header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين / [إعداد] وفاء نصر إبراهيم الصياد ؛ إشراف ا.د. شحاتة سليمان محمد، ا.د. إيمان أحمد خليل.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 258 صفحة. : ايضاحيات؛ 25سم. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The effectiveness of a program based on joint attention activities to develop language communication skills for autistic children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: -هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية من خلال برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك، وتكونت عينة البحث من مجموعة واحدة قوامها (8) أطفال من ذوي اضطراب طيف الذاتوية، وتراوحت أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات بمتوسط عمر زمني 62 شهر وانحراف معياري 2,6 ومتوسط معدل الذكاء 73 وانحراف معياري 2,8، واشتملت أدوات البحث علي: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة تقنين (محمود أبو النيل وآخرون، 2011)، ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد-الإصدار الثالث تعريب وتقنين(عادل عبد الله، عبير أبو المجد، 2020)، ومقياس تقدير مهارات التواصل اللغوي (إعداد الباحثة) وبرنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك (إعداد الباحثة)، وتمت فاعلية البرنامج في مدة ثلاثة أشهر وأسبوعين، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي 0,01 في اتجاه القياس البعدي بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية بعد مرور شهر من القياس البعدي مما يدل على استمرارية فعالية البرنامج.Summary: The current research aimed to develop language communication skills for children with autism spectrum disorder through a program based on joint attention activities, and the research sample consisted of one group of (8) children with autism spectrum disorder, aged from 4 to 6 years, With a mean age of 62 months, a standard deviation of 2.6, a mean IQ of 73, a standard deviation of 2.8, and included tools Research on: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Form, codification (Mahmoud Abu El-Nile et al., 2011), and Gilliam Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition, prepared and localized (Adel Abdullah, Abeer Abul-Magd, 2020), and Communication Skills Assessment Scale Linguistic (prepared by the researcher) and a program based on joint attention activities (prepared by the researcher). The program was implemented over a period of three months and two weeks, The results indicated that The results showed that there were statistically significant differences at the 0.01 level in the direction of the dimensional measurement between the average scores of children with autism in the two measurements before and after, on the Language Communication Assessment Scale for children with autism. While there are no statistically significant differences in the mean scores for post- and follow-up measurements On the Language Communication Assessment Scale for Children with Autism Spectrum Disorder After a month of subsequent measurement, which indicates the continuity of the effectiveness of the program.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029996000

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 196-241.

-هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية من خلال برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك، وتكونت عينة البحث من مجموعة واحدة قوامها (8) أطفال من ذوي اضطراب طيف الذاتوية، وتراوحت أعمارهم من 4 إلى 6 سنوات بمتوسط عمر زمني 62 شهر وانحراف معياري 2,6 ومتوسط معدل الذكاء 73 وانحراف معياري 2,8، واشتملت أدوات البحث علي: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء- الصورة الخامسة تقنين (محمود أبو النيل وآخرون، 2011)، ومقياس جيليام التقديري لتشخيص أعراض وشدة اضطراب طيف التوحد-الإصدار الثالث تعريب وتقنين(عادل عبد الله، عبير أبو المجد، 2020)، ومقياس تقدير مهارات التواصل اللغوي (إعداد الباحثة) وبرنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك (إعداد الباحثة)، وتمت فاعلية البرنامج في مدة ثلاثة أشهر وأسبوعين، وتوصلت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي 0,01 في اتجاه القياس البعدي بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات الأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس تقدير التواصل اللغوي للأطفال ذوي اضطراب طيف الذاتوية بعد مرور شهر من القياس البعدي مما يدل على استمرارية فعالية البرنامج.

The current research aimed to develop language communication skills for children with autism spectrum disorder through a program based on joint attention activities, and the research sample consisted of one group of (8) children with autism spectrum disorder, aged from 4 to 6 years, With a mean age of 62 months, a standard deviation of 2.6, a mean IQ of 73, a standard deviation of 2.8, and included tools Research on: Stanford-Binet Intelligence Scale - Fifth Form, codification (Mahmoud Abu El-Nile et al., 2011), and Gilliam Estimated Scale for Diagnosing Symptoms and Severity of Autism Spectrum Disorder - Third Edition, prepared and localized (Adel Abdullah, Abeer Abul-Magd, 2020), and Communication Skills Assessment Scale Linguistic (prepared by the researcher) and a program based on joint attention activities (prepared by the researcher). The program was implemented over a period of three months and two weeks, The results indicated that The results showed that there were statistically significant differences at the 0.01 level in the direction of the dimensional measurement between the average scores of children with autism in the two measurements before and after, on the Language Communication Assessment Scale for children with autism. While there are no statistically significant differences in the mean scores for post- and follow-up measurements On the Language Communication Assessment Scale for Children with Autism Spectrum Disorder After a month of subsequent measurement, which indicates the continuity of the effectiveness of the program.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.