header

استخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية / (Record no. 170619)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 09503namaa22004331i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250224113000.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 250204s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
043 ## - GEOGRAPHIC AREA CODE
Geographic area code a-jo---
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 306.420568
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 306.420568
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.15.02.Ph.D.2024.عب.ا
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number عبدالله محمد جريده الكفاوين،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title استخدام الإعلاميين للأدوات الرقمية وعلاقته بأدائهم في وسائل الإعلام الأردنية /
Statement of responsibility, etc. اعداد عبدالله محمد جريده الكفاوين؛ تحت إشراف أ.د. شريف درويش اللبان.
Remainder of title Remainder of title /
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title Media professionals usage of the digital tools with relation to their performance in the Jordanian mass media
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2024
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 166ورقة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 30 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rda content
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: 139 -145.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدفت الدراسة إلى رصد وتحليل مستوى استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية ومدى الاختلافات فيما بينهم، ومدى توظيف الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية لمؤسساتهم، وتحليل إيجابيات وسلبيات كل منها. بالإضافة لرصد وتحليل علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية. والتعرّف على رأي العاملين في المؤسسات الصحفية حول التحديات التي تواجههم باستخدام الأدوات الرقمية والصناعة الصحافية والإعلامية بشكل عام، والتعرف إلى مدى معرفة العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام الرقمي والتعرف على المستوى العلمي والعملي للعاملين في المؤسسات الإعلامية الأردنية والبنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية ومدى توفرها في المؤسسات الإعلامية الأردنية. وقد تكونت عينة الدراسة من الصحافيون في المؤسسات الصحافية، وكتّاب هذه المؤسسات والمختصون ومجموعة من العاملين في المواقع الإخبارية الإلكترونية والمواقع هي (عمون، وخبرني، وسرايا، وهلا أخبار) وموقعي (المملكة، ورؤيا)، وتم أيضاً اعتماد مواقع الصحف الثلاث المطبوعة الرئيسية في الأردن (الرأي، والدستور، والغد). بالإضافة لأربع جامعات (جامعة اليرموك والزرقاء والشرق الأوسط وجامعة البترا). وقد استخدم الاستبيان والمقابلة الشخصية بالمنهج البحثي. وبعد تحليل البيانات أظهرت النتائج أن النسبة الأكبر من الإعلاميين المبحوثين هم من الذكور، والنسبة الأكبر هم من الحاصلين على درجة البكالوريوس، وهم ممن تتراوح أعمارهم ما بين 26-35 سنة، كما أن غالبيتهم ممن لديهم خبرة تتراوح ما بين 6-15 سنة، والنسبة الأكبر منهم هم من العاملين في صحيفة الرأي. كما أظهرت النتائج بأن النسبة الأكبر منهم هم من الدارسين للصحافة والإعلام، وأنّ ما نسبته (99%) من المبحوثين يستخدمون الأدوات الرقمية في موادهم الصحفية، وبنسبة (94.2%) يوظفون هذه الأدوات في المنتجات الصحفية على المواقع الإلكترونية. وأظهرت درجة مرتفعة من استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية، وهناك درجة متوسطة من علاقة استخدام الإعلاميين الأردنيين للأدوات الرقمية بأدائهم في وسائلهم الإعلامية، وهناك درجة متوسطة من توافر فرص وتحديات يمكن أن ترتبط باستخدام الأدوات الرقمية فيما يخص جذب الجمهور، والصناعة الصحافية والإعلامية.<br/>وأظهرت النتائج وجود درجة مرتفعة من توافر معرفة لدى العاملين في وسائل الإعلام بأدوات الإعلام، وأظهرت النتائج على درجة متوسطة من توافر البنية التحتية المطلوبة لاستخدام الأدوات الرقمية في المؤسسات الإعلامية الأردنية، وأوصت الدراسة بأهمية مواكبة التطورات الحاصلة في الأدوات الرقمية الحديثة واستخدامها داخل المؤسسة، وأن تتابع الأدوات الرقمية المستخدمة من المواقع الأخرى كي تقوم باستخدامها كي تبقى ضمن سوق المنافسة مع المؤسسات الأخرى.<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The study aimed to monitor and analyze the level of Jordanian media professionals’ use of digital tools, the extent of the differences between them, and the extent to which the tools are used in journalistic products on their institutions’ websites, and to analyze the pros and cons of each of them. In addition to monitoring and analyzing the relationship of Jordanian media professionals’ use of digital tools to their performance in their media outlets. And get to know the opinion of workers in press institutions about the challenges they face using digital tools and the journalistic and media industry in general, and learn about the extent of media workers’ knowledge of digital media tools, and learn about the scientific and practical level of workers in Jordanian media institutions and the infrastructure required to use digital tools and their availability in Jordanian media institutions. The study sample consisted of journalists in press institutions, writers of these institutions, specialists, and a group of workers in electronic news websites and websites (Ammon, Khaberni, Saraya, and Hala News) and my website (Almamlaka and Roya). The websites of the three main print newspapers in Jordan will also be approved. (Opinion, Constitution, and Tomorrow). In addition to four universities (Yarmouk University, Zarqa University, Middle East University, and Petra University). The questionnaire and personal interview were used as the research method. After analyzing the data, the results showed that the largest percentage of the media professionals surveyed are male, and the largest percentage are those with a bachelor’s degree, and they are between 26-35 years old, and the majority of them have experience ranging between 6-15 years, and the percentage The largest of them are employees of Al Rai newspaper. The results also showed that the largest percentage of them are students of journalism and media, and that (99%) of the respondents use digital tools in their journalistic materials, and (94.2%) use these tools in journalistic products on websites. It showed a high degree of Jordanian media professionals’ use of digital tools, and there is a moderate degree of relationship between Jordanian media professionals’ use of digital tools and their performance in their media outlets, and there is a moderate degree of the availability of opportunities and challenges that can be associated with the use of digital tools in terms of attracting the public, and the journalistic and media industry.<br/>The results showed a high degree of knowledge among media workers about media tools, and the results showed a moderate degree of availability of the infrastructure required to use digital tools in Jordanian media institutions. The study recommended the importance of keeping up with developments in modern digital tools and their use within the institution, and to follow up on Digital tools used by other sites for you to use in order to remain within the competitive market with other institutions.<br/>
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الاعلام الرقمى
Geographic subdivision الادرن
Source of heading or term qrmak
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الصحافة الاردنية
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term الإعلام الرقمي
-- أدوات الإعلام الرقمي
-- الإعلاميين الأردنيين
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name شريف درويش اللبان
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 9-3-2024
Supervisory body شريف درويش اللبان
Discussion body عبدالباسط أحمد هاشم شاهين
-- سماح عبدالرازق الشهاوي
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الإعلام
Department قسم الصحافة
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
Reviser Names Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 04.02.2025 31797 Cai01.15.02.Ph.D.2024.عب.ا 01010100031797000 04.02.2025 04.02.2025 Thesis