header

" فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تحسين التقبل الاجتماعي وخفض مشكلات التنمر بين الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وأقرانهم العاديين "/ (Record no. 166007)

MARC details
000 -LEADER
fixed length control field 07039namaa22004091i 4500
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER
control field OSt
005 - DATE AND TIME OF LATEST TRANSACTION
control field 20240211192457.0
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 231213s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Original cataloging agency EG-GICUC
Language of cataloging ara
Transcribing agency EG-GICUC
Modifying agency EG-GICUC
Description conventions rda
041 0# - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title ara
Language code of summary or abstract ara
-- eng
049 ## - LOCAL HOLDINGS (OCLC)
Holding library إيداع
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER
Classification number 371.94
Edition number 21
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC)
Classification number 371.94
Edition number 21
097 ## - Thesis Degree
Thesis Level دكتـــــوراه
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC)
Classification number Cai01.23.07.Ph.D.2023.مح.ف
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name محمود محمد صبري عبد السلام
Relator term إعداد.
245 10 - TITLE STATEMENT
Title " فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تحسين التقبل الاجتماعي وخفض مشكلات التنمر بين الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وأقرانهم العاديين "/
Statement of responsibility, etc. رسالة مقدمة من الباحث محمود محمد صبري عبد السلام؛ إشراف ا.د.سميرة السيد عبد العال، ا.د. أيمن سالم عبد الله حسن.
246 15 - VARYING FORM OF TITLE
Title proper/short title The effectiveness of a program based on executive functions in improving social acceptance and reducing bullying problems among children with integrated autism spectrum disorder and their normal peers.
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice 2023.
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION
Extent 213 صفحة :
Other physical details إيضاحيات ؛
Dimensions 25 cm. +
Accompanying material CD.
336 ## - CONTENT TYPE
Content type term text
Source rdacontent
337 ## - MEDIA TYPE
Media type term Unmediated
Source rdamedia
338 ## - CARRIER TYPE
Carrier type term volume
Source rdacarrier
502 ## - DISSERTATION NOTE
Dissertation note أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE
Bibliography, etc. note ببليوجرافيا: صفحات 153-171.
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. تُعد مشكلات التنمر أحد المشكلات التي تواجه الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين. وتهدف الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تحسين التقبل الاجتماعي وخفض مشكلات التنمر بين الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين وأقرانهم العاديين. وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بمدارس المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (7.600)، وانحراف معياري (1.264)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، بالإضافة إلى (10) من الأطفال العاديين بمدارس المرحلة الابتدائية، تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (8.300 )، وانحراف معياري (0.483)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة. وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعتين التجريبية في التقبل الاجتماعي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد وللأطفال العاديين في القياس البعدي لصالح المجموعتين التجريبية. كما أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد على مقياس مشكلات التنمر للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. <br/>أدوات الدراسة:<br/>• مقياس ستنانفورد بينيه <br/>• مقياس التقبل الاجتماعي<br/>• مقياس مشكلات التنمر<br/>• مقياس السلوك التنمري<br/>• مقياس جيليام لتقدير التوحد<br/><br/>عينة الدراسة: <br/>وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد المدمجين بمدارس المرحلة الابتدائية تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (7.600)، وانحراف معياري (1.264)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة، بالإضافة إلى (10) من الأطفال العاديين بمدارس المرحلة الابتدائية، تتراوح أعمارهم من (6-10) سنة، بمتوسط (8.300 )، وانحراف معياري (0.483)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين بالتساوي، أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة<br/>
520 ## - SUMMARY, ETC.
Summary, etc. Bullying issues are one of the problems faced by children with executive autism spectrum disorder. The current study aimed to investigate the effectiveness of a program based on executive functions in improving social acceptance and reducing bullying problems among children with executive autism spectrum disorder and their normal peers. The study sample consisted of (10) children with autism spectrum disorder integrated into primary schools, their ages ranged from (6-10) years, with an average of (7.600), and a standard deviation of (1.264), who were divided into two groups equally. , one experimental and the other control, in addition to (10) ordinary children in primary schools, aged from (6-10) years, with an average of (8.300), and a standard deviation of (0.483), They were divided equally into two groups, one experimental and the other control. The results of the study revealed that there were statistically significant differences between the mean scores of the children of the two experimental groups in social acceptance for children with autism spectrum disorder and for normal children in the post-measurement in favor of the two experimental groups. The results of the study also resulted in finding statistically significant differences between the mean scores of the experimental and control groups for children with autism spectrum disorder on the scale of bullying problems for children with autism spectrum disorder in the post-measurement in favor of the experimental group.
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE
Additional physical form available note صدر أيضًا كقرص مدمج.
546 ## - LANGUAGE NOTE
Language note النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
Topical term or geographic name entry element الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد
Source of heading or term 1
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED
Uncontrolled term اضطراب طيف التوحد
-- مشكلات التنمر
-- التقبل الاجتماعي
-- التقبل الاجتماعي
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name سميرة السيد عبد العال
Relator term مشرف أطروحة.
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME
Personal name أيمن سالم عبدالله
Relator term مشرف أطروحة.
900 ## - EQUIVALENCE OR CROSS-REFERENCE-PERSONAL NAME [LOCAL, CANADA]
Numeration 27-07-2023
Titles and other words associated with a name سميرة السيد عبد العال
-- أيمن سالم عبدالله
Dates associated with a name أمال إبراهيم الفقي
-- منال عبد النعيم
Universities جامعة القاهرة
Faculties كلية الدراسات العليا للتربية
Divisons قسم تربية خاصة
905 ## - LOCAL DATA ELEMENT E, LDE (RLIN)
Cataloger Nadia
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme Dewey Decimal Classification
Koha item type Thesis
Edition 21
Suppress in OPAC No
Holdings
Source of classification or shelving scheme Not for loan Home library Current library Date acquired Full call number Barcode Date last seen Koha item type
Dewey Decimal Classification Not for loan المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول 11.02.2024 Cai01.23.07.Ph.D.2023.مح.ف 01010100030968000 13.12.2023 Thesis