header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

برنامج تدريبي في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين / إعداد فاطمة عادل حسين عويس ؛ إشــــراف أ.د. زينب علي محمد علي، د. عمرو رمضان عطايا.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2022Description: 200صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A Training Program in Reducing Attention Deficit Disorder with Hyperactivity and its Effect on Lowering Stuttering in Stuttering Children [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.926 21
Online resources: Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره على الأطفال المتلجلجين. وتكونت العينة من (6) أطفال من ذوي اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد. استخدمت الباحثة استمارة جمع البيانات الأولية الخاصة بالطفل (إعداد الباحثة)، مقياس شدة اللجلجة (إعداد /سهير أمين 2017) مقياس كونرز لاضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (إعداد/عبد الرقيب 2017)، اختبار رسم الرجل للذكاء (إعداد/جود انف هاريس، تقنين محمد فرغلي واخرون 2004)، مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (إعداد/عبد العزيز الشخص 2006)، والبرنامج التدريبي القائم على خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين (إعداد الباحثة). توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لتشتت الانتباه المصحوب بفرط الحركة، وشدة اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى 0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وقياس شدة اللجلجة لصالح القياس البعدي، كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي في قياسي تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وشدة اللجلجة لدى المجموعة التجريبية Summary: The current study aimed to investigate the program effectiveness in reducing attention deficit disorder with hyperactivity and its effect on the reduction of stuttering in stuttering children. The sample consisted of (6) children with attention deficit hyperactivity disorder. The researcher used the preliminary data collection form for the child (prepared by the researcher), stuttering severity instrument (prepared by Suhair Amin 2017), Conners’ scale for attention deficit hyperactivity disorder (prepared by Abdul Raqib 2017), Draw a Man Test for intelligence (prepared by Goodenough- Harris, validating by Mohammed Farghali et al. 2004), The socio-economic level of the family scale (prepared by / Abdul Aziz Al-Shakhs 2006), and the training program based on the reduction of attention deficit hyperactivity disorder and its effect on reducing stuttering in child stutterers (prepared by the researcher). The results indicate that there are significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in children in favor of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-and post-measurements of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the post-measurement. There are no statistically significant differences between the mean scores of the post- and ongoing measurement for attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the experimental group.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.07.M.Sc.2022.فا.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100030686000

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 142-165.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية البرنامج في خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره على الأطفال المتلجلجين. وتكونت العينة من (6) أطفال من ذوي اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد. استخدمت الباحثة استمارة جمع البيانات الأولية الخاصة بالطفل (إعداد الباحثة)، مقياس شدة اللجلجة (إعداد /سهير أمين 2017) مقياس كونرز لاضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد (إعداد/عبد الرقيب 2017)، اختبار رسم الرجل للذكاء (إعداد/جود انف هاريس، تقنين محمد فرغلي واخرون 2004)، مقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (إعداد/عبد العزيز الشخص 2006)، والبرنامج التدريبي القائم على خفض اضطراب قصور الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وأثره في خفض اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين (إعداد الباحثة). توصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية والضابطة في القياس البعدي لتشتت الانتباه المصحوب بفرط الحركة، وشدة اللجلجة لدى الأطفال المتلجلجين لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى 0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لتشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وقياس شدة اللجلجة لصالح القياس البعدي، كما أسفرت عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدي والتتبعي في قياسي تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد وشدة اللجلجة لدى المجموعة التجريبية

The current study aimed to investigate the program effectiveness in reducing attention deficit disorder with hyperactivity and its effect on the reduction of stuttering in stuttering children. The sample consisted of (6) children with attention deficit hyperactivity disorder. The researcher used the preliminary data collection form for the child (prepared by the researcher), stuttering severity instrument (prepared by Suhair Amin 2017), Conners’ scale for attention deficit hyperactivity disorder (prepared by Abdul Raqib 2017), Draw a Man Test for intelligence (prepared by Goodenough- Harris, validating by Mohammed Farghali et al. 2004), The socio-economic level of the family scale (prepared by / Abdul Aziz Al-Shakhs 2006), and the training program based on the reduction of attention deficit hyperactivity disorder and its effect on reducing stuttering in child stutterers (prepared by the researcher). The results indicate that there are significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in children in favor of the experimental group. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre-and post-measurements of attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the post-measurement. There are no statistically significant differences between the mean scores of the post- and ongoing measurement for attention deficit with hyperactivity and the severity of stuttering in favor of the experimental group.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image