الكفاءة الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بالعجز المتعلم لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية" / (Record no. 169843)
[ view plain ]
000 -LEADER | |
---|---|
fixed length control field | 06148namaa22004211i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER | |
control field | OSt |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة | |
control field | 20250223033358.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION | |
fixed length control field | 241230s2024 ua a|||frm||| 000 0 ara d |
040 ## - CATALOGING SOURCE | |
Original cataloguing agency | EG-GICUC |
Language of cataloging | ara |
Transcribing agency | EG-GICUC |
Modifying agency | EG-GICUC |
Description conventions | rda |
041 0# - LANGUAGE CODE | |
Language code of text/sound track or separate title | ara |
Language code of summary or abstract | ara |
-- | eng |
049 ## - Acquisition Source | |
Acquisition Source | ايداع |
082 04 - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER | |
Classification number | 370.15 |
092 ## - LOCALLY ASSIGNED DEWEY CALL NUMBER (OCLC) | |
Classification number | 370.15 |
Edition number | 21 |
097 ## - Degree | |
Degree | مــــاجستير |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) | |
Local Call Number | Cai01.23.07.M.Sc.2024.فا.ك |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME | |
Authority record control number or standard number | فاطمة الحسيني عبداللطيف أحمد عجمي، |
Preparation | إعداد. |
245 12 - TITLE STATEMENT | |
Title | الكفاءة الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بالعجز المتعلم لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية" / |
Statement of responsibility, etc. | إعداد الباحثة فاطمة الحسيني عبداللطيف أحمد عجمي؛ إشراف أ.د زينب علي محمد علي،د. إسراء خالد محمد. |
246 15 - VARYING FORM OF TITLE | |
Title proper/short title | Academic Self-efficacy and its Relation with Learned Helplessness among Those with Learning Disabilities in Primary Stage |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE | |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice | 2024 |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION | |
Extent | 202صفحة : |
Other physical details | إيضاحيات ؛ |
Dimensions | 25cm. + |
Accompanying material | CD. |
336 ## - CONTENT TYPE | |
Content type term | text |
Source | rda content |
337 ## - MEDIA TYPE | |
Media type term | Unmediated |
Source | rdamedia |
338 ## - CARRIER TYPE | |
Carrier type term | volume |
Source | rdacarrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE | |
Dissertation note | أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024 |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE | |
Bibliography, etc. note | ببليوجرافيا: صفحات 170-202. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | هدفت الدراسة إلى التحقق من العلاقة بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية وبين العجز المتعلم لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذ من تلاميذ ذوي صعوبات التعلم من الصفين الخامس والسادس الابتدائي، وتراوحت أعمارهم بين (10– 13) عامًا، وتمثلت أدوات الدراسة في: اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن، تعديل وتقنين: عماد علي (2016)، ومقياس صعوبات التعلم لدكتور زيدان السرطاوي(1995)، ومقياس المسح النيورولوجي تعريب عبدالوهاب كامل(2000)، ومقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية (إعداد الباحثة)، ومقياس العجز المتعلم (إعداد الباحثة)، وقد تمثلت نتائج الدراسة في: وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية و الدرجة الكلية لمقياس العجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الصف الخامس والسادس في مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم في جميع أبعاد الكفاءة الذاتية الأكاديمية لصالح الصف السادس الابتدائي باستثناء بُعد التعامل مع الاختبارات، وكشفت النتائج أيضًا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى العجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم في جميع أبعاد العجز المتعلم لصالح الإناث باستثناء بُعد لوم الذات، كما أشارت النتائج أيضًا إلى إمكانية التنبؤ بالعجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم من مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية. |
520 ## - SUMMARY, ETC. | |
Summary, etc. | 4- The study investigates the relationship between academic self-efficacy and learned helplessness among those with learning disabilities in primary stage. The study sample consisted of (100) students with learning disabilities from the fifth and sixth grades of primary school, aged 10-13. The study instruments are John Raven's Colored Progressive Matrices Test, modified and adapted by Emad Ali (2016), the Learning Disabilities Scale by Dr. Zidan Al-Saratawi (1995), the Neurological Survey (Arabized by Abdel Wahab Kamel, 2000), Academic Self-efficacy Scale (prepared by the researcher), Learned Helplessness Scale (prepared by the researcher). The study established a statistically significant negative correlation between the total score of the academic self-efficacy scale and the total score of the learned helplessness scale in students with learning disabilities. The results also indicated statistically significant differences between the fifth and sixth grades at the level of academic self-efficacy among students with learning disabilities in all dimensions of academic self-efficacy for the sixth grade, except the managing tests variable. The results also revealed statistically significant differences between males and females at the level of learned helplessness among students with learning disabilities in all dimensions of learning disability in favor of females, except the self-blame variable. The results further suggested the predictability of learned helplessness among students with learning disabilities at the level of academic self-efficacy. |
530 ## - ADDITIONAL PHYSICAL FORM AVAILABLE NOTE | |
Issues CD | صدر أيضًا كقرص مدمج. |
546 ## - LANGUAGE NOTE | |
Text Language | النص بالعربية والملخص بالإنجليزية. |
650 #7 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM | |
Topical term or geographic name entry element | صعوبات التعلم |
Source of heading or term | qrmak |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED | |
Uncontrolled term | الكفاءة الذاتية الأكاديمية |
-- | العجز المتعلم |
-- | ذوي صعوبات التعلم |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | زينب علي محمد علي |
Relator term | مراجع. |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME | |
Personal name | إسراء خالد محمد |
Relator term | مشرف أطروحة. |
900 ## - Thesis Information | |
Grant date | 28-2-2024 |
Supervisory body | زينب علي محمد علي |
-- | إسراء خالد محمد |
Discussion body | هند إسماعيل إمبابي |
-- | أسماء توفيق مبروك |
Universities | جامعة القاهرة |
Faculties | كلية الدراسات العليا للتربية |
Department | قسم التربية الخاصة |
905 ## - Cataloger and Reviser Names | |
Cataloger Name | Nadia |
Reviser Names | Afaf |
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) | |
Source of classification or shelving scheme | Dewey Decimal Classification |
Koha item type | Thesis |
Edition | 21 |
Suppress in OPAC | No |
Source of classification or shelving scheme | Home library | Current library | Date acquired | Inventory number | Full call number | Barcode | Date last seen | Effective from | Koha item type |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dewey Decimal Classification | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | 30.12.2024 | 31704 | Cai01.23.07.M.Sc.2024.فا.ك | 01010100031704000 | 30.12.2024 | 30.12.2024 | Thesis |