تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز وأثره في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية :
محمد راجح علي الزبيدي،
تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز وأثره في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية : Interaction pattern of content displaying (real/virtual) and the type of support (free / directed) in an augmented reality environment and its impact on the strength of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia الباحث / محمد راجح علي الزبيدي ؛ إشراف أ.د احمد محمود فخري غريب، د. رانيا إبراهيم احمد. - 214 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 135-152.
يهدف البحث تصميم نمط فعال قائم على تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز واختبار فاعليتها في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الاجتماعيات لطلاب المتوسطة بالسعودية، تم تطبيق البحث على طلاب الصف الأول متوسط، وبلغت عينة الدراسة 120 طالب تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفق متغيرات البحث. وبعد التطبيق خلص البحث الى مجموعة من النتائج اهمها وجود فروق في عرض المحتوى (واقعي/ افتراضي) مع دعم (حر/ موجه) ببيئة واقع معزز بين التطبيق القبلي والبعدي في اختبار التحصيل الدراسي ومقياس السيطرة المعرفية ومقياس التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وفي ضوء النتائج السابقة اوصى بضرورة توظيف عرض المحتوى الواقعي والافتراضي مع الدعم الموجه في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة. The current research aims to design an effective pattern based on the interaction of the content presentation pattern (realistic / virtual) and the support pattern (free / guided) in an augmented reality environment and test its effectiveness in the power of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and in order to Achieving the objectives of the research In this research, the researcher relied on the descriptive approach: when describing and analyzing previous research and studies related to the pattern of content presentation in the environment of augmented reality, the power of cognitive control, and visual thinking skills., as well as the experimental approach: in order to know the effect of the independent variable (the interaction of the content presentation pattern and the pattern of Support in the augmented reality environment) on the two dependent variables (the power of cognitive control and visual thinking skills) among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia.
The research was applied in the Education Office in Al-Muzilif on first-grade students at Al-Farouq Intermediate School. The study sample consisted of 120 students who were divided into four groups, each group (30) students, a first experimental group. They were taught using the content presentation style (realistic) with (free) support. ) in an augmented reality environment, and a second experimental group was taught in the content presentation style (virtual) with (free) support in an augmented reality environment, and a third experimental group was taught in the content presentation style (realistic) with support (guided) in an augmented reality environment, and a fourth group was taught in an augmented reality environment Presentation of the content (virtual) with the style of support (guided) in an augmented reality environment. The research tools consisted of an achievement test, a measure of cognitive control, and a measure of visual thinking.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
تكنولوجيا التعليم--السعوديه
عرض المحتوى الواقع المعزز السيطرة المعرفية مهارات التفكير البصري مقرر الدراسات الاجتماعية
371.3309531
تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز وأثره في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية : Interaction pattern of content displaying (real/virtual) and the type of support (free / directed) in an augmented reality environment and its impact on the strength of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia الباحث / محمد راجح علي الزبيدي ؛ إشراف أ.د احمد محمود فخري غريب، د. رانيا إبراهيم احمد. - 214 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
ببليوجرافيا: صفحات 135-152.
يهدف البحث تصميم نمط فعال قائم على تفاعل نمط عرض المحتوى (واقعي/افتراضي) ونمط الدعم (حر/موجه) ببيئة واقع معزز واختبار فاعليتها في قوة السيطرة المعرفية وتنمية مهارات التفكير البصري بمقرر الاجتماعيات لطلاب المتوسطة بالسعودية، تم تطبيق البحث على طلاب الصف الأول متوسط، وبلغت عينة الدراسة 120 طالب تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية وفق متغيرات البحث. وبعد التطبيق خلص البحث الى مجموعة من النتائج اهمها وجود فروق في عرض المحتوى (واقعي/ افتراضي) مع دعم (حر/ موجه) ببيئة واقع معزز بين التطبيق القبلي والبعدي في اختبار التحصيل الدراسي ومقياس السيطرة المعرفية ومقياس التفكير البصري بمقرر الدراسات الاجتماعية لطلاب المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية وفي ضوء النتائج السابقة اوصى بضرورة توظيف عرض المحتوى الواقعي والافتراضي مع الدعم الموجه في تدريس الدراسات الاجتماعية للمرحلة المتوسطة. The current research aims to design an effective pattern based on the interaction of the content presentation pattern (realistic / virtual) and the support pattern (free / guided) in an augmented reality environment and test its effectiveness in the power of cognitive control and the development of visual thinking skills in the social studies course for middle school students in the Kingdom of Saudi Arabia, and in order to Achieving the objectives of the research In this research, the researcher relied on the descriptive approach: when describing and analyzing previous research and studies related to the pattern of content presentation in the environment of augmented reality, the power of cognitive control, and visual thinking skills., as well as the experimental approach: in order to know the effect of the independent variable (the interaction of the content presentation pattern and the pattern of Support in the augmented reality environment) on the two dependent variables (the power of cognitive control and visual thinking skills) among intermediate school students in the Kingdom of Saudi Arabia.
The research was applied in the Education Office in Al-Muzilif on first-grade students at Al-Farouq Intermediate School. The study sample consisted of 120 students who were divided into four groups, each group (30) students, a first experimental group. They were taught using the content presentation style (realistic) with (free) support. ) in an augmented reality environment, and a second experimental group was taught in the content presentation style (virtual) with (free) support in an augmented reality environment, and a third experimental group was taught in the content presentation style (realistic) with support (guided) in an augmented reality environment, and a fourth group was taught in an augmented reality environment Presentation of the content (virtual) with the style of support (guided) in an augmented reality environment. The research tools consisted of an achievement test, a measure of cognitive control, and a measure of visual thinking.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
تكنولوجيا التعليم--السعوديه
عرض المحتوى الواقع المعزز السيطرة المعرفية مهارات التفكير البصري مقرر الدراسات الاجتماعية
371.3309531