فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين / (Record no. 162975)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 05902namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033050.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 230611s2022 ua a frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | ايداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 371.94 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 371.94 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | وفاء نصر إبراهيم الصياد، |
Preparation | إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT | |
Title | فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين / |
Statement of responsibility, etc. | [إعداد] وفاء نصر إبراهيم الصياد ؛ إشراف ا.د. شحاتة سليمان محمد، ا.د. إيمان أحمد خليل. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | The effectiveness of a program based on joint attention activities to develop language communication skills for autistic children |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 258 صفحة. : |
Other physical details | ايضاحيات؛ |
Dimensions | 25سم. |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Source | rda content |
Content type term | text |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Source | rdamedia |
Media type term | Unmediated |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Source | rdacarrier |
Carrier type term | volume |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات. 196-241. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | -هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية من خلال برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك، وتكونت عينة البحث من مجموعة واحدة قوامها (8) أطفال من ذوي اضطراب طيف الذاتوية، وتراوحت أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات بمتوسط عمر زمني 62 شهر وانحراف معياري 2,6 ومتوسط معدل الذكاء 73 وانحراف معياري 2,8، واشتملت أدوات البحث علي: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة تقنين (محمود أبو النيل وآخرون، 2011)، ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد-الإصدار الثالث تعريب وتقنين(عادل عبد الله، عبير أبو المجد، 2020)، ومقياس تقدير مهارات التواصل اللغوي (إعداد الباحثة) وبرنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك (إعداد الباحثة)، وتمت فاعلية البرنامج في مدة ثلاثة أشهر وأسبوعين، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي 0,01 في اتجاه القياس البعدي بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية بعد مرور شهر من القياس البعدي مما يدل على استمرارية فعالية البرنامج. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | The current research aimed to develop language communication skills for children with autism spectrum disorder through a program based on joint attention activities, and the research sample consisted of one group of (8) children with autism spectrum disorder, aged from 4 to 6 years, With a mean age of 62 months, a standard deviation of 2.6, a mean IQ of 73, a standard deviation of 2.8, and included tools Research on: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Form, codification (Mahmoud Abu El-Nile et al., 2011), and Gilliam Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition, prepared and localized (Adel Abdullah, Abeer Abul-Magd, 2020), and Communication Skills Assessment Scale Linguistic (prepared by the researcher) and a program based on joint attention activities (prepared by the researcher). The program was implemented over a period of three months and two weeks, The results indicated that The results showed that there were statistically significant differences at the 0.01 level in the direction of the dimensional measurement between the average scores of children with autism in the two measurements before and after, on the Language Communication Assessment Scale for children with autism. While there are no statistically significant differences in the mean scores for post- and follow-up measurements On the Language Communication Assessment Scale for Children with Autism Spectrum Disorder After a month of subsequent measurement, which indicates the continuity of the effectiveness of the program. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | الفئات الخاصة - تعليم |
Source of heading or term | qrmak |
653 ## - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | التواصل اللغوي. |
-- | إضطراب طيف الذاتوية. |
-- | الانتباه المشترك. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | شحاتة سليمان محمد. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | إيمان أحمد خليل. |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 01-01-2022 |
Supervisory body | شحاتة سليمان محمد. |
-- | إيمان أحمد خليل. |
Discussion body | وليد السيد خليفة. |
-- | رضا مسعد الجمال. |
Universities | جامعة القاهرة. |
Faculties | كلية التربية للطفولة المبكرة. |
Department | قسم العلوم النفسية. |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Koha item type | Thesis |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 11.02.2024 | 29996 | Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف | 01010100029996000 | 30.10.2023 | 30.10.2023 | Thesis |