Image from OpenLibrary

A Suggested Strategy Based on "Gibb’s Reflective Model" for Developing English Critical Reading Skills among Secondary Stage Students / By Amera Adel Abdel Razek Omar, Supervised by Prof. Dr. Awatef Ali Sheir, Dr. Tharwat Mashhot Mahmoud.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: English Summary language: English, Arabic Producer: 2024Description: 145 pages : illustrations ; 25 cm. + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • إستراتيجية مقترحة قائمة على " نموذج جيبز التأملي" لتنمية مهارات القراءة النقدية في اللغة الإنجليزية لطلاب المرحلة الثانوية [Added title page title]
Subject(s): DDC classification:
  • 420
Available additional physical forms:
  • Issued also as CD
Dissertation note: Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2024. Summary: The present study investigated the effect of using a suggested strategy based on Gibbs’ Reflective Model on developing English critical reading skills among secondary stage students. It was conducted as a quasi-experiment during the first semester of the academic year (2023-2024) in Sakkara Language School Maadi, in which 40 secondary stage students (male/female) were divided into experimental and control groups, 20 students per group. The instruments of the study were EFL critical reading checklist, pre-post critical reading test, and worksheets along with a teacher’s guide to be used while implementing the suggested strategy. Results have shown that there are statistically significant differences between the test scores of both groups in favor of the experimental group. Moreover, the results of the informational passage were better than the literary one. Thus, the suggested strategy was proven to be effective in developing most of the critical reading skills addressed in this study, especially in the informational passage. Summary: كان الهدف الرئيسى للدراسة الحالية قياس تأثير استخدام إستراتيجية مقترحة قائمة على " نموذج جيبز التأملي" على تنمية مهارات القراءة النقدية في اللغة الإنجليزية لدى طلبة المرحلة الثانوية. و قد تم تنفيذ البحث - الشبه تجريبي - في الترم الأول من العام الدراسى ( 2023-2024 ) في مدرسة سقارة للغات بالمعادى ، حيث تم تقسيم الطلبة ( ذكور و إناث) البالغ عددهم 40 إلى مجموعتين : مجموعة تجريبية (20طالباً ) و مجموعة ضابطة (20 طالباً). هذا وقد قامت الباحثة بتصميم أدوات البحث و هى كالآتى : قائمة مهارات القراءة النقدية لدى طلبة المرحلة الثانوية، و اختبار قبلي / بعدي للقراءة النقدية، وأوراق عمل ثم عمل دليل معلم لشرح الاستراتيجية المقترحة القائمة على "نموذج جيبز التأملي". ثم تم عمل امتحان قبلى/ بعدى لقياس مستوى تقدم الطلبة في استخدام مهارات القراءة النقدية. و قد تبين بعد تحليل النتائج والاحصائيات وجود فروق احصائية لصالح المجموعة التجريبية . لذلك، تم التأكد من نجاح الاستراتيجية المقترحة في تنمية معظم مهارات القراءة النقدية لطلاب المرحلة الثانوية .
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Home library Call number Status Barcode
Thesis Thesis قاعة الرسائل الجامعية - الدور الاول المكتبة المركزبة الجديدة - جامعة القاهرة Cai01.23.01.M.Sc.2024.Am.S. (Browse shelf(Opens below)) Not for loan 01010110091559000

Thesis (M.Sc.) -Cairo University, 2024.

Bibliography: pages 75-85.

The present study investigated the effect of using a suggested strategy based on Gibbs’ Reflective Model on developing English critical reading skills among secondary stage students. It was conducted as a quasi-experiment during the first semester of the academic year (2023-2024) in Sakkara Language School Maadi, in which 40 secondary stage students (male/female) were divided into experimental and control groups, 20 students per group. The instruments of the study were EFL critical reading checklist, pre-post critical reading test, and worksheets along with a teacher’s guide to be used while implementing the suggested strategy. Results have shown that there are statistically significant differences between the test scores of both groups in favor of the experimental group. Moreover, the results of the informational passage were better than the literary one. Thus, the suggested strategy was proven to be effective in developing most of the critical reading skills addressed in this study, especially in the informational passage.

كان الهدف الرئيسى للدراسة الحالية قياس تأثير استخدام إستراتيجية مقترحة قائمة على " نموذج جيبز التأملي" على تنمية مهارات القراءة النقدية في اللغة الإنجليزية لدى طلبة المرحلة الثانوية. و قد تم تنفيذ البحث - الشبه تجريبي - في الترم الأول من العام الدراسى ( 2023-2024 ) في مدرسة سقارة للغات بالمعادى ، حيث تم تقسيم الطلبة ( ذكور و إناث) البالغ عددهم 40 إلى مجموعتين : مجموعة تجريبية (20طالباً ) و مجموعة ضابطة (20 طالباً). هذا وقد قامت الباحثة بتصميم أدوات البحث و هى كالآتى : قائمة مهارات القراءة النقدية لدى طلبة المرحلة الثانوية، و اختبار قبلي / بعدي للقراءة النقدية، وأوراق عمل ثم عمل دليل معلم لشرح الاستراتيجية المقترحة القائمة على "نموذج جيبز التأملي". ثم تم عمل امتحان قبلى/ بعدى لقياس مستوى تقدم الطلبة في استخدام مهارات القراءة النقدية. و قد تبين بعد تحليل النتائج والاحصائيات وجود فروق احصائية لصالح المجموعة التجريبية . لذلك، تم التأكد من نجاح الاستراتيجية المقترحة في تنمية معظم مهارات القراءة النقدية لطلاب المرحلة الثانوية .

Issued also as CD

Text in English and abstract in Arabic & English.

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share
Cairo University Libraries Portal Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contacts: new-lib@cl.cu.edu.eg | cnul@cl.cu.edu.eg
CUCL logo CNUL logo
© All rights reserved — Cairo University Libraries
CUCL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: new-lib@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — New Central Library
CNUL logo
Implemented & Customized by: Eng. M. Mohamady Contact: cnul@cl.cu.edu.eg © All rights reserved — Cairo National University Library