header

تطوير التعليم الفني بمصر في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة /

ايمن جابر حسونة على،

تطوير التعليم الفني بمصر في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة / Technical Education Development in Egypt in Light of the Fourth Industrial Revolution Requirements اعداد الباحث ايمن جابر حسونة على ؛ اشراف أ.د نجوى يوسف جمال الدين، د.دينا حسن عبد الشافى - 254 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 203-229.

هدفت الدراسة تعرف الإطار الفكري للثورة الصناعية الرابعة، والتعليم الفني بمصر، وخبرات بعض الدول في تطوير التعليم الفني، واعتمدت على المنهج الوصفي، واستخدمت أداة الاستبانة، وتوصلت الدراسةُ إلى عدة نتائجَ أهمُها:
التشريعات الحالية والهيكل التنظيمي لمدارس التعليم الفني لا يتلاءم مع الثورة الصناعية الرابعة، وضرورة إعادة النظر في تطبيق نظام الجدارات المطبق حاليًا لوجود سلبيات وقصور، لاعتماده على الأوراق أكثر، وقلة توافر البيئة المناسبة والخامات اللازمة لتطبيقه، كما أسفرت النتائج عن أن الذكاء الاصطناعي يساعد المعلمين على تقديم إجابات سريعة للأسئلة، وتقييم وتحليل أداء الطلاب، والروبوتات تساعد المعلم على القيام بأدواره الصفية، وتقوي من دقة أداء الطلاب للتمارين العملية، وإنترنت الأشياء يساعد الطلاب على توفير تعليم ميسر، ويساعد مديري المدارس والمشرفين على القيام بالأدوار المنوطة بهم، وسلاسل الكتل تساعد على التخلص من الوثائق الورقية لتقليل احتمالية تزييفها وفقدانها، والطابعات ثلاثية الأبعاد تساعد الطلاب على تصور تصميماتهم أثناء مراحل الرسم وتمكن من التعرف على أخطاء التصميمات مبكرًا بدلًا من بذل الوقت والمواد الخام.
The study aimed to identify the intellectual framework of the Fourth Industrial Revolution, technical education in Egypt, and the experiences of some countries in the development of technical education, and relied on the descriptive approach, and used the questionnaire tool, and the study reached several results, the most important of which are: Current legislation and the organizational structure of technical education schools are not compatible with the Fourth Industrial Revolution, and the need to reconsider the competency system currently applied due to the presence of negatives and shortcomings, because it relies on papers more, and the lack of the appropriate environment and materials necessary for its application, and artificial intelligence helps teachers to Providing quick answers to questions, evaluating and analyzing student performance, robots help the teacher to perform his classroom roles, enhance the accuracy of students' performance of practical exercises, the Internet of Things helps students provide easy education, and helps school principals and supervisors to carry out their assigned roles, blockchains help get rid of paper documents to reduce the possibility of forgery and loss, and three-dimensional printers help students visualize their designs during the drawing stages and enable them to identify design errors early instead of spending time and raw materials.




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


التعليم المهنى--مصر

تطوير التعليم الفني تقنيات الثورة الصناعية الرابعة

373.246962