استخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية / Remainder of title /
عبدالله محمد جريده الكفاوين،
استخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية / Remainder of title / Media professionals usage of the digital tools with relation to their performance in the Jordanian mass media اعداد عبدالله محمد جريده الكفاوين؛ تحت إشراف أ.د. شريف درويش اللبان. - 166ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: 139 -145.
هدفت الدراسة إلى رصد وتحليل مستوى استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية ومدى الاختلافات فيما بينهم، ومدى توظيف الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية لمؤسساتهم، وتحليل إيجابيات وسلبيات كل منها. بالإضافة لرصد وتحليل علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية. والتعرّف على رأي العاملين في المؤسسات الصحفية حول التحديات التي تواجههم باستخدام الأدوات الرقمية والصناعة الصحافية والإعلامية بشكل عام، والتعرف إلى مدى معرفة العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام الرقمي والتعرف على المستوى العلمي والعملي للعاملين في المؤسسات الإعلامية الأردنية والبنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية ومدى توفرها في المؤسسات الإعلامية الأردنية. وقد تكونت عينة الدراسة من الصحافيون في المؤسسات الصحافية، وكتّاب هذه المؤسسات والمختصون ومجموعة من العاملين في المواقع الإخبارية الإلكترونية والمواقع هي (عمون، وخبرني، وسرايا، وهلا أخبار) وموقعي (المملكة، ورؤيا)، وتم أيضاً اعتماد مواقع الصحف الثلاث المطبوعة الرئيسية في الأردن (الرأي، والدستور، والغد). بالإضافة لأربع جامعات (جامعة اليرموك والزرقاء والشرق الأوسط وجامعة البترا). وقد استخدم الاستبيان والمقابلة الشخصية بالمنهج البحثي. وبعد تحليل البيانات أظهرت النتائج أن النسبة الأكبر من الإعلاميين المبحوثين هم من الذكور، والنسبة الأكبر هم من الحاصلين على درجة البكالوريوس، وهم ممن تتراوح أعمارهم ما بين 26-35 سنة، كما أن غالبيتهم ممن لديهم خبرة تتراوح ما بين 6-15 سنة، والنسبة الأكبر منهم هم من العاملين في صحيفة الرأي. كما أظهرت النتائج بأن النسبة الأكبر منهم هم من الدارسين للصحافة والإعلام، وأنّ ما نسبته (99%) من المبحوثين يستخدمون الأدوات الرقمية في موادهم الصحفية، وبنسبة (94.2%) يوظفون هذه الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية. وأظهرت درجة مرتفعة من استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية، وهناك درجة متوسطة من علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية، وهناك درجة متوسطة من توافر فرص وتحديات يمكن أن ترتبط باستخدام الأدوات الرقمية فيما يخص جذب الجمهور، والصناعة الصحافية والإعلامية.
وأظهرت النتائج وجود درجة مرتفعة من توافر معرفة لدى العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام، وأظهرت النتائج على درجة متوسطة من توافر البنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية في المؤسسات الإعلامية الأردنية، وأوصت الدراسة بأهمية مواكبة التطورات الحاصلة في الأدوات الرقمية الحديثة واستخدامها داخل المؤسسة، وأن تتابع الأدوات الرقمية المستخدمة من المواقع الأخرى كي تقوم باستخدامها كي تبقى ضمن سوق المنافسة مع المؤسسات الأخرى.
The study aimed to monitor and analyze the level of Jordanian media professionals’ use of digital tools, the extent of the differences between them, and the extent to which the tools are used in journalistic products on their institutions’ websites, and to analyze the pros and cons of each of them. In addition to monitoring and analyzing the relationship of Jordanian media professionals’ use of digital tools to their performance in their media outlets. And get to know the opinion of workers in press institutions about the challenges they face using digital tools and the journalistic and media industry in general, and learn about the extent of media workers’ knowledge of digital media tools, and learn about the scientific and practical level of workers in Jordanian media institutions and the infrastructure required to use digital tools and their availability in Jordanian media institutions. The study sample consisted of journalists in press institutions, writers of these institutions, specialists, and a group of workers in electronic news websites and websites (Ammon, Khaberni, Saraya, and Hala News) and my website (Almamlaka and Roya). The websites of the three main print newspapers in Jordan will also be approved. (Opinion, Constitution, and Tomorrow). In addition to four universities (Yarmouk University, Zarqa University, Middle East University, and Petra University). The questionnaire and personal interview were used as the research method. After analyzing the data, the results showed that the largest percentage of the media professionals surveyed are male, and the largest percentage are those with a bachelor’s degree, and they are between 26-35 years old, and the majority of them have experience ranging between 6-15 years, and the percentage The largest of them are employees of Al Rai newspaper. The results also showed that the largest percentage of them are students of journalism and media, and that (99%) of the respondents use digital tools in their journalistic materials, and (94.2%) use these tools in journalistic products on websites. It showed a high degree of Jordanian media professionals’ use of digital tools, and there is a moderate degree of relationship between Jordanian media professionals’ use of digital tools and their performance in their media outlets, and there is a moderate degree of the availability of opportunities and challenges that can be associated with the use of digital tools in terms of attracting the public, and the journalistic and media industry.
The results showed a high degree of knowledge among media workers about media tools, and the results showed a moderate degree of availability of the infrastructure required to use digital tools in Jordanian media institutions. The study recommended the importance of keeping up with developments in modern digital tools and their use within the institution, and to follow up on Digital tools used by other sites for you to use in order to remain within the competitive market with other institutions.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاعلام الرقمى--الادرن
الصحافة الاردنية
الإعلام الرقمي أدوات الإعلام الرقمي الإعلاميين الأردنيين
306.420568
استخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية / Remainder of title / Media professionals usage of the digital tools with relation to their performance in the Jordanian mass media اعداد عبدالله محمد جريده الكفاوين؛ تحت إشراف أ.د. شريف درويش اللبان. - 166ورقة : إيضاحيات ؛ 30 cm. + CD.
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: 139 -145.
هدفت الدراسة إلى رصد وتحليل مستوى استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية ومدى الاختلافات فيما بينهم، ومدى توظيف الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية لمؤسساتهم، وتحليل إيجابيات وسلبيات كل منها. بالإضافة لرصد وتحليل علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية. والتعرّف على رأي العاملين في المؤسسات الصحفية حول التحديات التي تواجههم باستخدام الأدوات الرقمية والصناعة الصحافية والإعلامية بشكل عام، والتعرف إلى مدى معرفة العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام الرقمي والتعرف على المستوى العلمي والعملي للعاملين في المؤسسات الإعلامية الأردنية والبنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية ومدى توفرها في المؤسسات الإعلامية الأردنية. وقد تكونت عينة الدراسة من الصحافيون في المؤسسات الصحافية، وكتّاب هذه المؤسسات والمختصون ومجموعة من العاملين في المواقع الإخبارية الإلكترونية والمواقع هي (عمون، وخبرني، وسرايا، وهلا أخبار) وموقعي (المملكة، ورؤيا)، وتم أيضاً اعتماد مواقع الصحف الثلاث المطبوعة الرئيسية في الأردن (الرأي، والدستور، والغد). بالإضافة لأربع جامعات (جامعة اليرموك والزرقاء والشرق الأوسط وجامعة البترا). وقد استخدم الاستبيان والمقابلة الشخصية بالمنهج البحثي. وبعد تحليل البيانات أظهرت النتائج أن النسبة الأكبر من الإعلاميين المبحوثين هم من الذكور، والنسبة الأكبر هم من الحاصلين على درجة البكالوريوس، وهم ممن تتراوح أعمارهم ما بين 26-35 سنة، كما أن غالبيتهم ممن لديهم خبرة تتراوح ما بين 6-15 سنة، والنسبة الأكبر منهم هم من العاملين في صحيفة الرأي. كما أظهرت النتائج بأن النسبة الأكبر منهم هم من الدارسين للصحافة والإعلام، وأنّ ما نسبته (99%) من المبحوثين يستخدمون الأدوات الرقمية في موادهم الصحفية، وبنسبة (94.2%) يوظفون هذه الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية. وأظهرت درجة مرتفعة من استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية، وهناك درجة متوسطة من علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية، وهناك درجة متوسطة من توافر فرص وتحديات يمكن أن ترتبط باستخدام الأدوات الرقمية فيما يخص جذب الجمهور، والصناعة الصحافية والإعلامية.
وأظهرت النتائج وجود درجة مرتفعة من توافر معرفة لدى العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام، وأظهرت النتائج على درجة متوسطة من توافر البنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية في المؤسسات الإعلامية الأردنية، وأوصت الدراسة بأهمية مواكبة التطورات الحاصلة في الأدوات الرقمية الحديثة واستخدامها داخل المؤسسة، وأن تتابع الأدوات الرقمية المستخدمة من المواقع الأخرى كي تقوم باستخدامها كي تبقى ضمن سوق المنافسة مع المؤسسات الأخرى.
The study aimed to monitor and analyze the level of Jordanian media professionals’ use of digital tools, the extent of the differences between them, and the extent to which the tools are used in journalistic products on their institutions’ websites, and to analyze the pros and cons of each of them. In addition to monitoring and analyzing the relationship of Jordanian media professionals’ use of digital tools to their performance in their media outlets. And get to know the opinion of workers in press institutions about the challenges they face using digital tools and the journalistic and media industry in general, and learn about the extent of media workers’ knowledge of digital media tools, and learn about the scientific and practical level of workers in Jordanian media institutions and the infrastructure required to use digital tools and their availability in Jordanian media institutions. The study sample consisted of journalists in press institutions, writers of these institutions, specialists, and a group of workers in electronic news websites and websites (Ammon, Khaberni, Saraya, and Hala News) and my website (Almamlaka and Roya). The websites of the three main print newspapers in Jordan will also be approved. (Opinion, Constitution, and Tomorrow). In addition to four universities (Yarmouk University, Zarqa University, Middle East University, and Petra University). The questionnaire and personal interview were used as the research method. After analyzing the data, the results showed that the largest percentage of the media professionals surveyed are male, and the largest percentage are those with a bachelor’s degree, and they are between 26-35 years old, and the majority of them have experience ranging between 6-15 years, and the percentage The largest of them are employees of Al Rai newspaper. The results also showed that the largest percentage of them are students of journalism and media, and that (99%) of the respondents use digital tools in their journalistic materials, and (94.2%) use these tools in journalistic products on websites. It showed a high degree of Jordanian media professionals’ use of digital tools, and there is a moderate degree of relationship between Jordanian media professionals’ use of digital tools and their performance in their media outlets, and there is a moderate degree of the availability of opportunities and challenges that can be associated with the use of digital tools in terms of attracting the public, and the journalistic and media industry.
The results showed a high degree of knowledge among media workers about media tools, and the results showed a moderate degree of availability of the infrastructure required to use digital tools in Jordanian media institutions. The study recommended the importance of keeping up with developments in modern digital tools and their use within the institution, and to follow up on Digital tools used by other sites for you to use in order to remain within the competitive market with other institutions.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
الاعلام الرقمى--الادرن
الصحافة الاردنية
الإعلام الرقمي أدوات الإعلام الرقمي الإعلاميين الأردنيين
306.420568