header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

فاعلية استخدام أنشطة اللعب الجماعى فى تنمية مهارات التفكير الجانبى لدى الأطفال ذوى اضطراب التعلم المحدد ) / رسالة مقدمة من الباحثة الرميصاء أسامة محمد صلاح ؛ اشراف أ.د. نهى محمود الزيات أ.د. هند إسماعيل إمبابي.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2024Description: 284صفحة : إيضاحيات ؛ 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • " The effectiveness of using group play activities in developing lateral thinking skills for children with specific learning disorder." [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.92
Available additional physical forms:
  • صدر أيضًا كقرص مدمج.
Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024. Summary: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية استخدام أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على القياس القبلي والبعدي، وطُبِقَت الدراسة على (20) من الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد من عمر (7:6) سنوات، بروضة مدارس الجيل المسلم بطنطا، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسة (تقنين محمد طه، وعبد الموجود، وعبد السميع، ومحمود أبو النيل، 2011)، مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي (إعداد محمد سعفان، دعاء خطاب، ٢٠١٦)، قائمة تقدير القدرات الأكاديمية لأطفال الروضة ذوي اضطراب التعلم المحدد (إعداد الباحثة)، مقياس التفكير الجانبي لدي طفل الروضة (إعداد الباحثة)، والبرنامج القائم علي أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد(إعداد الباحثة)، وأظهرت الدراسة فاعِلِيَّة استخدام أنشطه اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد، وكذلك استمرار فاعِلِيَّة البرنامج في القياس التتبعي، وتُوصي الدراسة الحالية بأهمية التركيز على أهمية استخدام أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد.Summary: The current study aimed to verify the effectiveness of using group play activities in the development of lateral thinking skills in children with specific learning disorder , the study followed the semi-experimental approach based on tribal and dimensional measurement, and the study was applied to (20) children with a specific learning disorder from the age of (6:7) years, the kindergarten of the Muslim generation schools in Tanta, and the study used the following tools: Stanford-Binet scale of intelligence, the fifth picture (taqneef Muhammad Taha, Abdulmajid, Abdulsamy, Mahmoud Abu El-Nil, 2011),the social economic status scale (social, economic, cultural) of the Egyptian family (prepared by Mohammed Saafan, Dua Khattab, 2016), List of assessment of academic abilities of kindergarten children with specific learning disorder (preparation of the researcher), Measure of children's lateral thinking skills in kindergartens(preparation of the researcher),The program of group play activities,The study showed the effectiveness of using group play activities in developing lateral thinking skills for children with specific learning disorder, as well as the continued effectiveness of the program in tracking measurement, and the current study recommends the importance of focusing on the importance of using group play activities in developing lateral thinking skills for children with specific learning disorder.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.03.Ph.D.2024.ال.ف (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010100031746000

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2024.

ببليوجرافيا: صفحات 248-268.

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية استخدام أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي القائم على القياس القبلي والبعدي، وطُبِقَت الدراسة على (20) من الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد من عمر (7:6) سنوات، بروضة مدارس الجيل المسلم بطنطا، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس ستانفورد بينيه للذكاء الصورة الخامسة (تقنين محمد طه، وعبد الموجود، وعبد السميع، ومحمود أبو النيل، 2011)، مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي (إعداد محمد سعفان، دعاء خطاب، ٢٠١٦)، قائمة تقدير القدرات الأكاديمية لأطفال الروضة ذوي اضطراب التعلم المحدد (إعداد الباحثة)، مقياس التفكير الجانبي لدي طفل الروضة (إعداد الباحثة)، والبرنامج القائم علي أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد(إعداد الباحثة)، وأظهرت الدراسة فاعِلِيَّة استخدام أنشطه اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد، وكذلك استمرار فاعِلِيَّة البرنامج في القياس التتبعي، وتُوصي الدراسة الحالية بأهمية التركيز على أهمية استخدام أنشطة اللعب الجماعي في تنمية مهارات التفكير الجانبي لدي الأطفال ذوي اضطراب التعلم المحدد.

The current study aimed to verify the effectiveness of using group play activities in the development of lateral thinking skills in children with specific learning disorder , the study followed the semi-experimental approach based on tribal and dimensional measurement, and the study was applied to (20) children with a specific learning disorder from the age of (6:7) years, the kindergarten of the Muslim generation schools in Tanta, and the study used the following tools: Stanford-Binet scale of intelligence, the fifth picture (taqneef Muhammad Taha, Abdulmajid, Abdulsamy, Mahmoud Abu El-Nil, 2011),the social economic status scale (social, economic, cultural) of the Egyptian family (prepared by Mohammed Saafan, Dua Khattab, 2016), List of assessment of academic abilities of kindergarten children with specific learning disorder (preparation of the researcher), Measure of children's lateral thinking skills in kindergartens(preparation of the researcher),The program of group play activities,The study showed the effectiveness of using group play activities in developing lateral thinking skills for children with specific learning disorder, as well as the continued effectiveness of the program in tracking measurement, and the current study recommends the importance of focusing on the importance of using group play activities in developing lateral thinking skills for children with specific learning disorder.

صدر أيضًا كقرص مدمج.

النص بالعربية والملخص بالإنجليزية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image