header

فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين / (Record no. 162975)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 05902namaa22004211i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - أخر تعامل مع التسجيلة
control field 20250223033050.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 230611s2022 ua a frm 000 arand d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloguing agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - Acquisition Source
Acquisition Source ايداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Degree
Degree دكتـــــوراه‎
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Local Call Number Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Authority record control number or standard number وفاء نصر إبراهيم الصياد،
Preparation إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين /
Statement of responsibility, etc. [إعداد] وفاء نصر إبراهيم الصياد ؛ إشراف ا.د. شحاتة سليمان محمد، ا.د. إيمان أحمد خليل.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of a program based on joint attention activities to develop language communication skills for autistic children
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 258 صفحة. :
Other physical details ايضاحيات؛
Dimensions 25سم.
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rda content
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات. 196-241.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. -هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية من خلال برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك، وتكونت عينة البحث من مجموعة واحدة قوامها (8) أطفال من ذوي اضطراب طيف الذاتوية، وتراوحت أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات بمتوسط عمر زمني 62 شهر وانحراف معياري 2,6 ومتوسط معدل الذكاء 73 وانحراف معياري 2,8، واشتملت أدوات البحث علي: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة تقنين (محمود أبو النيل وآخرون، 2011)، ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد-الإصدار الثالث تعريب وتقنين(عادل عبد الله، عبير أبو المجد، 2020)، ومقياس تقدير مهارات التواصل اللغوي (إعداد الباحثة) وبرنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك (إعداد الباحثة)، وتمت فاعلية البرنامج في مدة ثلاثة أشهر وأسبوعين، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي 0,01 في اتجاه القياس البعدي بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية بعد مرور شهر من القياس البعدي مما يدل على استمرارية فعالية البرنامج.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The current research aimed to develop language communication skills for children with autism spectrum disorder through a program based on joint attention activities, and the research sample consisted of one group of (8) children with autism spectrum disorder, aged from 4 to 6 years, With a mean age of 62 months, a standard deviation of 2.6, a mean IQ of 73, a standard deviation of 2.8, and included tools Research on: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Form, codification (Mahmoud Abu El-Nile et al., 2011), and Gilliam Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition, prepared and localized (Adel Abdullah, Abeer Abul-Magd, 2020), and Communication Skills Assessment Scale Linguistic (prepared by the researcher) and a program based on joint attention activities (prepared by the researcher). The program was implemented over a period of three months and two weeks, The results indicated that The results showed that there were statistically significant differences at the 0.01 level in the direction of the dimensional measurement between the average scores of children with autism in the two measurements before and after, on the Language Communication Assessment Scale for children with autism. While there are no statistically significant differences in the mean scores for post- and follow-up measurements On the Language Communication Assessment Scale for Children with Autism Spectrum Disorder After a month of subsequent measurement, which indicates the continuity of the effectiveness of the program.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Issues CD صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Text Language النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الفئات الخاصة - تعليم
Source of heading or term qrmak
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term التواصل اللغوي.
-- إضطراب طيف الذاتوية.
-- الانتباه المشترك.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name شحاتة سليمان محمد.
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name إيمان أحمد خليل.
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - Thesis Information
Grant date 01-01-2022
Supervisory body شحاتة سليمان محمد.
-- إيمان أحمد خليل.
Discussion body وليد السيد خليفة.
-- رضا مسعد الجمال.
Universities جامعة القاهرة.
Faculties كلية التربية للطفولة المبكرة.
Department قسم العلوم النفسية.
905 ## - Cataloger and Reviser Names
Cataloger Name Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Koha item type Thesis
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Holdings
Source of classification or shelving scheme Home library Current library Date acquired Inventory number Full call number Barcode Date last seen Effective from Koha item type
Dewey Decimal Classification المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 29996 Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف 01010100029996000 30.10.2023 30.10.2023 Thesis