برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية / اعداد عمرو أحمد محمد أحمد؛ اشراف أ.د .صابر عبد المنعم محمد عبد النبي، د. خلف عبد المعطي عبد الرحمن.
Material type:
- text
- Unmediated
- volume
- A Program Based on Using Knowledge Resources to Develop Creative Writing Skills for Secondary Schools Stage Studentsاعداد [Added title page title]
- 375.001
- صدر أيضًا كقرص مدمج.
Item type | Current library | Home library | Call number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول | المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة | Cai01.23.01.Ph.D.2024.عم.ب (Browse shelf(Opens below)) | Not for loan | 01010100031675000 |
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 203-221.
استهدف البحث تنمية مهارات الكتابة الإبداعية باللغة العربية لدى طلاب المرحلة الثانوية، باستخدام مصادر المعرفة، ومزج الباحث بين المنهجين: الوصفي التحليلي، والتجريبي؛ لتطبيق استخدام مصادر المعرفة على المجموعة التجريبية، ولتحقيق أهداف البحث أعد الباحث الأدوات والمواد التعليمية الآتية:استبانة مهارات الكتابة الإبداعية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي، واختبار مهارات الكتابة الإبداعية، ومقياس متدرج لتقدير درجات الكتابة الإبداعية، والبرنامج القائم على مصادر المعرفة لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية، ودليل المعلم، وكتيب الطالب.
توصل البحث إلى:وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقيْن: القبلي والبعدي في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية ككل لصالح التطبيق البعدي، ووجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05 ≥α ) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الضابطة، وطلاب المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات الكتابة الإبداعية -في كل مهارة على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.
وفي ضوء النتائج يوصي البحث بضرورة الإفادة من قائمة مهارات الكتابة الإبداعية التي أسفر عنها البحث في تصميم مقرر للكتابة الإبداعية في المرحلة الثانوية وفقًا لتوظيف مصادر المعرفة في تعليم الكتابة الإبداعية.
يهدف البحث الحالي إلى : تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية باستخدام برنامج قائم على استخدام مصادر المعرفة
The aim of the research is to develop Arabic creative writing skills among secondary school learners at two schools, which are Khalil Agha Secondary School for Boys - Bab Al Shaaria Administration and Al Nasr Experimental Secondary School - Bab Al Shaaria Administration, using the sources of knowledge. The researcher mixed the two approaches: descriptive analytical and experimental; to apply the use of sources knowledge on the experimental group and build research tools and educational materials, which are: a questionnaire of appropriate creative writing skills for first year secondary learners, testing creative writing skills of first-year secondary learners, a scale for estimating creative writing scores for first year secondary learners, a program based on knowledge sources to develop creative writing skills, and a teacher's guide.
The research reached the following results:
There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental
group learners in the two applications: the pre and post applications in developing creative writing skills as a whole in favor of the post application. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.05 ≥α) between the mean scores of the control group learners and the experimental group learners in the post application of the creative writing skills test in each skill separately in favor of the experimental group.
In light of the results, the researcher recommends benefiting from the list of creative writing skills that result from the research in designing a creative writing course for the secondary stage according to the employment of knowledge sources in teaching creative writing.
صدر أيضًا كقرص مدمج.
النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.
There are no comments on this title.