(برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة فى ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة) / رسالة مقدمة من الباحثة أسماء صابر قطب سلام؛ اشراف ا.د.السيد عبدالقادر شريف، ا.د.عبير صديق أمين.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- " A program based on the strategy of mental maps in developing metacognitive skills for kindergarten children in the light of seeing some contemporary educational trends [Added title page title]
- 372.218
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01 26 02 Ph.D 2023 اس.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031168000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
. ببليوجرافيا: صفحات 147-168.
قسم العلوم التربوية - كلية التربية للطفولة المبكرة – جامعة القاهرة .
تهدف الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على استراتيجية الخرائط الذهنية فى تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة ، وتكونت عينة الدراسة من (60) طفل وطفلة من أطفال الروضة تتراوح أعمارهم (4-5) سنوات . ويتم تقسيمهم الى مجموعتين إحداهما تجريبية وتتكون من (30) طفل ، والأخرى مجموعة ضابطة وتتكون من (30) طفل من أطفال الروضة. وقد اشتملت أدوات الدراسة على ، اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لقياس الذكاء (إعداد/ جون رافن) (تعديل وتقنين عماد أحمد حسن 2016)، ومقياس مهارات ما وراء المعرفة (إعدادا/ الباحثة) البرنامج القائم على استراتيجية الخرائط الذهنية في تنمية مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة في ضوء بعض الاتجاهات التربوية المعاصرة (إعداد الباحثة) وقد توصلت النتائج إلى: وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه القياس البعدي، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة الضابطة فى القياسين القبلي والبعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس، وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطات درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدي لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس فى اتجاه أفراد المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الأفراد بالمجموعة التجريبية فى القياسين البعدي والتتبعى لأبعاد مقياس مهارات ما وراء المعرفة لطفل الروضة والدرجة الكلية للمقياس.
The study aims to identify the effectiveness of a program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends, and the study sample consisted of (60) children from kindergarten children aged (4-5) years. They are divided into two groups, one experimental and consists of (30) children, and the other is a control group consisting of (30) kindergarten children. The study tools included, the test of sequential color matrices to measure intelligence (prepared by / John Raven) (modified and codified Emad Ahmed Hassan 2016), and the scale of metacognitive skills (prepared / researcher) The program based on the strategy of mind maps in the development of metacognitive skills for kindergarten children in the light of some contemporary educational trends (prepared by the researcher) The results found that: The existence of statistically significant differences at the level of delMachine (0.01) between the averages of the scores of the experimental group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the post-measurement, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of the control group members in the pre- and post-measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale, the existence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the averages of the scores of the members of the experimental and control groups in the dimensional measurement of the dimensions of the skills scale Beyond the knowledge of the kindergarten child and the total degree of the scale in the direction of the members of the experimental group, there are no statistically significant differences between the averages of the scores of individuals in the experimental group in the dimensional and tracking measurements of the dimensions of the metacognitive skills scale for the kindergarten child and the total degree of the scale.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.