header
Image from OpenLibrary

فاعلية برنامج لتنمية اللغة التعبيرية لدى الأطفال المصابين بالأبراكسيا اللفظية باستخدام نموذج دريفن / اعداد رحاب أحمد سليم حسن ؛ إشراف ا.د. نهى محمود الزيات،ا.د. نهى ضياء الدين عبدالحميد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 136 صفحة. : ايضاحيات؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Effectiveness of Program for Develop inexpressive Language in Children with Verbal Apraxia Using [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 649
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدف البحث إلى تنمية اللغة التعبيرية لدى الأطفال المصابين بالأبراكسيا اللفظية بإستخدام برنامج قائم على نموذج دريفين. اعتمد البحث علي المنهج شبة تجريبى ”ذو المجموعة الواحدة”، وتكونت عينة البحث الحالى من (10) أطفال من المصابين بالأبراكسيا اللفظية. وتمثلت الأدوات فى اختبار ستانفورد بينيه لقياس الذكاء والمقياس اللغوىالمعرب لأطفال ما قبل المدرسة ومقياس اضطراب أبراكسيا الكلام للأطفال والبرنامج القائم علي نموذج دريفىن (إعداد الباحثة). اسفرت نتائج البحث إلى وجود فروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على أبعاد اللغة ”الاستقبالية والتعبيرية” والدرجة الكلية فى القياسين القبلى والبعدى بالأضافة إلى عدم وجود فروق بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجربية على أبعاد المقياس اللغوى المعرب لأطفال ما قبل المدرسة ”اللغة الاستقبالية- التعبيرية”والدرجة الكلية فى القياسين البعدى والتتبعىSummary: The current research aimed at developing a program based on Model Driven in developing expressive language among children with Verbal Apraxia. To achieve the goal, quasi-experimental (one group) was utilized by the researcher. The sample consisted of (10) children with Verbal Apraxia. Tools consisted of Stanford benea of Intelligence, Per-school Language Scale for Language, test for Apraxia of speech Disorder and the program based on Model Driven to enhance the receptive and expressive language (Prepared by the researcher). It was found statistically significant differences between the mean scores of children in the pre and post measurements on the dimensions Language Test (the receptive and expressive language) and the total score in pre and post applications.In addition, there were no statistically significant differences between the mean scores of children in the experimental group on the dimensions Language Test (the receptive and expressive language) and the total score in post and follow-up applications.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.M.Sc2022رح.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100029777000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 102-112.

هدف البحث إلى تنمية اللغة التعبيرية لدى الأطفال المصابين بالأبراكسيا اللفظية بإستخدام برنامج قائم على نموذج دريفين. اعتمد البحث علي المنهج شبة تجريبى ”ذو المجموعة الواحدة”، وتكونت عينة البحث الحالى من (10) أطفال من المصابين بالأبراكسيا اللفظية. وتمثلت الأدوات فى اختبار ستانفورد بينيه لقياس الذكاء والمقياس اللغوىالمعرب لأطفال ما قبل المدرسة ومقياس اضطراب أبراكسيا الكلام للأطفال والبرنامج القائم علي نموذج دريفىن (إعداد الباحثة). اسفرت نتائج البحث إلى وجود فروق بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على أبعاد اللغة ”الاستقبالية والتعبيرية” والدرجة الكلية فى القياسين القبلى والبعدى بالأضافة إلى عدم وجود فروق بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجربية على أبعاد المقياس اللغوى المعرب لأطفال ما قبل المدرسة ”اللغة الاستقبالية- التعبيرية”والدرجة الكلية فى القياسين البعدى والتتبعى

The current research aimed at developing a program based on Model Driven in developing expressive language among children with Verbal Apraxia. To achieve the goal, quasi-experimental (one group) was utilized by the researcher. The sample consisted of (10) children with Verbal Apraxia. Tools consisted of Stanford benea of Intelligence, Per-school Language Scale for Language, test for Apraxia of speech Disorder and the program based on Model Driven to enhance the receptive and expressive language (Prepared by the researcher).
It was found statistically significant differences between the mean scores of children in the pre and post measurements on the dimensions Language Test (the receptive and expressive language) and the total score in pre and post applications.In addition, there were no statistically significant differences between the mean scores of children in the experimental group on the dimensions Language Test (the receptive and expressive language) and the total score in post and follow-up applications.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.