MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
07039namaa22004091i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
OSt |
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION |
control field |
20240211192457.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
231213s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloging agency |
EG-GICUC |
Language of cataloging |
ara |
Transcribing agency |
EG-GICUC |
Modifying agency |
EG-GICUC |
Description conventions |
rda |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
ara |
Language code of summary or abstract |
ara |
-- |
eng |
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC) |
Holding library |
إيداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER |
Classification number |
371.94 |
Edition number |
21 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
371.94 |
Edition number |
21 |
097 ## - Thesis Degree |
Thesis Level |
دكتـــــوراه |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Classification number |
Cai01.23.07.Ph.D.2023.مح.ف |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
محمود محمد صبري عبد السلام |
Relator term |
إعداد. |
245 10 - TITLE STATEMENT |
Title |
" فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تحسين التقبل الاجتماعي وخفض مشكلات التنمر بين الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وأقرانهم العاديين "/ |
Statement of responsibility, etc. |
رسالة مقدمة من الباحث محمود محمد صبري عبد السلام؛ إشراف ا.د.سميرة السيد عبد العال، ا.د. أيمن سالم عبد الله حسن. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
The effectiveness of a program based on executive functions in improving social acceptance and reducing bullying problems among children with integrated autism spectrum disorder and their normal peers. |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2023. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
213 صفحة : |
Other physical details |
إيضاحيات ؛ |
Dimensions |
25 cm. + |
Accompanying material |
CD. |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Source |
rdacontent |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
Unmediated |
Source |
rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
volume |
Source |
rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
ببليوجرافيا: صفحات 153-171. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
تُعد مشكلات التنمر أحد المشكلات التي تواجه الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين. وتهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تحسين التقبل الاجتماعي وخفض مشكلات التنمر بين الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وأقرانهم العاديين. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بمدارس المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (7.600)، وانحراف معياري (1.264)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، بالإضافة إلى (10) من الأطفال العاديين بمدارس المرحلة الابتدائية، تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (8.300 )، وانحراف معياري (0.483)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة. وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية في التقبل الاجتماعي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد وللأطفال العاديين في القياس البعدي لصالح المجموعتين التجريبية. كما أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس مشكلات التنمر للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. <br/>أدوات الدراسة:<br/>• مقياس ستنانفورد بينيه <br/>• مقياس التقبل الاجتماعي<br/>• مقياس مشكلات التنمر<br/>• مقياس السلوك التنمري<br/>• مقياس جيليام لتقدير التوحد<br/><br/>عينة الدراسة: <br/>وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بمدارس المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (7.600)، وانحراف معياري (1.264)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، بالإضافة إلى (10) من الأطفال العاديين بمدارس المرحلة الابتدائية، تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (8.300 )، وانحراف معياري (0.483)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة<br/> |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
Bullying issues are one of the problems faced by children with executive autism spectrum disorder. The current study aimed to investigate the effectiveness of a program based on executive functions in improving social acceptance and reducing bullying problems among children with executive autism spectrum disorder and their normal peers. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder integrated into primary schools, their ages ranged from (6-10) years, with an average of (7.600), and a standard deviation of (1.264), who were divided into two groups equally. , one experimental and the other control, in addition to (10) ordinary children in primary schools, aged from (6-10) years, with an average of (8.300), and a standard deviation of (0.483), They were divided equally into two groups, one experimental and the other control. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the two experimental groups in social acceptance for children with autism spectrum disorder and for normal children in the post-measurement in favor of the two experimental groups. The results of the study also resulted in finding statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups for children with autism spectrum disorder on the scale of bullying problems for children with autism spectrum disorder in the post-measurement in favor of the experimental group. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE |
Additional physical form available note |
صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE |
Language note |
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد |
Source of heading or term |
1 |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
اضطراب طيف التوحد |
-- |
مشكلات التنمر |
-- |
التقبل الاجتماعي |
-- |
التقبل الاجتماعي |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
سميرة السيد عبد العال |
Relator term |
مشرف أطروحة. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
أيمن سالم عبدالله |
Relator term |
مشرف أطروحة. |
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA] |
Numeration |
27-07-2023 |
Titles and other words associated with a name |
سميرة السيد عبد العال |
-- |
أيمن سالم عبدالله |
Dates associated with a name |
أمال إبراهيم الفقي |
-- |
منال عبد النعيم |
Universities |
جامعة القاهرة |
Faculties |
كلية الدراسات العليا للتربية |
Divisons |
قسم تربية خاصة |
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN) |
Cataloger |
Nadia |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Source of classification or shelving scheme |
Dewey Decimal Classification |
Koha item type |
Thesis |
Edition |
21 |
Suppress in OPAC |
No |