header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية / [إعداد]ريمون اليعازر رشدي يوسف ؛ إشراف الهام عبد الحميد فرج، شادية عبد الحليم تمام.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023Description: 194 صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Proposed Teaching Program based on brain-based Learning to develop academic achievement and creative thinking for middle school student [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 373.236
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: ضعف مستوى التلاميذ في التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الإبداعي في مادة الدراسات الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الإعدادية ، مما جعل الحاجة إلى البحث عن برامج ومداخل جديدة تعمل على تنمية تلك المهارات، ومن ثم كان البحث الحالي الذي هدف إلى تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية من خلال البرنامج التدريسي المقترح القائم على نظرية التعلم المستند إالى الدماغ، واتبع الباحث المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، والمعالجة شبه التجريبية من خلال استخدام مجموعة بحثية واحدة، وتطبيق أدوات البحث عليها قبلي وبعدي، واستخدم البحث أدوات ومواد تعليمية تمثلت في:(قائمة بمهارات التفكير الإبداعي، واختبار تحصيل دراسي، واختبار مهارات التفكير الإبداعي، والبرنامج التدريسي المقترح، ودليل المعلم، وكراسة أنشطة التلميذ). وقد توصل البحث إلى النتائج التالية : وجود فاعلية للبرنامج التدريسي القائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية. Summary: The research problem was identified in: the poor level of students in academic achievement and creative thinking and the weak interest of teachers in developing them as they rely on traditional methods and methods that do not develop these skills, which made the need to search for new programs and approaches that work to develop these skills, Hence, the current research aimed at preparing a teaching program based on brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies. The researcher followed the descriptive approach and the experimental approach. The semi-experimental treatment through the use of one research group, and the application of research tools on it before and after, and the research used educational tools and materials represented in: (a list of creative thinking skills, academic achievement test, creative thinking skills test, the proposed teaching program, the teacher's guide, and the student's activities brochure).The research has reached the following results: There is an effectiveness of the educational program based on the theory of brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031199000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.01.Ph.D.2023.حل.ب برنامج إثرائي مقترح قائم على نموذج رينزولي لتنمية حل المشكلات إبداعياً والتحصيل والتخيل العلمي في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة المتوسط بدولة الكويت. A proposed enrichment program based on the Renzulli model to develop creative problem-solving, achievement and scientific imagination in science for medel school students in the State of Kuwait. Cai01.23.01.Ph.D.2023.خل.ب برنامج مقترح قائم على المدخل الوظيفي لتنمية جدارات ريادة الاعمال في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة لدى طلاب مدارس التكنولوجيا التطبيقية / Cai01.23.01.Ph.D.2023.رب.ب برنامـج إثرائي مقترح في العلوم لتنمية عادات العقل والخيال العلمي لدى التلاميذ الفائقين بالمرحلة الابتدائية / Cai01 23 01 Ph.D 2023 ري.ب برنامج تدريسي مقترح قائم على التعلم المستند إلى الدماغ لتنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية / Cai01.23.01.Ph.D.2023.سا.ف فاعلية برنامج مقترح في العلوم قائم على مدخل التعليم المتمايز لتنمية مهارات القرن الحادي والعشرين لدى تلاميذ الصف الخامس بدولة الكويت / Cai01.23.01.Ph.D.2023.شى.ب برنامج مقترح قائم على نظرية مونتيسوري لتنمية القيم والمهارات الاجتماعية المتضمنة في منهج الدراسات الاجتماعية وخفض حدة التنمر لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / Cai01.23.01.Ph.D.2023.شي.ب برنامج مقترح قائم على التعلم النشط باستخدام محفزات الألعاب الرقمية لتنمية مهارات الاستماع في اللغة العربية وأثره في تنمية مهارات التحدث لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

ببليوجرافيا: صفحات 115-126.

ضعف مستوى التلاميذ في التحصيل الدراسي ومهارات التفكير الإبداعي في مادة الدراسات الاجتماعية لتلاميذ المرحلة الإعدادية ، مما جعل الحاجة إلى البحث عن برامج ومداخل جديدة تعمل على تنمية تلك المهارات، ومن ثم كان البحث الحالي الذي هدف إلى تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية من خلال البرنامج التدريسي المقترح القائم على نظرية التعلم المستند إالى الدماغ، واتبع الباحث المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، والمعالجة شبه التجريبية من خلال استخدام مجموعة بحثية واحدة، وتطبيق أدوات البحث عليها قبلي وبعدي، واستخدم البحث أدوات ومواد تعليمية تمثلت في:(قائمة بمهارات التفكير الإبداعي، واختبار تحصيل دراسي، واختبار مهارات التفكير الإبداعي، والبرنامج التدريسي المقترح، ودليل المعلم، وكراسة أنشطة التلميذ).
وقد توصل البحث إلى النتائج التالية : وجود فاعلية للبرنامج التدريسي القائم على نظرية التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي لتلاميذ المرحلة الإعدادية في مادة الدراسات الاجتماعية.

The research problem was identified in: the poor level of students in academic achievement and creative thinking and the weak interest of teachers in developing them as they rely on traditional methods and methods that do not develop these skills, which made the need to search for new programs and approaches that work to develop these skills, Hence, the current research aimed at preparing a teaching program based on brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies. The researcher followed the descriptive approach and the experimental approach. The semi-experimental treatment through the use of one research group, and the application of research tools on it before and after, and the research used educational tools and materials represented in: (a list of creative thinking skills, academic achievement test, creative thinking skills test, the proposed teaching program, the teacher's guide, and the student's activities brochure).The research has reached the following results: There is an effectiveness of the educational program based on the theory of brain-based learning in developing academic achievement and creative thinking for middle school students in the subject of social studies.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image