بروفيلات التفكير الناقد والتعلم الموجه ذاتيًا في علاقتهما بالاندماج المدرسي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي باستخدام التحليل العنقودي / إعداد الباحث محمد عبد الحفيظ محمد عبد الحليم ؛ اشراف ا.د. سوسن ابراهيم ابو العلا شلبي، د. امين محمد علي سليمان.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- Profiles of Critical Thinking and Self-directed Learning in their re-lations to Student Engagement and Academic Achievement for 1st Year Secondary school students using Cluster Analysis [Added title page title]
- 370.15 21
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.09.M.Sc.2022.مح.ب. (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100030824000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2022.
ببليوجرافيا: صفحات 177-194.
هدفت الدراسة إلى فهم وتفسير خصائص بروفيلات الطلاب بحسب درجاتهم في كل من التفكير الناقد والتعلم الموجه ذاتيًا، ومقارنة بروفيلات التفكير الناقد والتعلم الموجه ذاتيًا في كل من متوسطات درجات التحصيل الدراسي والاندماج المدرسي، وتكونت عینة الدراسة من (389) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي العام، واستخدمت الدراسة: اختبار التفكير الناقد (للمرحلة الإعدادية والثانوية) إعداد جابر عبد الحميد، أحلام الباز واختبار الاندماج المدرسي إعداد سوسن شلبي واختبار التعلم الموجه ذاتيًا تعريب الباحث. وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيًا بين التفكير الناقد والتعلم الموجه ذاتيًا وكل من الاندماج المدرسي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الأول الثانوي العام. وقد أمكن تصنيف الطلاب إلى ثلاث مجمـوعات متمايزة بحسب درجاتهم في كل من التفكير الناقد والتعلم الموجه ذاتيًا، المجموعة الأولى (التفكير الناقد مرتفع/التعلم الموجه ذاتيًا فوق المتوسط) والمجموعة الثانية (التفكير الناقد تحت المتوسط/التعلم الموجه ذاتيًا منخفض بشدة) والمجموعة الثالثة (التفكير الناقد منخفض بشدة/التعلم الموجه ذاتيًا فوق المتوسط)، وأسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائياً في متوسطات درجات التحصيل الدراسي للطلاب بين المجموعتين الأولى والثانية لصالح المجموعة الأولى. وبين المجموعتين الأولى والثالثة لصالح المجموعة الأولى، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعتين الثانية والثالثة في التحصيل الدراسي. وأسفرت النتائج أيضًا عن ووجود فروق دالة إحصائياً في متوسطات درجات الاندماج المدرسي للطلاب بين المجموعتين الأولى والثانية لصالح المجموعة الأولى، وبين المجموعتين الأولى والثالثة لصالح المجموعة الأولى، وبين المجموعتين الثانية والثالثة لصالح المجموعة الثالثة.
The objective of the current study was to understand and explain student’s profiles according to their Critical Thinking and Self-directed Learning marks and comparing Critical Thinking and Self-directed Learning profiles in both Student Engagement and Academic Achievement. The study sample was (389) male and female students at the 1st Year Secondary school. The study used: Critical Thinking Test (for preparatory and high school) prepared by Jaber Abdel Hamid, Ahlam El-Baz Hasan and School Engagement Test prepared by Sawsan Shalabi and the Self-directed Learning Test Arabized by the researcher. The results of the study showed that there is a statistically significant correlation between Critical Thinking, Self-directed Learning, Student Engagement, and Academic Achievement among the 1st Year Secondary school students. The students were categorized into three distinct groups according to their scores in both Critical Thinking and Self-directed Learning, the first group (High Critical Thinking/Self-directed Learning above average) and the second group (Critical Thinking below average/Self-directed Learning very low). And the third group (Critical Thinking very low/Self-directed Learning above average). The results revealed that there are statistically significant differences in the mean degrees of Academic Achievement for students between the first and second groups in favor of the first group. And between the first and third groups in favor of the first group, while there were no statistically significant differences between the mean scores of the second and third groups in Academic Achievement. The results also revealed that there were statistically significant differences in the averages of students' Student Engagement scores between the first and second groups in favor of the first group, and between the first and third groups in favor of the first group, and between the second and third groups in favor of the third group.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.