" إستراتيجيات المواجهة كمتغير وسيط في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين /
هبة مصطفى محمد محمد
" إستراتيجيات المواجهة كمتغير وسيط في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين / Coping strategies as a mediator variable in the relationship between self-concept and exposure to bullying among adolescents اعداد هبة مصطفى محمد محمد؛ اشراف ا.د. منال عبد النعيم محمد، ا.م.د.عمرو رمضان عطايا . - 183صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 125-146.
هدفت الدراسة إلى اختبار الدور الوسيط لإستراتيجيات المواجهة في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين، كما استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي،واشتملت عينة الدراسة على (400) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، (200) من الذكور و(200) من الإناث، تراوحت أعمارهم بين (12- 15) عام، استخدمت الدراسة الأدوات الآتية : مقياس مفهوم الذات (إعداد الباحثة )، مقياس إستراتيجيات مواجهة التنمر (إعداد الباحثة)، مقياس الوقوع ضحية التنمر (إعداد الباحثة).
وأشارت النتائج إلى:وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر،ووجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات واستراتيجيات المواجهة، وأن متغير استراتيجيات المواجهة الإيجابية والسلبية يتوسط العلاقة بين التعرض للتنمر ومفهوم الذات.
The study aimed to test the mediating role of coping strategies in the relationship between self-concept and exposure to bullying in adolescents. The study also used the descriptive correlational approach. The study sample included (400) middle school students, (200) males and (200) females. Their ages ranged between (12-15) years. The study used the following tools: self-concept scale (prepared by the researcher), scale of coping strategies (prepared by the researcher), scale of falling victim to bullying (prepared by the researcher).
The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and exposure to bullying, and there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and coping strategies, and that the variable of positive and negative coping strategies mediates the relationship between exposure to bullying and self-concept.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
علم النفس الارشادي
فهوم الذات إستراتيجيات المواجهة التنمر المراهقين
150
" إستراتيجيات المواجهة كمتغير وسيط في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين / Coping strategies as a mediator variable in the relationship between self-concept and exposure to bullying among adolescents اعداد هبة مصطفى محمد محمد؛ اشراف ا.د. منال عبد النعيم محمد، ا.م.د.عمرو رمضان عطايا . - 183صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 125-146.
هدفت الدراسة إلى اختبار الدور الوسيط لإستراتيجيات المواجهة في العلاقة بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر لدى المراهقين، كما استخدمت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي،واشتملت عينة الدراسة على (400) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، (200) من الذكور و(200) من الإناث، تراوحت أعمارهم بين (12- 15) عام، استخدمت الدراسة الأدوات الآتية : مقياس مفهوم الذات (إعداد الباحثة )، مقياس إستراتيجيات مواجهة التنمر (إعداد الباحثة)، مقياس الوقوع ضحية التنمر (إعداد الباحثة).
وأشارت النتائج إلى:وجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات والتعرض للتنمر،ووجود علاقة ارتباطية عكسية ذات دلالة إحصائية بين مفهوم الذات واستراتيجيات المواجهة، وأن متغير استراتيجيات المواجهة الإيجابية والسلبية يتوسط العلاقة بين التعرض للتنمر ومفهوم الذات.
The study aimed to test the mediating role of coping strategies in the relationship between self-concept and exposure to bullying in adolescents. The study also used the descriptive correlational approach. The study sample included (400) middle school students, (200) males and (200) females. Their ages ranged between (12-15) years. The study used the following tools: self-concept scale (prepared by the researcher), scale of coping strategies (prepared by the researcher), scale of falling victim to bullying (prepared by the researcher).
The results indicated that there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and exposure to bullying, and there is a statistically significant inverse correlation between self-concept and coping strategies, and that the variable of positive and negative coping strategies mediates the relationship between exposure to bullying and self-concept.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
علم النفس الارشادي
فهوم الذات إستراتيجيات المواجهة التنمر المراهقين
150