700 0 _aمني حسن السيد بدوي
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aأماني سعيدة سيد إبراهيم
_eمشرف أطروحة.
700 0 _aعمرو محمد إبراهيم يوسف
_eمشرف أطروحة.
900 _b01-01-2024
_cمني حسن السيد بدوي
_cأماني سعيدة سيد إبراهيم
_cعمرو محمد إبراهيم يوسف
_dعاصم عبد المجيد كامل
_dأحمد شبيب
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الدراسات العليا للتربية
_Dقسم علم النفس التربوي
905 _aSara
_eAfaf
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c176484