header
Image from OpenLibrary

Correlation Between Cognitive Abilities And Fine Motor Skills In Children With Hemiparetic Cerebral Palsy / by Aya Shaker Abdeltif Ali ; Supervisors Prof. Dr. Hebatallah Mohamed Kamal, Dr. Mohamed Ismail Attia.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2023Description: 130 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 615.82083
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023. Summary: Children with hemiparetic cerebral palsy experience fine motor and cognitive deficits.Fine motor skill is a component, which supports emotional, social and cognitive development.Cognition is a term referring to the mental processes involved in gaining knowledge and comprehension. Purpose: To study the correlation between different aspects of cognitive abilities and fine motor skills at different ages in children with hemiparesis.Subjects: Eighty-five children of both sexes with spastic hemiparesis ranging in age from 6 to 8 years participated in this study. Fine motor abilities were assessed by Quality of Upper Extremity Skills Test (QUEST) whereas; Cognitive abilities were assessed using rehacom system.Results: The correlation between fine motor skills and cognitive abilities measurements was weak positive significant correlation with reaction control (r = 0.260, p = 0.016), moderate positive significant correlation with working speed (r = 0.351, p = 0.001) and was strong positive significant correlation with working memory (r = 0.786, p = 0.001). The correlation between fine motor skills and other cognitive abilities was weak negative non significant correlation with reaction speed (r = -0.110, p = 0.316) and with attention (r = -0.092, p = 0.403); and was weak positive non significant correlation with neglect hemianopia (r = 0.124, p = 0.259) and with logical reasoning (r = 0.031, p = 0.778). Conclusion:These outcomes revealed that there was significant correlation between fine motor skills and cognitive abilities including; reaction control, working speed, working memory and there was non significant correlation with other cognitive abilities including; reaction speed, attention, neglect hemianopia, logical reasoning in children with hemiparetic cerebral palsySummary: تهدف هذه الدراسة الي دراسة العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى. المشاركون : خمسة وثمانون طفلا من كلا الجنسين مصابين بالفالج الشقى تراوحت أعمارهم بين 6 و 8 سنوات. مقاييس النتائج الرئيسية : تم تقييم القدرات الحركية الدقيقة من خلال اختبار جودة مهارات الأطراف العلوية حيث ؛ تم تقييم القدرات المعرفية باستخدام نظام ريهاكوم. النتائج: أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة أن العلاقة بين المهارات الحركية الدقيقة وقياسات القدرات المعرفية كانت علاقة ارتباط معنوي إيجابي ضعيف مع التحكم في التفاعل (r = 0.260 ، p = 0.016) ، ارتباط معنوي إيجابي معتدل مع سرعة العمل (r = 0.351 ، p = 0.001) وكان ارتباطا معنويا إيجابيا قويا مع الذاكرة العاملة (r = 0.786 ، p = 0.001). كان الارتباط بين المهارات الحركية الدقيقة والقدرات المعرفية الأخرى ارتباطا سلبيا ضعيفا غير معنوي مع سرعة رد الفعل (r = -0.110 ، p = 0.316) ومع الانتباه (r = -0.092 ، p = 0.403) ؛ وكان ضعف الارتباط الإيجابي غير معنوي مع إهمال hemianopia (r = 0.124 ، p = 0.259) ومع التفكير المنطقي (r = 0.031 ، p = 0.778). الخلاصة: استنتج ان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحكم في رد الفعل وسرعة العمل والذاكرة العاملة والمهارات الحركية الدقيقة. من ناحية أخرى ، كانت هناك علاقة سلبية ضعيفة غير معنوية بين سرعة رد الفعل والانتباه والمهارات الحركية الدقيقة ، وكانت هناك علاقة إيجابية ضعيفة غير معنوية بين إهمال نصف النظر والتفكير المنطقي والمهارات الحركية الدقيقة.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Date due Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.21.06.M.S.c.2023.Ay.C (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110088661000

Thesis (M.Sc.)-Cairo University, 2023.

Bibliography: pages 96-117.

Children with hemiparetic cerebral palsy experience fine
motor and cognitive deficits.Fine motor skill is a component, which
supports emotional, social and cognitive development.Cognition is a term
referring to the mental processes involved in gaining knowledge and
comprehension. Purpose: To study the correlation between different
aspects of cognitive abilities and fine motor skills at different ages in
children with hemiparesis.Subjects: Eighty-five children of both sexes
with spastic hemiparesis ranging in age from 6 to 8 years participated in
this study. Fine motor abilities were assessed by Quality of Upper
Extremity Skills Test (QUEST) whereas; Cognitive abilities were
assessed using rehacom system.Results: The correlation between fine
motor skills and cognitive abilities measurements was weak positive
significant correlation with reaction control (r = 0.260, p = 0.016),
moderate positive significant correlation with working speed (r = 0.351, p
= 0.001) and was strong positive significant correlation with working
memory (r = 0.786, p = 0.001). The correlation between fine motor skills
and other cognitive abilities was weak negative non significant
correlation with reaction speed (r = -0.110, p = 0.316) and with attention
(r = -0.092, p = 0.403); and was weak positive non significant correlation
with neglect hemianopia (r = 0.124, p = 0.259) and with logical
reasoning (r = 0.031, p = 0.778). Conclusion:These outcomes revealed
that there was significant correlation between fine motor skills and
cognitive abilities including; reaction control, working speed, working
memory and there was non significant correlation with other cognitive
abilities including; reaction speed, attention, neglect hemianopia, logical
reasoning in children with hemiparetic cerebral palsy

تهدف هذه الدراسة الي دراسة العلاقة بين القدرات المعرفية والمهارات الحركية الدقيقة لدى الأطفال المصابين بالفالج الشقى.
المشاركون : خمسة وثمانون طفلا من كلا الجنسين مصابين بالفالج الشقى تراوحت أعمارهم بين 6 و 8 سنوات.
مقاييس النتائج الرئيسية : تم تقييم القدرات الحركية الدقيقة من خلال اختبار جودة مهارات الأطراف العلوية حيث ؛ تم تقييم القدرات المعرفية باستخدام نظام ريهاكوم.
النتائج: أظهرت النتائج الرئيسية لهذه الدراسة أن العلاقة بين المهارات الحركية الدقيقة وقياسات القدرات المعرفية كانت علاقة ارتباط معنوي إيجابي ضعيف مع التحكم في التفاعل (r = 0.260 ، p = 0.016) ، ارتباط معنوي إيجابي معتدل مع سرعة العمل (r = 0.351 ، p = 0.001) وكان ارتباطا معنويا إيجابيا قويا مع الذاكرة العاملة (r = 0.786 ، p = 0.001).
كان الارتباط بين المهارات الحركية الدقيقة والقدرات المعرفية الأخرى ارتباطا سلبيا ضعيفا غير معنوي مع سرعة رد الفعل (r = -0.110 ، p = 0.316) ومع الانتباه (r = -0.092 ، p = 0.403) ؛ وكان ضعف الارتباط الإيجابي غير معنوي مع إهمال hemianopia (r = 0.124 ، p = 0.259) ومع التفكير المنطقي (r = 0.031 ، p = 0.778).
الخلاصة: استنتج ان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين التحكم في رد الفعل وسرعة العمل والذاكرة العاملة والمهارات الحركية الدقيقة. من ناحية أخرى ، كانت هناك علاقة سلبية ضعيفة غير معنوية بين سرعة رد الفعل والانتباه والمهارات الحركية الدقيقة ، وكانت هناك علاقة إيجابية ضعيفة غير معنوية بين إهمال نصف النظر والتفكير المنطقي والمهارات الحركية الدقيقة.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.