header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

Narrative Strategies of Curiosity, Surprise and Suspense : in Selected Works of Crime Fiction / By Safaa Mohamed Kelany Mohamed; Under the Supervision of Prof. Hala G. Sami, Co-supervision Dr. Sonia Farid,

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2022Description: 192 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • استراتيجيات السرد الروائي لإحداث الفضول والدهشة والإثارة: دراسة لروايات مختارة من قصص الجريمة [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 828
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (M.A.)-Cairo University, 2022. Summary: Curiosity, surprise, and suspense, as essential elements of literature, are closely analysed in selected works of crime fiction to account for these narratives’ appeal and the readers’ engagement. The research focuses on the narrative techniques and aspects of crime fiction that are used to create curiosity, surprise, and suspense within the discourse of three crime novels from three different time periods and different sub-genres, namely Arthur Conan Doyle’s A Study in Scarlet (1887), Agatha Christie’s Murder on the Orient Express (1934), and Thomas Harris’ Red Dragon (1981). The narrative techniques and aspects of double narrative, focalization, and place are examined by means of a narratological method of approach. Furthermore, the research examines the following texts in relation to each other to prove how each sub-genre of crime fiction does not reject the conventions of classic detective fiction but strives to present and recreate them in a new creative style to conform to the socio-cultural development of society and to achieve the desired literary effectsSummary: منذ نشأتها في إنجلترا في القرن الثامن عشر وصلت قصص الجريمة إلى ذروة شهرتها عند ظهور شخصية المحقق (شرلوك هولمز) للكاتب (آرثر كونان دويل)، ثم مرة أخرى في الفترة ما بين الحربين العالمية الأولى والثانية. وعلى الرغم من أن قصص الجريمة من أنواع الأدب المعترف بها وذات قيمة جمالية ولها العديد من القراء المتفانين إلا أنها مجال للانتقاد فبعض النقاد يعتبرونها مستوى ضعيفاً من الأدب للتسلية فقط وليس للدراسة والنقد. ولذلك يدرس هذا البحث استراتيجيات السرد الروائي لإحداث الفضول والدهشة والإثارة في قصص الجريمة بتطبيق نظريات السرد، وسوف يتتبع البحث بداية قصص الجريمة ومراحل وأسباب تطورها مما يساعد على فهم أسباب جذبها للعديد من الجمهور الوفي. ومن ثم سيتم فحص استراتيجيات السرد الروائي مثل: الازدواجية القصصية، والتبئير، والمكان القصصي بتطبيق نظريات السرد في هيكل ثلاث من الروايات البوليسية وقصص الإثارة والتشويق: دراسة في اللون القرمزي لـ (آرثر كونان دويل) (1887) وجريمة في قطار الشرق السريع لـ (أجاثا كريستي) (1934) والتنين الأحمر لـ (توماس هاريس) (1981). وسيحاول البحث المتقدم أن يثبت أهلية قصص الجريمة وخصوصا الروايات البوليسية وقصص التشويق للانضمام إلى المستويات العليا من الأدب المعترف بها وتفنيد آراء النقاد المستنكرين لذلك.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.02.12.M.A.2022.Sa.M. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089126000

Thesis (M.A.)-Cairo University, 2022.

Bibliography: pages 188-192.

Curiosity, surprise, and suspense, as essential elements of literature, are closely analysed in selected works of crime fiction to account for these narratives’ appeal and the readers’ engagement. The research focuses on the narrative techniques and aspects of crime fiction that are used to create curiosity, surprise, and suspense within the discourse of three crime novels from three different time periods and different sub-genres, namely Arthur Conan Doyle’s A Study in Scarlet (1887), Agatha Christie’s Murder on the Orient Express (1934), and Thomas Harris’ Red Dragon (1981). The narrative techniques and aspects of double narrative, focalization, and place are examined by means of a narratological method of approach. Furthermore, the research examines the following texts in relation to each other to prove how each sub-genre of crime fiction does not reject the conventions of classic detective fiction but strives to present and recreate them in a new creative style to conform to the socio-cultural development of society and to achieve the desired literary effects

منذ نشأتها في إنجلترا في القرن الثامن عشر وصلت قصص الجريمة إلى ذروة شهرتها عند ظهور شخصية المحقق (شرلوك هولمز) للكاتب (آرثر كونان دويل)، ثم مرة أخرى في الفترة ما بين الحربين العالمية الأولى والثانية. وعلى الرغم من أن قصص الجريمة من أنواع الأدب المعترف بها وذات قيمة جمالية ولها العديد من القراء المتفانين إلا أنها مجال للانتقاد فبعض النقاد يعتبرونها مستوى ضعيفاً من الأدب للتسلية فقط وليس للدراسة والنقد. ولذلك يدرس هذا البحث استراتيجيات السرد الروائي لإحداث الفضول والدهشة والإثارة في قصص الجريمة بتطبيق نظريات السرد، وسوف يتتبع البحث بداية قصص الجريمة ومراحل وأسباب تطورها مما يساعد على فهم أسباب جذبها للعديد من الجمهور الوفي. ومن ثم سيتم فحص استراتيجيات السرد الروائي مثل: الازدواجية القصصية، والتبئير، والمكان القصصي بتطبيق نظريات السرد في هيكل ثلاث من الروايات البوليسية وقصص الإثارة والتشويق: دراسة في اللون القرمزي لـ (آرثر كونان دويل) (1887) وجريمة في قطار الشرق السريع لـ (أجاثا كريستي) (1934) والتنين الأحمر لـ (توماس هاريس) (1981). وسيحاول البحث المتقدم أن يثبت أهلية قصص الجريمة وخصوصا الروايات البوليسية وقصص التشويق للانضمام إلى المستويات العليا من الأدب المعترف بها وتفنيد آراء النقاد المستنكرين لذلك.

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image