header
Local cover image
Local cover image
Image from OpenLibrary

A Program Based on Artificial Intelligence Applications for Developing EFL University Students’ Research Writing and Self-Regulation Skills in MSA University / by Toqa Mohamed Waeil Alkaras Mohamed ; Supervised by Dr.Awatef Ali Sheir, Dr. Laila Ismail Hashem.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 154 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • برنامج قائم على تطبيقات الذكاء الإصطناعي لتنمية مهارات البحث العلمي و التنظيم الذاتي لطلاب اللغة الانجليزية بجامعة أكتوبر للعلوم الحديثة و الآداب [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 371.3
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024. Summary: The purpose of this study is to investigate the effectiveness of a program based on AI applications and codes in developing and enhancing research writing skills and self-regulation skills for the third year university students in MSA University. The participants in this study were sixty undergraduate students from the third year, who were randomly selected from MSA University –Faculty of languages in the year 2022-2023. The study employed a mixed sequential explanatory research design of two phases quantitative data collection followed by a qualitative one. Quantitative data were collected through administering the Pre-post Test of Students’ research writing, self- regulation scale and Student’s Self-Evaluation of research Writing Performance. Qualitative data included analyzing data collected from online reflection paper to reveal their opinion. The findings of the study revealed that the experimental group students scored significantly higher than those in the control group on EFL research writing skills test, mainly those of narrowing down a title, summarizing, paraphrasing, writing well developed content, writing free of language mistakes and using proper APA in text and full text citation . The findings of the study showed a remarkable improvement in the experimental group rather than the control group in self-regulated skills too mainly in setting their goals, managing their time , and evaluating their own work.Summary: هدفت هذه الرسالة إلى تنمية مهارات البحث العلمي و التنظيم الذاتي لطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة أكتوبر للعلوم الحديثة و الآداب باستخدام تطبيقات الذكاء الإصطناعي. و قد تكونت مجموعة البحث من ستين طالب و طالبة من السنة الدراسية الثالثة ، الذين تم اختيارهم عشوائيا من جامعة أكتوبر للعلوم الحديثة و الآداب .و قد استخدمت الباحثة التصميم شبه التجريبي باستخدام مجموعتين (تجريبية وضابطة) وقد اتبعت الدراسة المنهج المختلط حيث مرت الدراسة بجمع البيانات الكمية تليها النوعية. وقد تم إعداد أدوات البحث و تشمل: قائمة مهارات البحث ، اختبار قبلي و بعدي، دليل رصد الدرجات، استبيان للتنظيم الذاتي و التقييم الذاتي لكتابة البحث و من ثم التحليل النوعي لآراء الطلاب و تقيمهم الذاتي لأنفسهم . و قد أشارت نتائج الدراسة إلى تميز طلاب المجموعة التجريبية و حصولهم على نتائج أعلى من طلاب المجموعة الضابطة و خصوصا في مهارات اختيار عنوان البحث الدقيق، التخليص، الكتابة بصيغة آخرى، كتابة محتوى جيد، وكتابة التوثيق بشكل جيد. كما أشارت نتائج الإستبيان إلى تميز طلاب المجموعة التجريبية في تطبيق استراتيجيات التنظيم الذاتي أكثر من المجموعة الضابطة خصوصا في تحديد أهدافهم، إدارة وقتهم، وتقييم أعمالهم .
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.Ph.D.2024.To.P (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110089995000

Thesis (Ph.D)-Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 91-101.

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of a program
based on AI applications and codes in developing and enhancing research
writing skills and self-regulation skills for the third year university students in
MSA University. The participants in this study were sixty undergraduate
students from the third year, who were randomly selected from MSA University
–Faculty of languages in the year 2022-2023. The study employed a mixed
sequential explanatory research design of two phases quantitative data
collection followed by a qualitative one. Quantitative data were collected
through administering the Pre-post Test of Students’ research writing, self-
regulation scale and Student’s Self-Evaluation of research Writing Performance.
Qualitative data included analyzing data collected from online reflection paper
to reveal their opinion. The findings of the study revealed that the experimental
group students scored significantly higher than those in the control group on
EFL research writing skills test, mainly those of narrowing down a title,
summarizing, paraphrasing, writing well developed content, writing free of
language mistakes and using proper APA in text and full text citation . The
findings of the study showed a remarkable improvement in the experimental
group rather than the control group in self-regulated skills too mainly in setting
their goals, managing their time , and evaluating their own work.

هدفت هذه الرسالة إلى تنمية مهارات البحث العلمي و التنظيم الذاتي لطلاب اللغة الإنجليزية بجامعة أكتوبر للعلوم الحديثة و الآداب باستخدام تطبيقات الذكاء الإصطناعي. و قد تكونت مجموعة البحث من ستين طالب و طالبة من السنة الدراسية الثالثة ، الذين تم اختيارهم عشوائيا من جامعة أكتوبر للعلوم الحديثة و الآداب .و قد استخدمت الباحثة التصميم شبه التجريبي باستخدام مجموعتين (تجريبية وضابطة) وقد اتبعت الدراسة المنهج المختلط حيث مرت الدراسة بجمع البيانات الكمية تليها النوعية. وقد تم إعداد أدوات البحث و تشمل: قائمة مهارات البحث ، اختبار قبلي و بعدي، دليل رصد الدرجات، استبيان للتنظيم الذاتي و التقييم الذاتي لكتابة البحث و من ثم التحليل النوعي لآراء الطلاب و تقيمهم الذاتي لأنفسهم . و قد أشارت نتائج الدراسة إلى تميز طلاب المجموعة التجريبية و حصولهم على نتائج أعلى من طلاب المجموعة الضابطة و خصوصا في مهارات اختيار عنوان البحث الدقيق، التخليص، الكتابة بصيغة آخرى، كتابة محتوى جيد، وكتابة التوثيق بشكل جيد. كما أشارت نتائج الإستبيان إلى تميز طلاب المجموعة التجريبية في تطبيق استراتيجيات التنظيم الذاتي أكثر من المجموعة الضابطة خصوصا في تحديد أهدافهم، إدارة وقتهم، وتقييم أعمالهم .

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image