header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

دراسة العلاقة بين الصورة الذهنية للدولة و نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسساتها التعليمية" : " ( بالتطبيق على مصر) / إعداد الباحث أحمـــد عبـد اللطيــف محمـد داود؛ تحت إشراف أ.د. أميرة فؤاد أحمد مهران،د. نرمين أحمد عبد المنعم السعدني.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 175 ورقة: إيضاحيات ؛ 30 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • The Relationship between Country Image and International Student’s Intention to study in its Higher Education Institutions. (Applied to Egypt) [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 378.62
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: تهدف هذه الدراسة إلى قياس الصورة الذهنية للدولة بأبعادها المعرفية والعاطفية وتأثيرها على قطاع التعليم العالي الدولي وتحديداً نوايا الطلاب للدراسة بمؤسساتها التعليمية . كما تقدم الدراسة نموذجا يدرس العلاقة بين الأبعاد السابقة للصورة الذهنية للدولة المصرية ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية، وذلك لمساعدة الوزارات والهيئات المعنية بتسويق خدمات التعليم العالي للطلاب في كل أنحاء العالم وتوجيه حملاتهم التسويقية للتركيز على نقاط القوة في الصورة الذهنية لمصر وتلافي نقاط الضعف في تلك الصورة. تعتمد الدراسة على استخدام منهجية البحث المختلطة، حيث تم عمل دراسة استطلاعية عن طريق المقابلات المتعمقة شبه هيكلية مع 20 طالبا وطالبة من دولتي السودان والمملكة العربية السعودية، هذا بالإضافة إلى القيام بدراسة كمية وذلك بتوزيع الإستبيانات الإلكترونية عن طريق الإنترنت، حيث تم تجميع 364 استبيانا صالحا للتحليل الإحصائي وذلك عن طريق عينة ميسرة من الطلاب والخريجين السودانيين والسعوديين، وقد تم تحليل البيانات بإستخدام ( Smart PLS V.4& SEM & SPSS V.20 ). أظهرت النتائج أن الصورة الذهنية المعرفية والصورة الذهنية العاطفية لمصر تؤثران بشكل إيجابي ومعنوي مباشر على نوايا الطلاب للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية ، وكذلك تؤثر الصورة الذهنية المعرفية لمصر على الصورة الذهنية العاطفية لها ، ووجدت الدراسة كذلك أن الصورة الذهنية العاطفية لمصر تلعب دور الوسيط الجزئي وتؤثر بشكل إيجابي على العلاقة غير المباشرة بين الصورة الذهنية المعرفية لمصر ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بالمؤسسات التعليمية المصرية. ومن ثم فإن نتائج الدراسة لها آثار عملية على الحكومة المصرية بشكل عام ووزارة التعليم العالي المصرية بشكل خاص وكل الجهات المعنية بصياغة استراتيجية قومية لإدارة وتحسين الصورة الذهنية للدولة المصرية والإستفادة من تلك الصورة في الترويج لمصر ومؤسساتها التعليمية كوجهات دراسية دولية تؤثر على نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بها. Summary: This study aims to measure Country Image, its Cognitive and Affective dimensions and its impact on International Higher Education Sector, specifically students’ intentions to study in its Educational Institutions. This Study also presents a model that investigates the relationship between this previous dimensions of Egyptian Country image and the Intentions of International Students to study in Egyptian Higher Educational Institutions, so that can help the Ministries and Government Authorities concerned to Higher Educational services and modify their marketing campaigns to focus on the strengths points of Egyptian Country Image and avoid its weakness points. The study depends on using a mixed Research Methodology, so an exploratory study was conducted through in-depth, semi-structural interviews with 20 Male and Female students from the Countries of Sudan and Kingdom of Saudi Arabia, in addition to conducting a quantitative study by distributing electronic questionnaires via Internet. For statistical analysis we collected 364 valid questionnaires from a convenience sample of Sudanese and Saudi students and graduates. Data was analyzed using (Smart PLS V.4 & SEM & SPSS V.20). The results showed that Cognitive Country image and Affective Country image of Egypt have a Direct, positive and significant effects on students’ intentions to study in Egyptian Higher Education Institutions, and the Cognitive Country Image of Egypt also affects its Affective Country Image. This study also found that the Affective Country Image of Egypt plays a partial mediator significant role. The Indirect Relationship between Egyptian Cognitive Image and International students Intentions to study in Egyptian educational institutions was Positive and significant. Hence, This Study Results have practical implications for Egyptian Government and specifically the Egyptian Ministry of Higher Education and all Stakeholders concerned in formulating a National Strategy to manage and improve the Egyptian Country Image and use this Image in promoting to Egyptian Educational Institutions as International Educational Destinations that affect the intentions of international students to study there.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.05.01.M.Sc.2024.اح.د (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031557000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.05.01.M.Sc.2023.ول.ا أثر مُمارسات الموارد البشرية عالية المُشاركة على القُدرة على التوظُف : تعلُم الموظف كمُتغير وسيط تفسيري (دراسة تطبيقية). / Cai01.05.01.M.Sc.2024.Fa.I The Impact of Stock Concentration on the Egyptian Stock Exchange Development / Cai01.05.01.M.Sc.2024.Re.E. The effect of financial inclusion on the banking system,economic growth,unemployment rate and shadow economy / Cai01.05.01.M.Sc.2024.اح.د دراسة العلاقة بين الصورة الذهنية للدولة و نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسساتها التعليمية" : " ( بالتطبيق على مصر) / Cai01.05.01.M.Sc.2024.ها.ا أثر ممارسة الحوكمة علي تحسين أداء مجالس إدارات الأندية الرياضية / Cai01.05.01.Ph..D.2023.سا.ا أثر جودة العلاقات المتبادلة بين القادة والمرؤوسين على سلوك الاستقواء فى أماكن العمل: العدالة التنظيمية كمتغير وسيط : (دراسة تطبيقية) / Cai01.05.01.Ph.D.1973.مح.ت تخطيط القوى العاملة فى الجمهورية العراقية : مع تطبيق خاص على صناعة الدخان /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 150-162.

تهدف هذه الدراسة إلى قياس الصورة الذهنية للدولة بأبعادها المعرفية والعاطفية وتأثيرها على قطاع التعليم العالي الدولي وتحديداً نوايا الطلاب للدراسة بمؤسساتها التعليمية . كما تقدم الدراسة نموذجا يدرس العلاقة بين الأبعاد السابقة للصورة الذهنية للدولة المصرية ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية، وذلك لمساعدة الوزارات والهيئات المعنية بتسويق خدمات التعليم العالي للطلاب في كل أنحاء العالم وتوجيه حملاتهم التسويقية للتركيز على نقاط القوة في الصورة الذهنية لمصر وتلافي نقاط الضعف في تلك الصورة.
تعتمد الدراسة على استخدام منهجية البحث المختلطة، حيث تم عمل دراسة استطلاعية عن طريق المقابلات المتعمقة شبه هيكلية مع 20 طالبا وطالبة من دولتي السودان والمملكة العربية السعودية، هذا بالإضافة إلى القيام بدراسة كمية وذلك بتوزيع الإستبيانات الإلكترونية عن طريق الإنترنت، حيث تم تجميع 364 استبيانا صالحا للتحليل الإحصائي وذلك عن طريق عينة ميسرة من الطلاب والخريجين السودانيين والسعوديين، وقد تم تحليل البيانات بإستخدام ( Smart PLS V.4& SEM & SPSS V.20 ).
أظهرت النتائج أن الصورة الذهنية المعرفية والصورة الذهنية العاطفية لمصر تؤثران بشكل إيجابي ومعنوي مباشر على نوايا الطلاب للدراسة بمؤسسات التعليم العالي المصرية ، وكذلك تؤثر الصورة الذهنية المعرفية لمصر على الصورة الذهنية العاطفية لها ، ووجدت الدراسة كذلك أن الصورة الذهنية العاطفية لمصر تلعب دور الوسيط الجزئي وتؤثر بشكل إيجابي على العلاقة غير المباشرة بين الصورة الذهنية المعرفية لمصر ونوايا الطلاب الدوليين للدراسة بالمؤسسات التعليمية المصرية. ومن ثم فإن نتائج الدراسة لها آثار عملية على الحكومة المصرية بشكل عام ووزارة التعليم العالي المصرية بشكل خاص وكل الجهات المعنية بصياغة استراتيجية قومية لإدارة وتحسين الصورة الذهنية للدولة المصرية والإستفادة من تلك الصورة في الترويج لمصر ومؤسساتها التعليمية كوجهات دراسية دولية تؤثر على نوايا الطلاب الدوليين للدراسة بها.

This study aims to measure Country Image, its Cognitive and Affective dimensions and its impact on International Higher Education Sector, specifically students’ intentions to study in its Educational Institutions. This Study also presents a model that investigates the relationship between this previous dimensions of Egyptian Country image and the Intentions of International Students to study in Egyptian Higher Educational Institutions, so that can help the Ministries and Government Authorities concerned to Higher Educational services and modify their marketing campaigns to focus on the strengths points of Egyptian Country Image and avoid its weakness points.
The study depends on using a mixed Research Methodology, so an exploratory study was conducted through in-depth, semi-structural interviews with 20 Male and Female students from the Countries of Sudan and Kingdom of Saudi Arabia, in addition to conducting a quantitative study by distributing electronic questionnaires via Internet. For statistical analysis we collected 364 valid questionnaires from a convenience sample of Sudanese and Saudi students and graduates. Data was analyzed using (Smart PLS V.4 & SEM & SPSS V.20).
The results showed that Cognitive Country image and Affective Country image of Egypt have a Direct, positive and significant effects on students’ intentions to study in Egyptian Higher Education Institutions, and the Cognitive Country Image of Egypt also affects its Affective Country Image. This study also found that the Affective Country Image of Egypt plays a partial mediator significant role. The Indirect Relationship between Egyptian Cognitive Image and International students Intentions to study in Egyptian educational institutions was Positive and significant. Hence, This Study Results have practical implications for Egyptian Government and specifically the Egyptian Ministry of Higher Education and all Stakeholders concerned in formulating a National Strategy to manage and improve the Egyptian Country Image and use this Image in promoting to Egyptian Educational Institutions as International Educational Destinations that affect the intentions of international students to study there.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image