header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

استراتيجية مقترحة قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا في مادة التاريخ لدى طلاب المرحلة الثانوية / إعداد الباحث علاء طه خليل عبد المطلب منسي؛ إشـــراف أ.د. إلهام عبد الحميد فرج،أ.م.د. سامح إبراهيم عوض الله

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 273صفحة : إيضاحيات ؛ 25cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 373.19
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024 Summary: " وجود ضعف في مهارات التفكير العليا لدي طلاب المرحلة الثانوية" ولمعالجة مشكلة البحث حاول الباحث الإجابة عن الأسئلة التالية: 1-ما مهارات التفكير العليا الواجب تنميتها لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟ 2-ما المتوافر من مهارات التفكير العليا لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟ 3-ما التصور المقترح لاستخدام استراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟ 4-ما فاعليه الاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنميه مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟ نتائج البحث: 1-يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير العليا لكل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي. 2-توجد فاعلية للاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات التفكير العليا لدي طلاب بالصف الأول الثانوي بمادة التاريخ. Summary: : A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy Supervised by: Prof. Dr. Elham Abdel Hamid Farag – dr Sameh Ibrahim AWad allah. Institution: Faculty of Gradute Studies of Education- Cairo university Degree: Master in Education the Problem of the research and its questions : "There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions: 5. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history? 6. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history? 7. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history? 8. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history? Findings: 3. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application. 4. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade. Key words: Strategy - differentiated education - higher order thinking skills Faculty of Graduate studies for Education Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy Nationality: Egyptian Degree: MS.c Specialization: Curriculum & Instruction Moderators: Prof. Elham Abdel hamid Farag Prof.Sameh Ibrahim Awadallah Title: A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students Abstract: "There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions: 9. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history? 10. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history? 11. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history? 12. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history? Findings: 5. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application. 6. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc.2024.عل.ا (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031706000
Browsing المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة shelves Close shelf browser (Hides shelf browser)
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
No cover image available
Cai01.23.01.M.Sc.2023.نا.ب برنامج مقترح في التنمية المهنية قائم على التعلـّــم المدمج لتنمية مهارات تعليم التفكير الناقد لدي معلمــي العلــوم بدولــة الإمارات العربيــة المتحــدة / Cai01 23 01 M.Sc 2023 هب.ا أنشطة إثرائية فلسفية قائمة على المدخل التكاملي لتنمية الوعي القيمي والذكاء الوجودي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية / Cai01.23.01.M.Sc.2024.ام.ا أنشطة إثرائية قائمة على رسوم الكاريكاتير لتنمية الوعي القانوني في مادة المواطنة وحقوق الانسان لدى طلاب المرحلة الثانوية" / Cai01.23.01.M.Sc.2024.عل.ا استراتيجية مقترحة قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا في مادة التاريخ لدى طلاب المرحلة الثانوية / Cai01.23.01.Ph.D..2022.رش.ب. برنامج إثرائي في مادة الاقتصاد المنزلي قائم على أبعاد التنمية المستدامة لتنمية مهارات إعادة تدويرالملابس واتجاه تلميذات المرحلة الإعدادية نحو الموضة البطيئة : Cai01.23.01.Ph.D.1975.مح.ص الصحافة المدرسية فى المرحلة الثانوية اهدافها وتقويمها / Cai01.23.01.Ph.D.1987.عا.ب برنامج للدراسات العملية للمرحلة الثانوية بدولة الكويت /

أطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2024

ببليوجرافيا: صفحات 143-158.

" وجود ضعف في مهارات التفكير العليا لدي طلاب المرحلة الثانوية" ولمعالجة مشكلة البحث حاول الباحث الإجابة عن الأسئلة التالية:
1-ما مهارات التفكير العليا الواجب تنميتها لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟
2-ما المتوافر من مهارات التفكير العليا لدى طلاب الصف الأول الثانوي في مادة التاريخ؟
3-ما التصور المقترح لاستخدام استراتيجية قائمة على التعليم المتمايز لتنمية مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟
4-ما فاعليه الاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنميه مهارات التفكير العليا لدي الصف الأول الثانوي من خلال تدريس مادة التاريخ؟
نتائج البحث:
1-يوجد فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.01) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير العليا لكل مهارة على حدة لصالح التطبيق البعدي.
2-توجد فاعلية للاستراتيجية المقترحة القائمة على التعليم المتمايز في تنمية مهارات التفكير العليا لدي طلاب بالصف الأول الثانوي بمادة التاريخ.

: A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students
Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy
Supervised by: Prof. Dr. Elham Abdel Hamid Farag – dr Sameh Ibrahim AWad allah.
Institution: Faculty of Gradute Studies of Education- Cairo university
Degree: Master in Education
the Problem of the research and its questions :
"There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions:
5. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history?
6. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history?
7. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history?
8. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history?
Findings:
3. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application.
4. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade.
Key words: Strategy - differentiated education - higher order thinking skills

Faculty of Graduate studies for Education

Researcher name: Alaa Taha Khlil Abdel motlb Mansy
Nationality: Egyptian
Degree: MS.c
Specialization: Curriculum & Instruction
Moderators: Prof. Elham Abdel hamid Farag
Prof.Sameh Ibrahim Awadallah
Title:
A proposed strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills in history among secondary school students
Abstract:
"There is a weakness in the higher-order thinking skills of high school students." To address the research problem, the researcher tried to answer the following questions:
9. What are the higher-order thinking skills that should be developed for secondary school students in history?
10. What are the available higher-order thinking skills for first-year secondary students in history?
11. What is the suggested scenario for using a strategy based on differentiated education to develop higher-order thinking skills among secondary school students through teaching history?
12. What is the effectiveness of the proposed strategy based on differentiated education in developing higher thinking skills among secondary school students through teaching history?
Findings:
5. There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of students in the pre and post applications of higher thinking skills test for each skill separately in favor of the post application.
6. There is an effectiveness of the differentiated education strategy in developing the higher thinking skills of history students in the first secondary grade.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image