header

The effect of applying the toulmin model on developing egyptian efl learners' speaking argumentative skills and critical thinking abilities /

Noha Sobhy Mohammad Ghoneam,

The effect of applying the toulmin model on developing egyptian efl learners' speaking argumentative skills and critical thinking abilities / /أثر تطبيق نموذج تولمين فى تطوير مهارات الكلام الحِجاجية وقدرات التفكير النقدي للمتعلمين المصريين للغة الإنجليزية بوصفها لغة أجنبية by Noha Sobhy Mohammad Ghoneam ; supervision of dr. Amani Badawy , dr. Randa Anwar . - 252 pages : illustrations ; 25 cm. + CD.

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 134-150.

This study attempted to examine the extent to which training in the use of the Toulmin model
of argument (TMA) helped students produce sound oral arguments in Egyptian EFL
classrooms. Furthermore, this research focused on developing lesson plans to foster Egyptian
EFL students' argumentation skills and critical thinking abilities. It also assessed the learners‟
attitudes towards implementing the TMA in their speaking classes. The study was carried out
in two parts. Through two cyclic iterations of the design-based research (DBR) process in
Phase 1, the TMA-based lesson plans were developed to enhance argumentation skills and
critical thinking abilities through pedagogical strategies employing debate activities. In terms
of Phase 2, which comprised the implementation of the lesson plans, the pretest-posttests
control group design was employed for the intervention stage, with participants being divided
into experimental (EG) and control groups (CG). The participants were 80 students from the
Department of English Language and Literature, Faculty of Arts, Menoufia University who
voluntarily participated in this study. Both groups were given a pretest before the experiment
in which they were required to present arguments while debating, followed by a posttest after
the ten weeks of treatment administration. Two rubrics were used by two raters and the
researcher to score the speech arguments of the participants in the pre-and posttests on the
target features. The attitudes of the learners towards implementing the TMA in their speaking
classes were assessed through a questionnaire. The results of the data analysis revealed that,
in comparison to the pretest, the argumentative speeches from the posttest featured more rich
and sophisticated reasoning. In terms of argumentation skills and critical thinking ability, the
experimental group outperformed the control group significantly. This demonstrates that
teaching the TMA enhanced learners' understanding of the function and application of the
argumentation elements. Furthermore, the questionnaires showed that the participants
considered the training of the Toulmin elements beneficial in improving the way they
expressed their viewpoints while debating. Most importantly, this dissertation developed
several pedagogical implications to guide teaching argumentation skills using the TMA in
Egyptian EFL speaking classrooms تهدف هذه الدراسة إلى تحديد مدى مساعدة التدريب على استخدام نموذج تولمين للحجاج الطلاب على المجيء بحجج شفهية سليمة أثناء الدراسة في محاضرات العملي للغة الإنجليزية كلغة أجنبية، مع التركيز على تطوير خطط الدروس لتعزيز مهارات الحجاج لدى الطلاب المصريين الدارسين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية وكذا قدرات التفكير النقدي. وتقيم الدراسة توجهات المتعلمين نحو تطبيق نموذج تولمين للحجاج في محاضرات التحدث العملية بإجراء الدراسة على جزأين وهما: تكراران دوريان لعملية البحث القائم على التصميم في المرحلة الأولى، ثم تطوير خطط الدروس المستندة على استخدام نموذج تولمين للحجاج لتعزيز مهارات المناقشة وقدرات التفكير النقدي من خلال استراتيجيات تربوية تستخدم أنشطة النقاش. تميزت الخطابات الجدلية في الاختبار اللاحق بتفكير أكثر ثراءً وتطوراً. ومن حيث مهارات الحجاج والقدرة على التفكير النقدي، فقد تفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة بشكل ملحوظ. ويوضح هذا أن تدريس نموذج تولمين للحجاج قد عزز فهم المتعلمين لوظيفة عناصر المناقشة وتطبيقها. وأظهرت الاستبيانات أن المشاركين اعتبروا تدريب عناصر تولمين مفيدًا في تحسين الطريقة التي يعبرون بها عن وجهات نظرهم أثناء المناظرة




Text in English and abstract in Arabic & English.


English Language

argumentation critical thinking debates EFL speaking Egyptian EFL students Toulmin model of argument

400.420