برنامج مقترح لتنمية الذكاء الأخلاقي من خلال أغاني أفلام الرسوم المتحركة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية /

،منة الله محمود حسن عبد الماجد

برنامج مقترح لتنمية الذكاء الأخلاقي من خلال أغاني أفلام الرسوم المتحركة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / Suggested program for developing moral intelligence through songs from animated films for primary school students / إعداد الباحثة منة الله محمود حسن عبد الماجد؛ إشراف أ.د/ أميمة مصطفى كامل، د/ شيماء عبد العال محمد. - 195 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CD.

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 118-125.

يهدف البحث إلى معرفة مدى فاعلية برنامج موسيقي مقترح لتنمية الذكاء الأخلاقي من خلال أغاني أفلام الرسوم المتحركة لتلاميذ المرحلة الابتدائية، وكانت العينة تتكون من (50) طالبًا من طلاب المرحلة الابتدائية بمدرسة الشهيد يحيي حسب الله الابتدائية يتراوح أعمارهم ما بين (10 - 12) سنة بمتوسط عمري 11 سنة، تمثلت أدوات البحث في استمارة المستوى الاقتصادي والاجتماعي - للأسرة اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن - مقياس الذكاء الأخلاقي (إعداد الباحثة). وكانت أهم النتائج: 1. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية لأبعاد اختبار الذكاء الأخلاقي للقياس (القبلي - البعدي) لأغاني أفلام الرسوم المتحركة لدى طلاب المرحلة الأساسية.
2. يوجد فروق ذات دلالة إحصائية لأبعاد اختبار الذكاء الأخلاقي باختلاف نوع الجنس (ذكور - إناث) لأغاني أفلام الرسوم المتحركة لدى طلاب المرحلة الأساسي. The research aims to find out the effectiveness of a proposed musical program for the development of moral intelligence through the songs of animated films for primary school students, and the sample consists of (50 students) of primary school students at the Martyr Yahya School according to primary Allah aged between (10-12) years with an average age of 11 years, the research tools were represented in the form of the economic and social level of the family test of colored sequential matrices for Raven - moral intelligence scale (prepared by the researcher).
The most important findings were: 1. There is a statistically significant relationship for the dimensions of the moral intelligence test for measurement (pre-post) of animated film songs among basic stage students. 2. There are statistically significant differences in the dimensions of the moral intelligence test according to gender (males - females) for animated film songs among basic school students




النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.


الرسوم المتحركة
التعليم الابتدائى--الموسيقى

برنامج موسيقي تنمية الذكاء الأخلاقي أغاني

741.58
Cairo University Libraries Gateway Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: info@cl.cu.edu.eg | info@cnul.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
Under the supervision of New Central Library Manager
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
Under the supervision of Cairo National University Library Manager
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: info@cnul.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library