header

/فاعلية برنامج قائم على نظام خبير في تنمية بعض مهارات البرمجة والتفكير الابتكاري والمنطقي لدارسي تكنولوجيا التعليم : (Record no. 165655)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 06290namaa2200421 i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20240211192449.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 231107s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC)
Holding library إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.33
Edition number 21
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.33
Edition number 21
097 ## - Thesis Degree
Thesis Level دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number Cai01.23.03.Ph.D.2022.ها.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name هالة عبد الراضى حمادة أحمد،
Relator term إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title /فاعلية برنامج قائم على نظام خبير في تنمية بعض مهارات البرمجة والتفكير الابتكاري والمنطقي لدارسي تكنولوجيا التعليم :
Remainder of title
Statement of responsibility, etc. اعداد هالة عبد الراضى حمادة أحمد ؛ أشراف الدكتورة سلوى فتحى محمود، الاستاذ الدكتور مصطفي عبد السميع محمد، الاستاذ الدكتور يوسف بسيونى مهدى
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The Effectiveness of a Program Based on an Expert System in Developing Some Programming Skills and Innovative and logical Thinking for Students of Educational Technology
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2022.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 299 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Source rdacontent
Content type term text
337 ## - MEDIA TYPE
Source rdamedia
Media type term Unmediated
338 ## - CARRIER TYPE
Source rdacarrier
Carrier type term volume
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2022.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 95-109.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. هدف البحث الحالي الى تقصى فاعلية برنامج قائم على نظام خبير في تنمية بعض مهارات البرمجة والتفكير الابتكاري والمنطقي لدارسي تكنولوجيا التعليم ، ولهدف البحث تم تصميم ثلاثة اختبارات في البرمجة و التفكير الابتكاري والتفكير المنطقي، واستخدم البحث الحالي المنهج شبة التجريبي لقياس فاعلية المتغير المستقل وهو النظام الخبير على المتغيرات التابعة وهى مهارات البرمجة والتفكير الابتكاري والمنطقي، وتكونت عينة البحث من مجموعتين تجريبه وعددها (30) طالب وطالبة وضابطة وعددها(30) من طلاب الفرقة الرابعة بقسم تكنولوجيا التعليم كلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادي، وجاءت نتائج البحث لتوضح وجود فرق دال احصائيا عند مستوى(0,01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات البرمجة لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فرق دال احصائيا عند مستوى(0,01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير الابتكاري لصالح المجموعة التجريبية، واخيرًا وجود فرق دال احصائيا عند مستوى(0,01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المنطقي لصالح المجموعة التجريبية ، ويوصى البحث بضرورة تشجيع الطلاب على التعلم الذاتي وتحمل مسئولية تعلمهم بالاعتماد على الانظمة الذكية مثل النظام الخبير الذى يلبى احتياجات المتعلم، كما يوصى أيضًا بضرورة تدريب أعضاء هيئة التدريس على استخدام الأنظمة الذكية في المجال التدريسي وتشجيع المتخصصين في مجال الحاسب الآلي على انتاج انظمة خبيرة لخدمة العملية التعليمية.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. The aim of the current research is to investigate the effectiveness of a program based on an expert system in developing some programming skills and innovative and logical thinking for students of educational technology. The expert system on the dependent variables, programming skills and innovative and logical thinking, The research sample consisted of two experimental groups, numbering (30) male and female students and a control group, numbering (30) students of the fourth year in the Department of Educational Technology. Programming skills in favor of the experimental group, as well as the presence of a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post application to test innovative thinking skills in favor of the experimental group, and finally there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the averages of The scores of students of the experimental and control groups in the post application to test the logical thinking skills for the benefit of the experimental group. The teaching field and encouraging specialists in the field of computer to produce expert systems to serve the educational process.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Additional physical form available note صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Language note النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element التعليم
General subdivision تكنولوجيا
Source of heading or term 1
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term النظام الخبير
-- مهارات البرمجة
-- مهارات التفكير الابتكاري
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سلوى فتحى محمود،
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name مصطفي عبد السميع محمد
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name يوسف بسيوني مهدي
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA]
Numeration 01-01-2023
Titles and other words associated with a name سلوى فتحى محمود
-- مصطفي عبد السميع محمد
-- يوسف بسيوني مهدي
Dates associated with a name نبيل جاد عزمى
-- منال عبد العال مبارز
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Divisons قسم تكنولوجيا التعليم
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN)
Cataloger Amira
Reviser Afaf
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Not for loan Home library Current library Date acquired Full call number Barcode Date last seen Koha item type
Dewey Decimal Classification Not for loan المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 Cai01.23.03.Ph.D.2022.ها.ف 01010100030741000 07.11.2023 Thesis