header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

أنشطة مقترحة قائمة على التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخي لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسي / إعداد الباحثة نرمين جمعة جمعة عبد النبى ؛ اشراف أ.د إلهام عبد الحميد فرج؛ أ.د.م سامح إبراهيم عوض الله.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: EG-GICUC Summary language: Arabic Producer: 2022Description: 353 صفحة : ايضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • "Proposed Activities based on imagination to ‎develop the Historical understanding For students in the first three ‎grades of basic education" [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.3 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: مستخلص البحث: هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الفهم التاريخى لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الاولى ‏من التعليم الاساسى من خلال تنفيذ بعض الأنشطة التعليمية المقترحة القائمة على التخيل، ‏واستخدم البحث كلا من المنهج الوصفى فى إعداد الإطار النظرى، والمنهج شبه التجريبى ‏لإجراء الدراسة الميدانية للبحث، وتمثلت أدوات البحث ومواده التعليمية فى قائمة مهارات الفهم ‏التاريخى، اختبار مهارات الفهم التاريخى، بطاقات تحليل محتوى مناهج الأنشطة (كتب ‏أكتشف) لتلاميذ الصفوف ‏الثلاثة الأولى من التعليم الاساسى، وتصور مقترح للأنشطة ‏التعليمية للصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسى، وكراسة أنشطة ‏تعليمية قائمة على ‏التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخى للصف الثالث الأبتدائى، و‏دليل المعلم فى تنفيذ الأنشطة ‏التعليمية‏ وتوصل البحث إلى وجود فرق دال "إحصائياً" عند مستوى دلالة (0.01) بين ‏متوسطي درجات تلاميذ المجموعة ‏التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم ‏التاريخي ككل، ولكل مهارة على حدة ‏لصالح التطبيق البعدي.‏Summary: The aim of this research was to develop the historical comprehension skills of students of the first three grades of basic education through the implementation of some proposed educational activities based on imagination, and the research used both the descriptive curriculum in the preparation of the theoretical framework, and the semi-experimental curriculum to conduct the field study of the research, and the research tools and its educational materials were a list of historical comprehension skills, a test of historical comprehension skills, cards analyzing the content of activity curricula (discover books) for students of the first three grades of basic education, a proposed visualization of educational activities for the first three grades of basic education, a booklet of activities imagination-based educational development The research found a difference "statistically" at a significant level (0.01) between the average scores of the experimental group Students in the tribal and dimensional application of the test of historical understanding skills as a whole, and for each skill individually in favor of the dimensional application. ‏Research tools:-A list of historical comprehension skills suitable for students of the first three grades of basic education.-content analysis cards of activity curricula (discover books) for the first three grades of basic education.-testing the skills of historical understanding for third grade primary students.‏ -a proposed conception of educational activities for the first three grades of basic education.‏ -a brochure of proposed educational activities based on imagination to develop the skills of historical understanding for the first three grades of basic education.‏-the teacher's guide in the implementation of the proposed educational activities. Research sample:- number of (50) male and female students of the third grade of Primary School in Youssef Mahmoud Youssef educational administration – Giza governorate.‏
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc. 2022.نر.أ (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030676000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.22.03.Ph.D.2021.Sa.M A methodological framework for incorporating sustainable development principles in strategic plans for desert areas : The case of Egypt / Cai01.22.03.Ph.D.2021.Sa.M A methodological framework for incorporating sustainable development principles in strategic plans for desert areas : The case of Egypt / Cai01.225.02.M.Sc.2024.مح.د دراسة تحليلية عزفية لبعض ثلاثيات البيانو عند لودفيج فان بيتهوفن / Cai01.23.01.M.Sc. 2022.نر.أ أنشطة مقترحة قائمة على التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخي لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسي / Cai01.23.01.M.Sc.1987.حك.ت تقويم كتب القراءة فى ضوء مفهوم التعليم الاساسى / Cai01.23.01.M.Sc.1987.مح.ا اثر مناهج العلوم فى المرحلة الإعدادية فى اكساب مفاهيم الثقافة البيولوجية للطلاب / Cai01.23.01.M.Sc.1987.مح.ت تقويم الاخطاء الشائعة فى تحصيل بعض المفاهيم المتضمنة فى مقرر الفيزياء لطلاب الصف الخامس العلمى بدور المعلمين والمعلمات واثره على اكتساب تلاميذهم تلك المفاهيم /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 255-258.

مستخلص البحث: هدف هذا البحث إلى تنمية مهارات الفهم التاريخى لدى تلاميذ الصفوف الثلاثة الاولى ‏من التعليم الاساسى من خلال تنفيذ بعض الأنشطة التعليمية المقترحة القائمة على التخيل، ‏واستخدم البحث كلا من المنهج الوصفى فى إعداد الإطار النظرى، والمنهج شبه التجريبى ‏لإجراء الدراسة الميدانية للبحث، وتمثلت أدوات البحث ومواده التعليمية فى قائمة مهارات الفهم ‏التاريخى، اختبار مهارات الفهم التاريخى، بطاقات تحليل محتوى مناهج الأنشطة (كتب ‏أكتشف) لتلاميذ الصفوف ‏الثلاثة الأولى من التعليم الاساسى، وتصور مقترح للأنشطة ‏التعليمية للصفوف الثلاثة الأولى من التعليم الأساسى، وكراسة أنشطة ‏تعليمية قائمة على ‏التخيل لتنمية مهارات الفهم التاريخى للصف الثالث الأبتدائى، و‏دليل المعلم فى تنفيذ الأنشطة ‏التعليمية‏ وتوصل البحث إلى وجود فرق دال "إحصائياً" عند مستوى دلالة (0.01) بين ‏متوسطي درجات تلاميذ المجموعة ‏التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار مهارات الفهم ‏التاريخي ككل، ولكل مهارة على حدة ‏لصالح التطبيق البعدي.‏

The aim of this research was to develop the historical comprehension skills of students of the first three grades of basic education through the implementation of some proposed educational activities based on imagination, and the research used both the descriptive curriculum in the preparation of the theoretical framework, and the semi-experimental curriculum to conduct the field study of the research, and the research tools and its educational materials were a list of historical comprehension skills, a test of historical comprehension skills, cards analyzing the content of activity curricula (discover books) for students of the first three grades of basic education, a proposed visualization of educational activities for the first three grades of basic education, a booklet of activities imagination-based educational development The research found a difference "statistically" at a significant level (0.01) between the average scores of the experimental group Students in the tribal and dimensional application of the test of historical understanding skills as a whole, and for each skill individually in favor of the dimensional application.
‏Research tools:-A list of historical comprehension skills suitable for students of the first three grades of basic education.-content analysis cards of activity curricula (discover books) for the first three grades of basic education.-testing the skills of historical understanding for third grade primary students.‏ -a proposed conception of educational activities for the first three grades of basic education.‏ -a brochure of proposed educational activities based on imagination to develop the skills of historical understanding for the first three grades of basic education.‏-the teacher's guide in the implementation of the proposed educational activities.
Research sample:- number of (50) male and female students of the third grade of Primary School in Youssef Mahmoud Youssef educational administration – Giza governorate.‏

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image