الكفاءة الذاتية الأكاديمية وعلاقتها بالعجز المتعلم لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية" / إعداد الباحثة فاطمة الحسيني عبداللطيف أحمد عجمي؛ إشراف أ.د زينب علي محمد علي،د. إسراء خالد محمد.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Academic Self-efficacy and its Relation with Learned Helplessness among Those with Learning Disabilities in Primary Stage [Added title page title]
- 370.15
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.07.M.Sc.2024.فا.ك (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031704000 |
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024
ببليوجرافيا: صفحات 170-202.
هدفت الدراسة إلى التحقق من العلاقة بين الكفاءة الذاتية الأكاديمية وبين العجز المتعلم لدى ذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية، وتكونت عينة الدراسة من (100) تلميذ من تلاميذ ذوي صعوبات التعلم من الصفين الخامس والسادس الابتدائي، وتراوحت أعمارهم بين (10– 13) عامًا، وتمثلت أدوات الدراسة في: اختبار المصفوفات المتتابعة الملون لجون رافن، تعديل وتقنين: عماد علي (2016)، ومقياس صعوبات التعلم لدكتور زيدان السرطاوي(1995)، ومقياس المسح النيورولوجي تعريب عبدالوهاب كامل(2000)، ومقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية (إعداد الباحثة)، ومقياس العجز المتعلم (إعداد الباحثة)، وقد تمثلت نتائج الدراسة في: وجود علاقة ارتباطية سالبة دالة إحصائيًا بين الدرجة الكلية لمقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية و الدرجة الكلية لمقياس العجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الصف الخامس والسادس في مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم في جميع أبعاد الكفاءة الذاتية الأكاديمية لصالح الصف السادس الابتدائي باستثناء بُعد التعامل مع الاختبارات، وكشفت النتائج أيضًا عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى العجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم في جميع أبعاد العجز المتعلم لصالح الإناث باستثناء بُعد لوم الذات، كما أشارت النتائج أيضًا إلى إمكانية التنبؤ بالعجز المتعلم لدى تلاميذ ذوي صعوبات التعلم من مستوى الكفاءة الذاتية الأكاديمية.
4- The study investigates the relationship between academic self-efficacy and learned helplessness among those with learning disabilities in primary stage. The study sample consisted of (100) students with learning disabilities from the fifth and sixth grades of primary school, aged 10-13. The study instruments are John Raven's Colored Progressive Matrices Test, modified and adapted by Emad Ali (2016), the Learning Disabilities Scale by Dr. Zidan Al-Saratawi (1995), the Neurological Survey (Arabized by Abdel Wahab Kamel, 2000), Academic Self-efficacy Scale (prepared by the researcher), Learned Helplessness Scale (prepared by the researcher). The study established a statistically significant negative correlation between the total score of the academic self-efficacy scale and the total score of the learned helplessness scale in students with learning disabilities. The results also indicated statistically significant differences between the fifth and sixth grades at the level of academic self-efficacy among students with learning disabilities in all dimensions of academic self-efficacy for the sixth grade, except the managing tests variable. The results also revealed statistically significant differences between males and females at the level of learned helplessness among students with learning disabilities in all dimensions of learning disability in favor of females, except the self-blame variable. The results further suggested the predictability of learned helplessness among students with learning disabilities at the level of academic self-efficacy.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.