header
Image from OpenLibrary

استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظريةالعقل لدى الأطفال الذاتويين / [اعداد] هــدير جمال إبراهيم؛ اشراف ا.د سهــير كامل أحمد, ا.د.ولاء عبد العزيز محمد.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 129صفحة. : إيضاحيات. ؛ 25 سم. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Using psychodrama to develop the concepts of theory of mind in autistic children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.94
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدف البحث الحالى إلى استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظرية العقل لدى الأطفال الذاتويين، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال ذاتويين تتراوح أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، وقد اشتملت أدوات البحث على مقياس كارز (ترجمة زيدان السرطاوي وآخروون،2010) لتحديد درجة الذاتوية، ومقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين (إعداد الباحثة)، وبرنامج البحث (إعداد الباحثة)، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطات رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مفاهيم نظرية العقل من حيث أبعاد المقياس، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي من حيث االدرجة الكلية على مقياس مفاهيم نظرية العقل لصالح القياس التتبعيSummary: ) The aim of the current research is to use psychodrama to develop concepts of theory of mind in autistic children, and the research sample consisted of (10) autistic children between the ages of (5-6) years, and the research tools included a CARS scale (prepared by Zaidan Al-Sartawi et al., 2010) to determine The degree of autism, and the scale of concepts of the theory of the pictured mind among autistic children (prepared by the researcher), and the research program (prepared by the researcher).The researcher reached that ,There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of autistic children in the two measurements before and after in favor of the dimensional measurement on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children, and there were no statistically significant differences between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements on the theory of mind concepts scale in terms of the dimensions of the scale, and there were statistically significant differences at the 0.05 level between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements in terms of the total score on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children in favor of follow-up measurement.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.26.03.Ph.D.2022.هد.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030091000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.26.03.Ph.D.2022.مح.ف فعالية برنامج إرشادى لتحسين مفهوم الوعى بالجسم لدى الطفل ذوى إضطراب طيف التوحد / Cai01.26.03.Ph.D.2022.مح.ف فاعلية برنامج تأهيلي في خفض إضطرابات الصوت وتنمية الوعي الصوتي لدى عينة من الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة / Cai01.26.03.Ph.D.2022.نه.ف فاعلية حقيبة مدمجة لتنمية بعض المهارات قبل الأكاديمية لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم بروضات اللغات / Cai01.26.03.Ph.D.2022.هد.ا استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظريةالعقل لدى الأطفال الذاتويين / Cai01.26.03.Ph.D.2022.هد.ف فاعلية برنامج قائم على الذكاءات المتعددة في خفض الألكسيثيميا لدى الأطفال ضعاف السمع / Cai01.26.03.Ph.D.2022.وف.ف فاعلية برنامج قائم على أنشطة الانتباه المشترك لتنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال الذاتويين / Cai01.26.03.Ph.D.2022.ول.ب برنامج قائم على الاستجابة المحورية لتنمية التواصل الاجتماعي لدى الطفل الذاتوي في ضوء نظرية التدافع

أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات. 89-102.

هدف البحث الحالى إلى استخدام السيكودراما لتنمية مفاهيم نظرية العقل لدى الأطفال الذاتويين، وتكونت عينة البحث من (10) أطفال ذاتويين تتراوح أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، وقد اشتملت أدوات البحث على مقياس كارز (ترجمة زيدان السرطاوي وآخروون،2010) لتحديد درجة الذاتوية، ومقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين (إعداد الباحثة)، وبرنامج البحث (إعداد الباحثة)، وتوصلت الباحثة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة 0.01 بين متوسطات رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على مقياس مفاهيم نظرية العقل المصور لدى الأطفال الذاتويين، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس مفاهيم نظرية العقل من حيث أبعاد المقياس، ووجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.05 بين متوسطي رتب درجات الأطفال الذاتويين في القياسين البعدي والتتبعي من حيث االدرجة الكلية على مقياس مفاهيم نظرية العقل لصالح القياس التتبعي

) The aim of the current research is to use psychodrama to develop concepts of theory of mind in autistic children, and the research sample consisted of (10) autistic children between the ages of (5-6) years, and the research tools included a CARS scale (prepared by Zaidan Al-Sartawi et al., 2010) to determine The degree of autism, and the scale of concepts of the theory of the pictured mind among autistic children (prepared by the researcher), and the research program (prepared by the researcher).The researcher reached that ,There are statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of autistic children in the two measurements before and after in favor of the dimensional measurement on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children, and there were no statistically significant differences between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements on the theory of mind concepts scale in terms of the dimensions of the scale, and there were statistically significant differences at the 0.05 level between the average ranks of autistic children’s scores in the post and follow-up measurements in terms of the total score on the scale of concepts of the theory of the mind of autistic children in favor of follow-up measurement.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.